امروز، روز جهانی ببر است و ببر آخرین حیوان باقیمانده در سیرک خلیل عقاب است. آیا سیرک عقاب، به زودی یک سیرک بدون حیوان واقعی و موفق خواهد بود؟

شادی مدرس: زمستان سال گذشته، پیامکهای تبلیغاتی سیرک عقاب و تصور اینکه حیواناتی برای سرگرم شدنِ هموطنانم، گرسنگی، تشنگی، تنبیه، تحقیر و اسارت را تحمل میکنند باعث شد تصمیم بگیرم پیشنهاد ایجاد کارگروه حذف حیوانات از سیرک ها را در تشکل "حامیان حیات وحش ایران" که تازه شکل گرفته بود مطرح کنم. پیشنهادی که با استقبال مواجه شد.

در "کارگروه حذف حیوانات از سیرکها" پس از طی مسیری پر پیچ و خم، از تجمعات اعتراضی در برابر سازمان حفاظت محیط زیست و رسانه ای کردن تصاویر و حقایق مربوط به حیوان آزاری در سیرک‌های کشور گرفته تا ارسال نامه سرگشاده به رییس جمهور برای درخواست ممنوعیت استفاده از حیوانات در سیرکها از هیچ تلاشی جهت رسیدن به هدفمان که ثبت نام ایران در فهرست کشورهای بدون سیرک حیوانات بود فروگذار نکردیم. تا اینکه سرانجام با کمک گرفتن از فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی توانستیم به نتیجه ای مطلوب دست پیدا کنیم.

به دنبال نامه دکتر تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به سازمان حفاظت محیط زیست، سرانجام سازمان، طی تعهدی محضری که از سیرک‌داران اخذ کرد اعلام کرد از سال 95 برای استفاده از حیوانات در سیرک ها هیچ مجوزی صادر نخواهد شد و نام ایران در فهرست کشورهای بدون سیرک حیوانات ثبت خواهد شد.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست امروز به جز دو سیرک عقاب و قهرمانی که موظفند تا پایان سال حیواناتشان را تدریجا از چرخه نمایشها حذف کنند، سیرک دیگری از حیوانات در نمایشها استفاده نمی‌کند. از آنجا که این روزها خبرهای زیادی در ارتباط با سیرک عقاب به گوش می رسد، از شایعه فرار ماده خرس و توله اش از سیرک در کرج گرفته تا تبدیل آتشبازیِ شب افتتاحیه به آتش‌سوزی در انبار دپوی زباله پارک نبوت، عازم سیرک می شوم تا برای سوالاتی که تا به امروز از سوی مدیر سیرک بی پاسخ مانده جوابی پیدا کنم. بار دیگر عازم سیرک عقاب میشوم، سیرکی که سال گذشته در واکنش به درخواست کارگروه حدف حیوانات از سیرک ها، جایگاهی جدید برای نگهداری از ببرها با شرایطی به مراتب بهتر از قبل احداث کرده بود و وعده داده بود حیوانات سیرک را از تدریجا از نمایش ها حذف کند و به آنچه دوستداران محیط زیست خواستند یعنی سیرک بدون حیوان تبدیل شود.

وارد سالن سیرک می شوم تا برنامه را ببینم. گروهی از کلمبیا و ایتالیا هفته پیش وارد شدند تا نمایش هایی مختف از قبیل آکروبات، بندبازی، موتورسواری و ... اجرا کنند. سالن نسبتا پر است. حدود 1200 نفر تماشاچی. برنامه ها مهیج هستند خصوصا بخش موتورسواری و بندبازی، تماشاچیان را به وجد می آورد. بخش مربوط به ببرها آغاز می شود. 4 قلاده ببر ماده که یکی از آنها سفید است روی سکوهایشان مستقر می شوند. ابراهیم عقاب با لباس گلادیاتورهای رومی از آنها می خواهد برنامه اجرا کنند. به نوبت از روی سکوها بپرند و از روی تخته چوب عبور کنند.

نوبت به پرش دو ببر از حلقه آتش می رسد. ببر اول با اشاره مربی از حلقه عبور می کند. ببر دوم اما توجهی به خواسته مربی ندارد. ابراهیم عقاب چند بار نامش را صدا میزند و حلقه را نشانش میدهد. اما ببر امروز دوست ندارد از حلقه عبور کند و اصرار بیشتر عصبانیش می کند. فقط یکی از ببرها پرید و نمایش ببرها تمام شده است. عقاب به ببرها ادای احترام می کند و از آنها می خواهد صحنه را ترک کنند. چند بخش دیگر اجرا می‌شود و هنرمندان ایرانی و خارجی سیرک با مردم خداحافظی می‌کنند. برنامه سیرک تمام شد!

از حیوانات سیرکی که سال گذشته، 5 ببر، یک خرس، یک میمون، یک تمساح، چند مار، یک شتر و تعدادی اسب پونی روی صحنه می بُرد، امروز فقط 4 ببر باقی مانده اند. از فوک ها و کوسه های سیرک پرتغال هم خبری نیست. اما برنامه ها بسیار مهیج ترند و مردم هنگام ترک سیرک به مراتب راضی تر و شادتر از سال گذشته. مردمی که از پروسه آزار حیوانات در سیرکها چیزی نمی‌دانند و فقط برای سرگرمی به سیرک آمده اند. اما نمایش‌های هنرمندان بیشتر به وجدشان می آورد تا نمایش حیوانات.

پشت صحنه می روم. همسر ابراهیم عقاب، من را به طرف جایگاه ببرها راهنمایی می کند. همان 4 ببر ماده و 1 ببر نر هستند با دو توله شان که در مقایسه با سال گذشته بیشتر به ببر بالغ شبیه‌اند تا توله ببر. از ببرها عکس و فیلم می گیرم. توله ها در حال آبتنی هستند و ببر نر که ظاهرا بازنشسته شده در کنار جایگاه روی تخته چوبی چرت میزند. اما 4 ببر ماده دیگر آماده نمایش در سانس بعدی هستند.

ابراهیم عقاب را صدا می زنند تا سوالاتم را بپرسم. از عقاب درباره فرار خرس ها می پرسم. سوالی که جوابش را می دانم. می گوید سیرک ما هرگز ماده خرس نداشته. یک خرس نر بیست ساله داریم که درخواست اهدای آن را به سازمان حفاظت محیط زیست داده ام و بناست به زودی به باغ وحش ارومیه منتقل شود. «بنی» خرس نر بیست ساله سیرک در تهران است و اصلا به کرج منتقل نشده!

عقاب ضمن تشکر از آتشنشانی منطقه، درباره آتش سوزی شب گذشته می گوید: متاسفانه دقایقی پس از پایان آتش بازی شب افتتاحیه با آتشسوزی در محل دپوی زباله های شهرداری مواجه شدیم که ناشی از افتادن آتش در این مکان بود که با اقدام فوری آتشنشانی و تلاش بی وقفه آتشنشانها بدون هیچ خسارت جانی و مالی مهار شد.

از عقاب درباره دلیل درج لوگوی سازمان حفاظت محیط زیست در بنرهای تبلیغاتی سیرک سوال کردم. می گوید: مدتی است برخی سیرک ها بدون اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست از حیوانات در نمایشها استفاده می کنند. هدفمان از گنجاندن آرم سازمان در تبلیغات این بود که مخاطب بداند تخلفی در کار نیست و این 4 ببر با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست در سیرک نمایش می دهند که متاسفانه برای برخی باعث سوء تفاهم شد و لوگوی سازمان را از تبلیغات حذف کردیم.

سوال بعدی مربوط به آینده سیرک عقاب است و 7 ببر بنگال که 3 قلاده از آنها در نمایش ها شرکت نمی کنند. عقاب می گوید که به دنبال ورود هنرمندان ایرانی و خارجی جدید و افزایش بخش های هنری مهیج به نمایش ها، حذف حیوانات سیرک از نمایش ها تا به امروز خللی در جذب مخاطب ایجاد نکرده: تصمیم دارم کار سیرک را بعد از حذف کامل حیوانات هم ادامه دهم. این 4 قلاده ببر را هم تا زمانی که توسط سازمان تعیین شده تدریجا از نمایش حذف خواهم کرد. شاید هم زودتر از زمان تعیین شده! اما ببرهایم را دوست دارم خصوصا توله ها را که خودم بزرگشان کرده ام و تصمیم دارم به زودی جایگاهی ثابت برایشان بسازم و تا زمانی که زنده هستند از آنها نگهداری کنم.

سوال آخرم به سیرک مربوط نیست. بیشتر جنبه مشورت با کسی را دارد که در نگهداری از ببر تجربه ای چند ساله دارد. ماجرای ببر سیبری را برایش تعریف می کنم. می گوید: «فکر می کردم مُرده!»

می گویم روزگارش با مرگ تفاوت چندانی ندارد. خلاصه ای از خبرهای مربوط به ببری را برایش می گویم. از اینکه طی نامه ای از وزیر بهداشت و سازمان دامپزشکی خواستیم ببر میهمان را معدوم نکنند و ابتدا از او تست مشمشه بگیرند. از اینکه سازمان دامپزشکی پس از فشار رسانه ای و پیگیری هایمان گزینه معدوم سازی ببری را حذف کرد و شرط کرد سازمان حفاظت محیط زیست، ببر را به جایگاهی بدون بازدید عموم منتقل کنند. از اینکه سازمان محیط زیست، شرط را نادیده گرفت و باغ وحش قزوین را بعنوان اولین گزینه پیشنهادی به سازمان دامپزشکی معرفی کرد. گزینه ای که رد صلاحیت شد. از این گفتم که سرانجام جایگاهی در سمسکنده ساری که سالها پیش برای احیای ببر مازندران ساخته شده بود توسط سازمان محیط زیست به سازمان دامپزشکی معرفی شد و مورد تایید قرار گرفت و همگی خوشحال شدیم که ببر قصه عاقبت به خیر میشود. و از این گفتم که امروز سازمان محیط زیست، مخارج بالای نگهداری از این ببر بینوا و نداشتن بودجه کافی را بهانه کرده و انتقال ببری از سیاهچالی تاریک به سمسکنده را تا زمان دریافت بودجه لازم به تعویق انداخته.

از عقاب می پرسم مگر هزینه تغذیه و نگهداری از یک ببر ماهانه چقدر است که یک سازمان عریض و طویل دولتی از پس تامین آن برای ببر سیبری ساکن در قرنطینه برنمی آید؟ کمی مکث می کند و می گوید چیز زیادی نمی شود. من حاضرم هزینه های این ببر را هرچه که باشد به عهده بگیرم!

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    36 0
    چرا سازمان محیط زیست کشور از پس مخارج ببری که برای احیای نسل ببر به ایران آورده بود برنمیاد؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    30 3
    تشکر از کارگروه حذف حیوانات از سیرکها که طی یک سال اینقدر موفق بودن. از سیرک عقاب هم می خوایم با حذف همین 4 قلاده ببر همراهیشو با حیواندوستان بیشتر ثابت کنه.
  • سعید IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    29 0
    ضمن تشکر و قدردانی از آقای ابراهیم عقاب که قصد و برنامه جدی در مورد خاتمه آزار و اذیت حیوانات سیرک دارند از آقای قهرمانی هم میخواهیم که در این مورد از آقای عقاب تبعیت کنند و به آزتر و اذیت شدن حیوانات در سیرک خودشان خاتمه دهند.
  • نیما IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    15 1
    متاسفم که سازمان بعد از حل شدن مشکا محل نگهداری ببر سیبری نداشتن بودجه رو بهانه کرده. مگه این ببر تا امروز از چی تغذیه میکرده که با رفتنش به سمسکنده مخارج غذاش سنگین میشه؟ مگه این ببر قرار نبود نسل ببر رو احیا کنه اگه از پس خورد و خوراکش برنمیان چرا آوردنش؟
  • فری IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    3 16
    فکر کردی اگه حیوون تو سیرک نباشه دیگه آب و غذا و امنیتش تامینه که با سیرک مخالفی ؟ داستانه سگ ولگرد و سگ خونگیه . سگ خونگی واسه تربیت باید روش کار بشه ولی آخر سر سگ خونگیه ، ولی اگه صاحبش نباشه میشه ولگرد. میفهمی الان نویسنده ؟؟ همه حیوونایی که تو سیرک نبودن نکه زنده و سلامتن، که الان میگی با سیرک مخالفم ؟
    • سحرناز A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      8 1
      وقتی شما تفاوت سگ و حیوون حیات وحش نمی فهمی و تشخص نمیدی چه انتظاری میشه داشت بایدم همچین مقایسه بی ربطی بکنی ،جناب حیوون حیات وحش تو سیرک بخاطر انجام یک حرکت مضحکه هزاربار شکنجه میشه آخر سرم لقمه نونی اگر بهش بدن وقتی انشالله این سیرک ها تعطیل بشن این حیوونا در محل زندگی خودشون باقی خواهند موند و به صورت طبیعی غذاشونو پیدا می کنن الان میمون تو قفس با بدن لاغر و مریض دارای امنیته؟ یا اگر تو جنگل محل زندگی خودش باشه میشه میمون ولگرد؟ شما حالت خوبه برادر؟؟؟
    • تینا A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      5 1
      اگه شمارو ببرن سر یه کار اجباری که نه خوابت دسته خودت باشه نه خوراکت نه استراحتت,هروقت اونا خواستن مجبور به فعالیت باشی,برای اشتباهی که موقع کار انجام میدی تنبیه بشی و کتک بخوری ,بخاطر تامین امنیت خودشون شما رو ناقص کنن در حین کاربازم از سیرک با حیوان دفاع میکنی و موافقشی؟؟
    • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      4 1
      اصلا خودت فهمیدی چی گفتی ؟؟؟ اول فکر کن بعد نظر بده دوست عزیز .. یا حداقل یه زیرنویس بزن برای متنت
    • مهرداد A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      5 1
      بالاخره بایستی روزی حیوانات از سیرک ها حذف می شدند. شاید این حیوانات قربانی منفعت طلبی انسان ها شده اند ولی انشالا که این حیوانات آخرین نسل حیوانات درون سیرک ها هستند و با ساماندهی وضعیت باغ وحش های کشور می توان شرایط زندگی رو برای این مخلوقات خداوند بهتر کرد.
  • پوریا IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    11 0
    خبر خوشحال کننده ای است امیدوارم اقای عقاب همشهری من که خودش سیرک را در ایران باب کرد خودش هم الگوی حذف حیوانات از سیرک ها باشد و باعث رهایی حیوانات سیرک قهرمانی هم بشود, در مورد پروژه احیای ببر هم باید از اقایان مسول پرسید شما که نمیتوانستید چرا این بخت برگشته ها را وارد کردین یکی را کشتید و دیگری هم به غضب شما پنج سال است مبحوس است وای به حال محیط,زیستی که حافظش شمایید, تا الان به ببر چی میدادین ؟؟؟
  • تینا RO ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    12 0
    بسیار عالی که جناب ابراهیم عقاب روند تدریجی در حذف حیواناتش از سیرک تا پایان سال رو در پیش گرفته,و ای کاش آقای قهرمانی هم اینکار رو دنبال کنن و آروم آروم از حیوانات در سیرکشون تا پایان سال کم کنند با توجه به حذف کلی حیوانات از سیرک در سال 95و اما سوالی که اینجا بوجود میاد اینه که چطور جناب ابراهیم عقاب هم زمان از پس مخارج چند ببر بر میاد اما سازمان با اون هم وسعت و ابهت در هزینه ی یه ببر مونده؟؟بعیید میدونم یک سازمان دولتی اونقدر بودجه نداشته باشه که دنبال اسپانسر برای تامین مخارج یک ببر بگرده...
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    12 0
    خبر خیلی خوبی بود درباره سیرکها اما آخرش جریان ببر سیبری حالمو گرفت
  • عرفان IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    13 0
    وقتی میخواستن بیارنش کلی باهاش کلاس گذاشتن الان از خرجش بر نمیان؟ بسپارن به دست دوست دارای محیط زیست امیدوارم همه ی حیوونای بیجاره ی توی سیرک هم آزاد بشن
  • اکبر IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    13 0
    واقعا میشه باور کرد که به سازمان دولتی انقدر بی بضاعت باشه. نه نمی خواهند هزینه کنند که نکند برای خودشان چیزی نماند
  • سحرناز A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    7 0
    واقعا مرسی از کسایی که تلاش می کنن حیوانات از شکنجه در سیرک بیرون بیان باقی سیرک ها هم یاد بگیرن و حیوانات بیچاره و زجر کشیده و از سیرکاشون حذف کنندو یک دنیا آفرین و باریکلا به سازمان محیط زیست که از پس هزینه های ببری که انقدر ارزشمنده نمیتونه براد
  • akbar IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    4 0
    کاش یه قانونه اجرایی برای سیرک داشتیم . ببرها توی کشورم نفرین شده هستن
  • سعید IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    6 0
    سازمان نمیخواد هزینه را قبول کنه وگرنه داره که بده
  • شهره A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    7 0
    کار زیبای آقای ابراهیم عقاب جای تقدیر داره.ایشون عملاً ثابت کردن با آزار حیوانات مخالفن و چقدر هم عالی که تماشاچیها برای دیدن سیرک بدون حیوان مشتاقتر هستن.انشالا با حذف کامل ببرها از سیرکشون مهربانی رو در حق حیوانات و حامیان حیوانات به کمال برسونن. ای کاش به زودی شاهد کاهش تعداد حیوانات سیرک جناب قهرمانی هم باشیم. درمورد ببر سیبری واقعا جای تعجب و تاسف هست.وقتی از پس هزینه غذای این حیوون بر نمیان پس چطور اون رو به منظور احیای ببرمازندران وارد کشور کردن؟؟ این رسم مهمان نوازی نیست
  • آزاده چیت سازان A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    6 0
    خب اول از جناب خلیل عقاب بابت وفای به تعهدشون متشکرم و انتظار داریم سیرک دارانی چون اقای قهرمانی نیز حیواناتشون رو سر و سامان بدن در وقت باقیمانده. دوم اینکه اگر سازمان انقدر از نظر مالی مشکل داشته برای چی این ببر زبون بسته رو وارد کرده که الان توی غذای روزانش بمونه ... مثلا قرار بوده این ببر احیا بشه اون موقع چطور میخواستید هزینه هاشو تامیین کنید. بهتره سازمان در مورد هزینه چیزی نگه چون اول خودش میره زیر سوال.. و اینکه اسپانسر پیدا کنید برای این ببر ... این کار که انشالا از دستتون بر میاد
  • بی نام IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    از اینکه پهلوان خلیل عقاب حاضر هزینه نگهداری ماده ببر امور روکمک کنه از این پهلوان نمایش های دوست داشتنی تقدیر وتشکر می کنم از تمام دوستدارن حیات وحش وفعالان محی زیست درخواست دارم برای انتقال ونگهداری ببر امور به سمسکنده وکمک های مالی در حد توان همه در این امر مشارکت داشته باشیم به امید روزی که حداقل در سمسکنده در شرای نیم اسارت ببر مازندران را احیا کنیم
  • از شیراز A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    همیشه بعونان یک شیرازی از اینکه سیرکهای عقاب و قهرمانی اصالتا شیرازی هستن و حیوان آزاریهایشون به اسم شیراز تموم میشه دلخور بود. خوشحالم که سیرک عقاب پیشگام شده در همکاری با دوستداران محیط زیست. سیرک قهرمانی هم همین که به اجبار باعث شده حیواناتشو کم کنه باز جای امیدواریه. به امید روزی که هیچ حیوونی هیچ آدمی رو سرگرم نکنه. ممنون از خانوم مدرس که بعد از پیگیریهایی زیاد بانی این امر خیر شد.
  • سینا A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    احسنت به اقای عقاب.و دست مریزاد به کارگروه حذف حیوانات از سیرک,کم و بیش در جریان فعالیتها و تلاشهای بی وقفشون از طریق مطبوعات,بودیم.حذف حیوانات از سیرک ها رو مدیونتون هستیم.انشاالله بازهم خبرهای خوش در زمینه ی دفاع از حقوق حیوانات,به همت کارگروه شما ,بشنویم.موفق باشید و پایدار
  • مجتبي اَم A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 0
    درود بر خليل عقاب كه حيوانها رو از سيرك حذف كرده اميدوارم كه قهرمانيها هم مانند عقاب به حيوان ازاري پايان بدن سازمان حفاظت محيط زيستي كه روز اول با شوق ٢ببر بدبخت رو از روسيه وارد كردن حال از مخارج يك روز خوراك اين ببر كه يك گوسفند ميشود بر نميايد شرم آور هست مگر قيمّت يك گوسفند چند هست به گفته مسئول باغ وحش ارم گوزن ارپاهي رو به قيمّت ٨٠٠تومان به متقاضي ها ميفروشيم يعني سازمان نميتونند يك گوزن از ارم خريداري كند براي تغذيه ببر بدبخت سبيري
  • کوروش IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 0
    سلام من حاضرم تمام هزینه نگهداری اون ببر رو شخصا بدم .خبر خواهش میکنم کاری بکن
  • الهه صيرفي IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 1
    بعد از ضبط حیوانات سیرک اسلامشهر، این خبر خوب هم رفت در کارنامه کارگروه حذف حیوانات از سیرکها