دعا کنیم مهرماه مدرسه ای بدون کلاس درس و معلم نداشته باشیم

آموزش و پرورش از بس دستگاه عریض و طویلی است و با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم می کند ، هر وقت یک نشست خبری در این دستگاه فرهنگی و حوزه تعلیم وتربیت برگزار می شود از همه مطالب و مباحث پیش رو سخن به میان می آید ؛ نشست خبری فصلی مدیرکل آموزش و پرورش استان به همراه معاونینش هم یک بار دیگر هم مطالب دلچسبی برای مخاطبین وحاضرین داشت و هم طبق معمول فریدون سیدمصطفوی یک مرثیه سنگین از آنچه در این اداره می گذرد خواند.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی و به نقل از جوان پرس ، در این نشست مصطفوی و همکارانش از میزان باسوادی ، نقل و انتقال و ساماندهی نیروی انسانی و چرایی مقاطع نیروها ، اسکان فرهنگیان ، اوقات فراغت و استخدام آموزش و پرورش آغاز کردند و آخر سر به طرح " یک روز بدون ماشین " و میزان بیسوادی و طرح شتاب بخشی به این مهم رسیدند.

درخواست انتقال ۱۳۳۷ نفر معلم استانی
مدیرکل آموزش و پرورش استان از آمار تعداد معلمانی که در سطح استان درخواست انتقالی داده اند گفت و تصریح کرد : امسال ۱۳۳۷ نفر معلم در سطح استان درخواست انتقالی از یک شهر به شهر دیگر و از یک منطقه به منطقه دیگر و همچنین ۴۰۷ نفر نیز می‌خواهند از آذربایجان‌غربی به استان دیگر منتقل شوند.
فریدون سید مصطفوی گفت : امسال انتقال با عدالت تمام و بدون تبعیضی در بین معلمان انجام می گیرد و بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش از اردیبهشت ماه، همه اطلاعات نیروی انسانی را شهر به شهر از کل کشور احصاء و سامانه‌ای طراحی کرده و بدون اینکه مدیران آموزش و پرورش دخالتی در آن داشته باشند به ثبت نام نیروها می‌پردازد.
وی به آمار ثبت نام دانش آموزان استان اشاره کرد و گفت : تاکنون در تمامی مقاطع تحصیلی بدون احتساب بزرگسالان، ۴۹۷ هزار و ۶۰۲ دانش‌آموز در سامانه آموزش و پرورش ثبت نام کردند به طوری که ۹۰ درصد دانش‌آموزان استان را در بر می گیرد و خوشیختانه آذربایجان‌غربی جزو سه استان برتر در این زمینه باشد.
سخت ترین سال آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه با اشاره به اینکه امسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی سخت‌ترین سازمان‌دهی و ساماندهی در حوزه آموزش و پرورش را شاهد هستیم ، بیان کرد : امسال به لحاظ نقل و انتقالات و ساماندهی نیروهای انسانی از وضعیت خاصی برخوردار بوده اما در تلاشیم که سال تحصیلی جدید و در پروژه مهر آغاز خوبی داشته و کلاسی بدون معلم نداشته باشیم.
سیدمصطفوی افزود : پیش بینی ۶ هزار نفر دانش آموز جدید در دوره ابتدایی و افزایش ۴۱۸۶۵ نفر هم در دوره متوسطه اول و کاهش ۳۱۱۰۵ دانش آموزش متوسطه دوم را خواهیم داشت که بر همین اساس ۱۶۶۰ کلاس درس به متوسطه اول اضافه می شود.
مدیرکل آموزش پرورش استان سخت ترین سال آموزش و پرورش را از این لحاظ عنوان کرد که افزایش کلاس ناشی از افزایش دانش‌آموز ، وجود ۹۵۰ نفر بازنشسته ، کاهش کلاس متوسطه دوم به دلیل حذف یک پایه و نبود مجوز جذب نیروی جدید از جمله چالش‌های رو به روی این اداره کل است.
وی اذعان کرد : ۱۶۵۰ کلاس در دوره متوسطه اول افزایش می یابد و ۱۷۰۰ معلم هم از متوسطه دوم به متوسطه اول آورده خواهند شد و چون سالیان سال است که در این مقطع و رشته تدریس کرده‌اند از این جابجایی راضی نیستند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت : دعا کنیم که مهرماه امسال ۳۷ هزار معلم به نحو احسنت ساماندهی و در ۵۴۳۷ آموزشگاه و مدرسه استان مشغول به کار و تدریس شوند و مدرسه ای بدون کلاس درس و معلم نداشته باشیم.

تاکنون بیش از ۲۲ هزار نفر روز در ستادهای اسکان فرهنگیان استان پذیرش شده اند
سیدمصطفوی در ادامه اظهار داشت: از آغاز فعالیت ستادهای اسکان تابستانی استان تا کنون بیش از ۲۲ هزار نفر روز در ستادهای اسکان فرهنگیان استان پذیرش شده است.
وی افزود: در طول فعالیت ۱۶روزه این ستادها، ۲۵۸۶ خانوار فرهنگی و غیرفرهنگی به همراه ۱۰۲۲۴ همراه در مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان استان اسکان داده شدند.
سیدمصطفوی با تقدیر از کلیه عوامل اجرایی ستاد و مراکز اسکان فرهنگیان استان اظهار کرد: کارکنان آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تجهیز و تنظیف کلاسها و نیز تدارک دیدن کلاسهایی ویژه برای میهمان نوروزی، تکریم جایگاه معلمان و ارائه خدمات مطلوب به فرهنگیان کشور را اولویت کار خود قرار داده بودند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه ۲۴۹ نفر به عوامل اجرایی در این خصوص فعالیت می کنند؛ گفت: در تابستان۹۴ امسال ۵۷ مدرسه با یک ۶۲۲ کلاس به همراه مراکز تربیت معلم، خانه های معلم و اردوگاه ها برای اسکان میهمانان نوروزی تجهیز شده اند.
سیدمصطفوی اظهار کرد: بیشترین میهمانان وارد شده به استان در نوروز ۹۳ از استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، تهران و زنجان بوده اند که تقریبا مشابه سال گذشته می باشد.
وی با بیان اینکه تعداد ۸ پایگاه اسکان در سطح استان فعال می باشد؛ خاطرنشان ساخت: امسال شهرستانهای بوکان، نقده، سردشت، مهاباد، ماکو، پیرانشهر، تکاب و ارومیه هشت پایگاه اسکان تابستانی استان آذربایجان غربی را تشکیل می دهند.
۱۶۹ در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند
سیدمصطفوی در ادامه به طرح جزییات استخدامی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت : آموزش و پرورش برای رعایت عدالت در ثبت نام آموزش و پرورش، این کار را به سازمان سنجش سپرده تا جایی که تمامی اطلاعیه‌ها از آن سو ابلاغ می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با بیان اینکه از تاریخ یازدهم تا هفدهم مرداد ماه ثبت‌نام آزمون استخدامی آغاز می‌شود، گفت: مقرر شده است آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۲۷ شهریور امسال برگزار شود.
او ادامه داد: برگزاری این آزمون بر عهده سازمان سنجش است و حُسن این کار در این است که از ایجاد هرگونه اعمال نظر و شائبه‌ای جلوگیری می‌شود.
وی افزود : افرادی که در آزمون و مصاحبه قبول شوند، حدود یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش خواهند دید.
فریدون سید مصطفوی در ادامه این نشست خبری مثل همیشه از اوضاع نامناسب حوزه کاریش گفت و از مسئولان استانی و رسانه های گروهی به جهت آرام کردن فضا تقدیر کرد و گفت : آموزش و پرورش دستگاهی است که از شب تا صبح می نالد و مشکلات اموزشی ، تحصیلی ، اعتباری ، فضاهای موجود ، تراکم دانش آموزی ، افت تحصیلی ، مشکلات معلمان و اقشار فرهنگی این حوزه بدلیل تبعیض ها و نابرابری ها و ... باعث شده تا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و دست نیاز به سوی همه افراد و صاحب منصبان دراز می کند.
وی افزود : درد معلم پول نیست بلکه از جنس بی توجهی و کم لطفی است و معلم با عشق و علاقه پای کلاس درس می ایستد و از جانش مایه می گذارد .

بیش از ۳۸ هزار بیسواد آذربایجان غربی تحت پوشش قرار گرفتند
معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی هم در این نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۳ هزار بیسواد در استان داریم ، گفت: ۳۸ هزار و ۲۶۸ نفر از بیسوادان استان در سال گذشته تحت پوشش آموزشهای سواد آموزی قرار گرفتند.
محمدرضا نجفی اظهار داشت: ۵۱ هزار ۲۰۰ نفر سهمیه سال گذشته استان در امر سوادآموزی بود که ۷۳ درصد سهمیه استان برای سوادآموزی محقق شد.
وی تصریح کرد: آذربایجان غربی امسال از نظر تعداد افراد تحت پوشش در طرح سوادآموزی در کشور در رتبه سوم بعد از استان خوزستان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.
معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: این استان با تعداد سه هزار نفر آموزشیار موفق به تحت پوشش قرار دادن افراد بیسواد شده و این تعداد متغیر است.
نجفی ادامه داد: کار سوادآموزی مشکل است و به همین علت هم اکنون اکثر نیروهای آموزش دهنده آزاد هستند و حضور معلمان استانی در این امر کمرنگ است.
وی بیان کرد: طبق سرشماری سال ۹۰ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ، روستاییان آذربایجان غربی بیشتر میزان بیسوادان را به خود اختصاص داده اند و در این میان بانوان نیز بیشترین میزان بیسوادان را تشکیل می دهند.
معاون نهضت سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: مسایل فرهنگی مطرح در روستاهای استان موجب شده تا بسیاری از دختران روستایی از تحصیل باز بمانند.
وی اظهار کرد: آشنا نبودن با کارکردهای سواد ، تعصبات قومی و بومی و کمبود مدرسه و معلم زن نیز از جمله عواملی است که بر میزان بیسوادی در جامعه به خصوص در گذشته و در میان جامعه زنان دامن زده و استقبال از کلاسهای نهضت سواد آموزی را کاهش داده است.
نجفی گفت: پراکندگی بیسوادان به علت پرداکندگی جغرافیایی استان بالاست به همین علت ثبت نام بیسوادان نیز فرد به فرد بوده و در تمام ایام سال انجام می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یا A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 0
    سلام آموزش و پرورش اول به فکر حقوق عقب افتاده وروری های 93 دانشگاه فرهنگیان باشه کار خودشو درست انجام بده نیازی به دعا نیست