دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان با بیان اینکه این استان دارای سه مشخصه فرهنگی است، اظهار کرد: گیلان سرزمین علوی تبار، نخبگان باهوش و سرای اهل قلم است.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاینه به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، قبل از ظهر امروز (چهارشنبه 7 مرداد 94) در همایش استانی شورای فرهنگ عمومی در گیلان، گفت: اگر توصیف درست نباشد، تبیین درستی صورت نخواهد گرفت.
وی ضمن توصیفی از وضعیت جغرافیایی و آماری گیلان، اظهار کرد: این استان دارای سه مشخصه فرهنگی است.
فاضلی در تشریح مشخصه نخست با بیان اینکه گیلان «سرزمین علوی تبار» است، اذعان کرد: اولین حکومت شیعی ایران، سرداران آل بویه در گیلان بودند که توسط آل کیا تداوم یافت.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گیلان با بیان اینکه این استان، سرزمین بزرگانی چون سلار دیلمی، میرزای رشتی و آیت الله بهجت است، گفت: ۲۴ حوزه علمیه با ۲ هزار و ۶۰۰ طلبه خواهر و برادر در استان وجود دارد که ظرفیت خوبی برای اشاعه فرهنگ اسلامی در جامعه است.
وی با بیان اینکه ۷۲۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان فعال هستند اذعان کرد: همچنین ۶۰۰ مسجد طرح تلاوت نور را اجرا کرده و ۲۹ خانه نور در استان موجود است.
فاضلی در ادامه با بیان اینکه مشخصه دوم استان این است که گیلان «سرزمین نخبگان باهوش» است، افزود: اولین مرکز آموزش عالی در استان گیلان در سال 1344 ه.ش با گشایش آموزشگاه عالى پرستارى آغاز به کار کرد و در پى آن مدرسه عالى بازرگانى رشت در سال 1348 و مدرسه عالى پرستارى در سال 1355 تأسیس شد.
وی، وضعیت فرهنگی گیلان را با قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه ندانست و افزود: امروز ۱۲۷ هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند که ۶۷ هزار نفر آنان در دانشگاه‌های دولتی و 60 هزار نفر در دانشگاه‌های آزاد تحصیل می‌کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، «سرای اهل قلم» را سومین مشخصه استان اعلام کرد و گفت: ۶۳ موسسه فرهنگی و هنری، 180 نشریه، ۱۲ دفتر خبرگزاری و ۳۱ پایگاه خبری دارای مجوز در استان فعالیت دارند.
فاضلی با بیان اینکه در گیلان هر کس می خواهد بر دیگری تولیت پیدا کند باید دستی بر قلم و بیان داشته باشد، اظهار کرد: نماینده ولی فقیه در استان دارای قلمی زبانزد هستند که از قبل از انقلاب اسلامی نیز مطرح بوده است.
وی ادامه داد: این استان دارای مفاخر فرهنگی شاخص از جمله روحانی مبارز و مبارز روحانی میرزاکوچک جنگلی؛ دکتر محمد معین که اگر نبود تلاش ایشان لغت نامه دهخدا به سرانجام نمی رسید و فرهنگ ایشان نیز که زبانزد خاص و عام است؛ کیومرث صابری معروف به گل آقا، شیون فومنی، آیات عظام بهجت فومنی، احسانبخش، محمدی گیلانی و امینیان، اساتید خمامی زاده، نوزاد، پروفسور سمیعی، پروفسور اکبرزاده و پروفسور رضا می باشد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گیلان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: استان گیلان با جمعیت دو میلیون و پانصد هزار نفری اش دارای مردمانی گشاده روی چون جنگل های گیلان، مستحکم در مسائل دینی همچون استحکام کوه های استان و به دریادلی دریای خزر هستند.
فاضلی ادامه داد: علاوه بر مشخصه های مذکور که در خصوص جمعیت ثابت استان صدق می کند، عینک دیگری در نگاه به مردم گیلان وجود دارد و آن با توجه به این مقوله است که به تعداد جمعیت ثابت آن دارای جمعیت شناور به عنوان میهمان و گردشگر می باشد.
همایش استانی شورای فرهنگ عمومی در گیلان با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، اعضای شورای فرهنگ عمومی استان و ائمه جمعه، فرمانداران و دبیران شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان های گیلان، پیش از ظهر امروز در بیت نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =