فرصت بی سابقه توافق هسته ای برای تقویت تولید داخلی و بازارگشایی صادرات به روایت روحانی

رییس جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، اجرای توافق هسته ای را فرصت بی سابقه ای برای تقویت تولید داخلی و بازارگشایی صادراتی دانست و بر ضرورت برنامه ریزی برای مدیریت هماهنگ روابط اقتصادی خارجی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی در این جلسه خواستار ارایه برنامه استفاده از منابع خارجی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی اعضای هیات دولت ظرف مدت یک هفته به ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی شد.

ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی پیگیری استفاده بهینه از منابع سرمایه گذاری و مشارکت خارجی و بهبود محیط کسب و کار برای تسهیل تولید را برعهده خواهد داشت.
رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد با سرمایه عظیم انسانی و زیرساخت های گسترده کشور، حرکت رونق اقتصادی با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت شتاب بگیرد و فرصت های شغلی جدید به رشد پایدار اقتصادی کمک کند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت شهرمقدس مشهد نزد مردم مسلمان ایران و کشورهای اسلامی، رونق این شهر مایه آبروی کشور توصیف کرد و با بیان اینکه تعهدات سفر استانی هیات دولت به این استان با تامین منابع لازم از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تا پایان سال ۹۴ انجام خواهد شد، خواستار تسریع در حل و فصل مشکلات برقی و سریع السیر شدن راه آهن تهران- مشهد و اهتمام ویژه به بافت فرسوده مشهد شد.
استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه گزارشی از اخرین وضعیت استان و اقدامات انجام شده در زمینه طرح های مصوب سفر رییس جمهوری در این استان را به هیات وزیران ارایه نمود.
بر اساس این گزارش برخی از طرح های مصوب به صورت کامل اجرا و خاتمه یافته و برخی نیز از پیشرفت فیزیکی با بیش از ۸۰ درصد برخوردار هستند.
رییس جمهوری نیز پس از ارائه این گزارش ، دستورات لازم را برای رفع مشکلات مربوط به خاتمه اجرای طرح های مذکور به اعضای دولت صادر کرد.
در این جلسه پیشنهادهای استاندار خراسان رضوی در زمینه توسعه استان برای بررسی بیشتر به کمیسیونهای ذیربط دولت ارجاع شد.
هیأت دولت همچنین به منظور پیشگیری و جبران خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه در برخی مناطق کشور، از محل منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مبلغ یکصد میلیارد ریال به وزارت نیرو برای علاج بخشی سد «بیدواز» اسفراین، ۱۱۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال به استان کرمان برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده ناشی از سیل و مبلغ یکصد میلیارد ریال در اختیار وزارت جهاد کشاورزی به منظور تجهیز آمادگاه مبارزه با آفات عمومی در کشور، امحاء سموم خطرناک و پیش‌آگاهی و پیشگیری از آفات و بیماری‌های گیاهی اختصاص داد.
لایحه ایجاد یک منطقه آزاد تجاری - صنعتی و یازده منطقه ویژه اقتصادی از دیگر دستور کارهای نشست هیأت وزیران بود.
بر اساس این لایحه دولت اجازه می‌یابد تا در استان گلستان منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون را ایجاد نماید و همچنین در شهرستان های فسا در استان فارس، ابرکوه و میبد در استان یزد، زنجان در استان زنجان، گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد، سرو - ارومیه در استان آذربایجان غربی، خواف و قوچان در استان خراسان رضوی، خرم‌آباد در استان لرستان، تاکستان در استان قزوین و شاهین شهر در استان اصفهان منطقه ویژه اقتصادی ایجاد نماید.
در همین ارتباط و به پیشنهاد شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، نام «شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان و آذربایجان غربی» به ترتیب «شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری نوید ویژه اقتصادی دامغان» و «مؤسسه منطقه ویژه اقتصادی سلماس» تغییر یافت.
از دیگر مصوبات ، صدور مجوز مذاکره، پیش امضاء (پاراف) و امضای موقف موافقتنامه همکاری در جهت معاضدت در پرونده‌های مدنی و جزایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه و نیز پروتکل انتقال محکومین به حبس الحاقی به موافقتنامه معاضدت قضایی متقابل در امور کیفری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه بود.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =