ایسنا نوشت:

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تب مالت یک بیماری مزمن و موذی است که فقط با واکسن قابل کنترل نیست.

دکتر محمدمهدی گویا در سومین همایش منطقه‌ای بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان (تب مالت و آنفلوانزا) در همدان با بیان اینکه تب مالت یک بیماری مزمن، موذی و پیچیده است، اظهار کرد: کنترل این بیماری پیچیده، سخت، پرهزینه و مشکل است.

وی گفت: اگر فکر می‌کنیم بیماری بروسلوز را با واکسن می‌توان تحت کنترل درآورد راه را اشتباه رفته‌ایم، برای کنترل این بیماری باید همه ساختارها فراهم شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته وضعیت بیماری بروسلوز در غرب و شمال غرب کشور بدتر شده است، بیان کرد: افزایش روند ابتلا به بیماری بروسلوز به خاطر کمبود واکسن، عدم‌کیفیت مناسب واکسن و عدم به موقع واکسن مربوط است. همیشه در تولید واکسن مشکل داشتیم چراکه واکسن فراگیر نبود و همواره کمتر از نیاز کشور بوده است.

گویا به عدم حمایت از کشتارگاه‌های صنعتی اشاره کرد و یادآور شد: عدم‌ حمایت از کشتارگاه‌های صنعتی، سلامت انسان را فدای کسب درآمد می‌کند و تقویت کشتارگاه‌های صنعتی نیازمند حمایت استانداری است.

وی ادامه داد: ضعف آموزش شهروندان خصوصا در مناطق روستایی و عشایری یکی دیگر از مشکلات در بحث افزایش روند بیماری است، چراکه هنوز فرهنگ نگهداری دام‌ها تغییر نکرده و به روش سنتی انجام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: بهسازی آغل در روستاها می‌تواند در کنترل بیماری بسیار تاثیرگذار است و در آموزش‌های نگهداری دام‌ها خصوصا در منطقه غرب بسیار عقب هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نظارت جدی بر محصولات لبنی در کنترل بیماری موثر است، گفت: برای کنترل بیماری باید به سمت استفاده بیشتر از لبنیات پاستوریزه حرکت کنیم.

گویا با بیان اینکه افرادی که لبنیات سنتی را تبلیغ می‌کنند به مردم خیانت می‌کنند، از تشکیل دبیرخانه مقابله با بیماری بروسلوز در استان همدان حمایت کرد.

روند کاهشی بروسلوز در کشور

معاون بهداشت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه میزان ابتلا به بیماری بروسلوز در چند سال گذشته روند کاهشی داشته است، گفت: برای کنترل بیماری بروسلوز که بین انسان و حیوان مشترک است باید راهکاری اندیشیده شود تا کار رها نشود.

 علی‌اکبر سیاری در سومین همایش منطقه‌ای بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان (تب مالت - آنفلوانزا) در همدان، با بیان اینکه کاهش بیماری بروسلوز هدف برگزاری این همایش است که این مهم با بهره‌مندی از تجربه و عقل میسر می‌شود، اظهار کرد: باید برای کنترل بیماری‌ها راه‌های جدید پیدا کرد.

وی افزود: در سال 1364 سالیانه 34 هزار کودک به علت ابتلا به اسهال جان خود را از دست می‌دادند، اما با ورود روش‌های جدید درمانی این روند به زیر 100 مورد در سال کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برای موفقیت در کار باید عقل و وقت را مدیریت کرد، تصریح کرد: در این همایش مسائل را به صورت کاربردی و کارشناسی بررسی می‌کنیم تا به یک نتیجه مطلوب با ارائه راهکارهای جدید در راستای مقابله با بیماری بروسلوز دست یابیم.

سیاری کاهش روند بیماری بروسلوز را هدف برگزاری همایش دانست و تاکید کرد: همیشه نباید راه‌های قدیمی را پیگیری کرد، بلکه باید به دنبال راه‌های جدید با بهره‌گیری از تجربه و عقل بود.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =