صادق زیباکلام در یادداشتی در سرمقاله روزنامه شرق نوشت:

به‌نظر می‌رسد استقبال غربی‌ها از شروع دور تازه روابط با ایران، حتی مقامات وزارت خارجه و دولت روحانی را هم غافلگیر کرده است؛ آمدن آلمانی‌ها، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حالا هم فرانسوی‌ها. گویا هفته آینده هم قرار است هیأت بلندپایه‌ای از ژاپن به ایران بیاید و سخن از حضور دو وزیر ایتالیا در روزهای آتی هم هست. در‌عین‌حال وزیر خارجه انگلستان هم اعلام کرد تا پایان سال جاری (اواخر دی‌ماه) سفارت بریتانیا در تهران بازگشایی خواهد شد. تازه اینها جدای از صف طویل شرکت‌های بزرگ و کوچک غربی در مسیر ایران است. گویا بر‌خلاف روح توافق وین، که بخشی از آن منوط به راستی‌آزمایی ایران شده است (اینکه باید ببینیم ظرف ماه‌های آینده ایران چه میزان به تعهدات خود در چارچوب توافق وین پایبند خواهد ماند)، غربی‌ها خاطرجمع هستند ایران به تعهدات خود پایبند خواهد ماند و مشکلی وجود نخواهد داشت. ریشه این‌همه میل و اشتیاق از جانب غربی‌ها برای ازسر‌گیری روابط با ایران در کجاست؟ آیا صرفا ملاحظات و حساب و کتاب‌های مالی در میان است؟ اینکه ایران یک بازار بزرگ ٨٠ میلیونی است و «بشتابیم که از رقبا عقب نمانیم» مسئله آنهاست؟ آیا دغدغه اروپایی‌ها در آمدن به ایران صرفا ضرب و تقسیم‌های اقتصادی است؟ بدون تردید بخشی از اشتیاق، دغدغه‌های اقتصادی است. وضعیت اروپا بحرانی نیست اما گسترش تجارت با ایران به‌هرحال باعث بهترشدن وضعیت خواهد شد. اقتصاد هرچند مهم است اما واقعیت آن است که همه داستان در اقتصاد خلاصه نمی‌شود. اشتیاق غربی‌ها برای از سر گیری روابط با تهران بدون تردید دربرگیرنده ملاحظات دیپلماتیک دیگری است. در رأس همه اینها وضعیت نابسامان و ناامن منطقه است. اگر مرز فرضی خاورمیانه را از افغانستان در شرق ایران تا شمال آفریقا در نظر بگیریم در کمتر منطقه‌ای از این پهنه گسترده، ثبات و امنیت جدی حاکم است. افغانستان ناامن، عراق بدتر از افغانستان، سوریه نگران‌کننده، عربستان در بحران ماجراجویی نسل جدید حاکمان، سرنوشت لبنان همچنان نامعلوم، مصر فرورفته در پیکاری عمیق میان دو ستون اصلی سیاسی و اجتماعی آن: ارتش و اخوان‌المسلمین و بالاخره لیبی؛ کشوری که عملا بعد از سقوط معمر قذافی از هیبت یک کشور به در آمده و به چندین حوزه نفوذ نظامی، قبیله‌ای و عشیره‌ای تقسیم شده است. حتی در آسمان ترکیه هم ابرهای سیاه درگیری با داعش و کردهای رادیکال پ.ک.ک در حال ظاهر‌شدن است. ایران تنها کشوری است که با وجود برخی مشکلات و مسائل داخلی، از یک ثبات و امنیت درخور توجهی برخوردار است و تنها کشوری است که توریست‌های غربی و غیر‌غربی می‌توانند با خیال آسوده به بازدید از مناطق تاریخی و گردشگری آن بپردازند بدون نگرانی از اینکه هر لحظه ممکن است اتوبوس آنها منفجر شود یا خودشان مورد حمله انتحاری قرار بگیرند! جدای از ثبات و امنیت ایران، غربی‌ها به‌تدریج با این واقعیت روبه‌رو شده‌اند که برای حل‌و‌فصل جدی و بلند‌مدت مشکلات منطقه چاره‌ای جز شراکت با ایران ندارند. یا دست‌کم بدون ایران، بازگشت ثبات و امنیت به عراق، سوریه و یمن اگر نگفته باشیم غیرممکن بسیار برایشان پرهزینه خواهد بود. ظهور گروه‌های رادیکال مدعی خلافت اسلامی در خاورمیانه، بسیاری از مرزبندی‌های گذشته را به هم ریخته است. ایران نه‌تنها تهدیدی برای غرب به‌شمار نمی‌رود بلکه می‌توان و می‌بایستی بر مواهب حضور قدرتمند ایران در منطقه حساب هم کرد.
این نکته ظریف را هم جان کری در چهار ساعت استنطاق در کنگره سعی کرد به جمهوری‌خواهان تندرو بفهماند و هم خانم موگرینی با لبخندش در تهران اعلام کرد. البته هم در اسرائیل و هم آمریکا، تندروها غیر از این فکر می‌کنند. آنان دوست دارند تا «ایران‌هراسی» را همچنان مطرح نگه دارند و حتی برخی از آنان پا را فراتر نهاده و خطر ایران را بیشتر از داعش عنوان می‌کنند. اما تندروها هم در آمریکا و هم در اسرائیل، در اقلیت هستند. اگر دیپلماسی مثبت و نگاه جدید ایران همچنان تداوم یابد یقینا تندروها از این هم بیشتر در انزوا قرار خواهند گرفت. جایگاهی که ایران اکنون به دست آورده پیش از سال ٨٤ هم برای ما وجود داشت اما متأسفانه مجموعه‌ای از بی‌تدبیری‌ها، تندروی‌ها و درک نادرست از مناسبات بین‌المللی در دولت گذشته و شاید بالاتر از همه، نشناختن فرهنگ و تمدن غرب از سوی برخی تندروهای خودمان و همچنین برخی چهره‌های سیاسی، سبب شد تا ایران از ظرفیت‌های راهبردی خود نتواند بهره‌برداری کند. به‌جای حضور جدی و موثر در منطقه، به جای در‌دست‌گرفتن شاخه زیتون در برابر دنیا و دراز‌کردن دست دوستی با همسایگان‌مان در منطقه، اصرار دولت گذشته بر آن بود که هزاران کیلومتر آن سوی کره زمین و با ونزوئلا و مرحوم «رفیق چاوز»، بولیوی، نیکاراگوئه، السالوادور و «زیمبابوه انقلابی» رابطه برقرار کند. استدلال آنها هم این بود که رفته‌ایم به حیاط‌خلوت آمریکا و خواب راحت را از چشمان ساکنین کاخ سفید ربوده‌ایم! دولت فعلی هر عیب و ایرادی که داشته باشد، دست‌کم درجه مناسبی از واقع‌بینی و پراگماتیسم در عرصه سیاست خارجی آن ظاهر شده است. روحانی و ظریف، جایگاه ایران را نه در آن سر دنیا بلکه در این سر دنیا و در منطقه خودمان می‌بینند و بدون ادعای «مدیریت جهانی» تلاش می‌کنند دست‌کم جلوی باغچه خودش را آباد و تمیز نگه دارند.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    باز هم زيبا گفتي زيبا كلام ولي وقتي ميبينم آدمي مثل قاليباف انقدر بي انصاف شده ديگر از تندروهاي داخلي چه انتظاره
  • klm IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    انچه از جان بر اید بر جان نشیند .کلام کاملا درست و منطقی است 8سال با ان همه درامد نفتی اگر با تدبیر سیاسی واقتصادی درست همراه بود امروز نه تنها امار بیکاری کم میشد بلکه امار طلاق کم وازدواج جوانان نیز بیشتر میشد درزمان دولت اقای خاتمی هنگامی که درامد ارزی زیاد شد باتذکر رهبری وهوشمندی اقای خاتمی وتیم اقتصادی صندوق ارزی تشکیل وبا تدبیر از درامد ارزی در بخش تولید وصادرات ،سرمایه گذاری ،ورشد نرخ بیکاری کم و تورم نیز به 11درصد رسید اما وصد اما در 8سال بعد......
  • محمد IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    در چنین وضعیتی " حفظ امنیت " پاشنه آشیل ایران است.باید حواسمان شش دانگ وقف حفظ و توسعه امنیت باشد.
  • کوروش IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    احسنت جناب دکتر
  • شیراد A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    101 8
    خیلی زیبا نوشته شده بود . عالی بود. دکتر زیبا کلام حقا که کلام زیبایی دارید.سلامت باشید انشاءالله
  • ایرانی A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    سلام نمی دانیم آقای دکتر متوجه این نکته نیز هستند که این امنیت پایدار به یمن وجود ولایت فقیه در کشور است و بخشی از مشکلی هم که ایشان از آن در کشور یاد کرده اند بابت کنار نیامدن برخی با این مقام با برکت است؟
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
      109 7
      یقینا ولایت فقیه شخصا و به تنهایی نمیتواند این اقتدار را بیافریند بلکه نیروهای پشت سر ایشان هستند که با فهم صحیحه مطالب و نظرات ایشان و بکار گیری اعمال عاقلانه و در خور شان مردم انقلابی ایران مسئولیتهای خود را بانجام میرسانند و این درست کاری متظمن جایگاه نظام و ولایت در دنیا شده است وگرنه ولایت فقیه 8 سال قبل از این دولت هم حضور داشتند وقتی تذکر کتبی هم میدادند با بر خورد نفهمانه عوامل اجرایی مملکت دچار تنش شده بود.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    27 5
    جناب دکنر من فکر می کنم اثر سخن مستقیم است به مدت طولانی ,آنها حس بهتری دارند
  • سعید A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    25 4
    همانطور که میفرمایید جناب آقای دکتر متاسفانه هشت سال سرنوشت مردم و این کشور به دست افرادی افتاد که واقعا نا تنها هیچوقت حتی سعی بر حل مشکلات نداشته بلکه با تصمیم گیرهای نابخردانه کشور را با سمت نابودی در تمام جهات کشانده و باعث انحطاط و سقوط در بخشهایی عظیم از سرمایه این وطن گشتند .امیدواریم افرادی که هم اکنون مسئولیت را بر عهده دارند با همان تلاش روز روی کار آمدنشان با قدرت ادامه دهند و مسائل و مشکلات موجود را یکی پس از دیگری حل نمایند.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    8 9
    زیبا کلام وزیر علوم یا فرهنگ دولت دوم روحانی
  • بی نام US ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    5 14
    با سلام کسی نیست به این آقا بگوید این امنیت به خاطر نبودن همین غربی ها در کشور ماست. همین هایی که ایشان سنگ آنها را به سینه می زند.
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    4 12
    مطلب زیبایی بود و واقعا خدا رو شاکریم به خاطر این امنیت در منطقه و حضور چنین رهبری که موجب این امنیت و اقتدار شده