دویچه‌وله نوشت:

براساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ میلادی به بیش از ۱۱میلیارد نفر می‌رسد. جمعیت ۷۹میلیون نفری ایران هم تا ۳۵سال دیگر به بیش از ۹۲ میلیون نفر می‌رسد ولی این رشد سپس روند نزولی به‌خود می‌گیرد.

براساس گزارشی که سازمان ملل متحد به تازگی منتشر کرده، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۰۸ شمسی) به ۹میلیارد و ۲۰۰میلیون نفر می‌رسد که این رقم، ۱۷۰ میلیون نفر بیشتر از رقمی است که همین سازمان در سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام کرده بود. این آمار همچنین نشان می‌دهد که جمعیت جهان در پایان قرن حاضر ۳۰۰ میلیون نفر بیش از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود و در نهایت به رقم ۱۱میلیارد و ۲۰۰میلیون نفر خواهد رسید.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده‌ است که جمعیت جهان تنها در ۱۵سال آینده، یک‌ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت و جمعیت کشور هند از چین پیشی خواهد گرفت و به این ترتیب هند پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد شد.

جمعیت ایران چه تغییری می‌کند؟

براساس آخرین گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل‌، ایران در حال حاضر بیش از ۷۹ میلیون نفر جمعیت دارد. این جمعیت تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۸ شمسی) به بیش از ۸۸ میلیون و ۵۰۰هزار نفر می‌رسد. جمعیت ایران همچنین تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۲۸ شمسی) تا ۹۲ میلیون و ۲۰۰هزار نفر افزایش می‌یابد. در نهایت و با استناد به این گزارش، جمعیت ایران در پایان قرن حاضر میلادی (۲۱۰۰ میلادی) به کمتر از ۷۰میلیون نفر خواهد رسید.

نام ایران همچنین در بین کشورهایی به‌چشم می‌خورد که دارای نرخ پایین باروری هستند. بر اساس تحقیق سازمان ملل، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی، ۸۳ کشور در گروه کشورهایی با نرخ پایین باروری قرار گرفته‌اند. این کشورها در مجموع ۴۶درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. در بین این ۸۳ کشور، نام کشورهایی همچون چین، آمریکا، برزیل، ژاپن و ایران به‌چشم می‌خورد.

نکته دیگری که دراین گزارش مورد بررسی قرار گرفته است، نسبت جمعیت زنان و مردان در کشورهای مختلف جهان در حال حاضر است. نسبت جمعیت زنان و مردان در مورد ایران در این گزاری با عدد ۱۰۱ نشان داده شده، یعنی در برابر هر ۱۰۰ زن ۱۰۱ مرد وجود دارد. جمعیت زنان ایرانی تنها حدود ۶۰۰هزار نفر از مردان ایرانی کمتر است.

تغییرات جمعیتی

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید: «سرعت رشد جمعیت جهان، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، باعث بوجود آمدن مشکلاتی در روند ریشه‌کنی فقر و نابرابری، مبارزه با گرسنگی و سوء‌تغذیه، گسترش دوره‌های آموزش همگانی و سیستم‌های سلامتی خواهد شد.»

بیشترین رشد جمعیت به کشورهای در حال توسعه و قاره آفریقا تعلق دارد، به‌گونه‌ای که جمعیت آفریقا تا سال ۲۱۰۰ میلادی‌‌، چهار برابر خواهد شد. گزارش سازمان ملل همچنین به این نکته اشاره می‌کند که روند پیری جمعیت ادامه خواهد داشت، به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۳۴درصد مردم اروپا، سن بالای ۶۰‌سال خواهند داشت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    44 1
    والا تا سال دوهزار وپنجاه فکر کنم با خشکسالی ها چیزی از ایران باقی نماند
  • بی نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    33 1
    من نمیدانم کشورهایی که دچار خشحسالی اندصنعت یا توریست زیادی هم برای کسب در آمد ندارند جمعیت زیاد می خواهند چکار مثلا گفته اند جمعیت کشورهای افریقایی چهار برابر می شود همین جمعیت هم برای افریقا زیاد است همه سو تغذیه دارند وسعی می کنند با هر بدبختی خود را به کشورهای دیگر برسانند چرا سازمان ملل یک برنامه سفت وسخت برای کنترل جمعیت این کشورها نمی گذارد
  • علی A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    8 0
    ما که نفهمیدیم چی شد
  • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    12 2
    بنده خودمم همین پیش بینی داشتم زیر پستای همینجا هم نوشته بودم فقط نکته ای که هست اینه که شیب کاهش جمعیت خیلی خیلی کند هست و شاید تا 50 سال بعدش هم جمعیت ما به همین 80 میلیون برسه
  • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    29 1
    والا فک نکنم از دهه ی شصتی ها نسلی باقی بمونه دهه ی هفتادی باید زحمت رشد جمعیت بکشن
    • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      3 1
      والا دو بر من چند تا دهه شصتی هست همه اذدواج کرده اند وبچه دارند
  • بی نام RO ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    24 1
    معدود مواردی ک بین کشورای درست حسابی قرار گرفتیم
    • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      6 0
      فعلا که اگر چیزی بخاطر خشکسالی وسومدیریت از کشور باقی بماند تا دوهزاروپنجاه رشد جمعیت داریم
  • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    28 0
    جمعیت زیاد باعث فشار به توده مردم و افزایش بیکاری است و اگر مثل کشور ایران زیر ساخت هم وجود نداشته باشد این بدبختی ها چند برابر و فقر و فحشا و آسیب های اجتماعی افزایش می یابد۰۰۰ نتیجه پنج سال کار کارشناسی است لطف کنید چاپ کنید البته اکر دنبال حقیقت هستید۰۰۰ تازه باید از کنابع آب و انرژی هم نوشت که مجال نیست
  • ایمان IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    3 0
    اینا هنوز ما ایرانی ها رو نشناختن . ما خودمون هم خودمون رو نمیشناسیم . شاید پیشبینی ها برای اکثر کشورها درست باشه اما برای ایران نه
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    5 0
    من نمی دانم رشد جمعیت کشورهای خاورمیانه و افریقا کم نمی شود باید هر طور شده جلوی رشد جمعیت این کشورها را گرفت حالا زاد ولد زیاد می کنند بعد از کشورهای دیگر می خواهند جمعیت اضافه این ها را بعنوان پناهنده قبول کنند،وحقوق بدهند
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    4 0
    بسیار متاسفم که تا سال دو هزارو پنجاه اضافه می شود
  • بی نام IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    3 0
    بزرگواران سال2050ميلادي برابر1429شمسي خواهد بودنه1408شمسي