حدود 100 هزار هکتار باغ زیتون در کشور وجود دارد

مجری طرح زیتون وزارت جهادکشاورزی در سفر به استان سمنان از حدود 100 هزار هکتار باغ زیتون در کشور خبر داد و افزود: سال گذشته 93 هزار تن میوه زیتون از این باغ ها برداشت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین رئیس سازمان جهاد کشاروزی استان سمنان در این دیدار با توجه به قابلیت های استان در کشت و توسعه زیتون از آمادگی استان برای پایلوت تشکیل اولین صندوق حمایت از توسعه زیتون خبر داد .
سیدحسن میرعماد گفت:برای تغییرالگوی کشت شرایط توسعه زیتون در استان فراهم است که برای توسعه وجایگزین کردن به جای محصولات با مصرف اب بالا و فضای سبز از زیتون استفاده می شود .
وی خواستار مساعدت دفتر زیتون کشور برای توسعه باغ های جدید،جذب کارشناس ناظر برای شهرستان های جدید،کمک در بهسازی باغ ها و تامین نهال یارانه دار شد .
مجری طرح زیتون کشور از اعمال مدیریت مطلوب از هم اکنون در توسعه باغ ها و اجرای طرح های مختلف برای جبران خسارت ناشی از کاهش سطح آب،شوری آب و خاک شد و افزود: برای توسعه کشت زیتون با هدف کنسرو و یا روغن می توان از نظر محققان مرکز تحقیقیات نیز بهره برد .
محمد رمضانی ملک رودی گفت: مدیریت مواجهه با سرمازدگی نیز می تواند ازطریق ایجاد بادشکن ، استفاده از ارقام مقاوم ، گرمادهی با شیوه های خاص و شیوه های استفاده از آب مد نظر باشد .
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: با توجه به حمایت های انجام شده و لحاظ کردن مباحث تحقیقاتی استان در زمینه توسعه زیتون از پتانسیل خوبی برخوردار است.
لطف الله رضایی گفت: درغرب استان به خوبی توسعه کشت زیتون انجام شده است و در حال حاضر نیز در اکثر شهرستان ها توسعه مد نظر قرار گرفته است.
وی سطح زیر کشت زیتون در استان را4500 هکتار ذکر کرد افزود: سالانه از سه هزار هکتار باغ های بارور حدود 7هزار تن محصول برداشت می شود که دو کارخانه و دو کارگاه پرتابل کار روغن گیری را انجام می دهند . ضمناً بر اساس برنامه ریزی انجام شده سالانه 250-200 هکتار به سطح زیر کشت زیتون استان اضافه می شود .
یادآوری می شود در این سفر مجری طرح زیتون کشور از چند باغ زیتون در شهرستان های سمنان و سرخه بازدید کردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =