ایرنا نوشت:

اعضای دولت آمریکا تلاش ها را برای توضیح توافق هسته ای به اعضای کنگره امروز (چهارشنبه) با سه نشست توجیهی در کمیسیون نیروهای مسلح مجلس سنا، دیدار باراک اوباما با دموکرات های مجلس نمایندگان در کاخ سفید ادامه می دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، قرار است جان کری وزیر امور خارجه همراه ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، اشتون کارتر وزیر دفاع و مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش امروز (چهارشنبه) در کمیسیون نیروهای مسلح مجلس سنا برای پاسخ به سوالات اعضای کنگره حاضر شوند.

نیکلاس برنز قائم مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا نیز به دعوت نانسی پلوسی عضو دموکرات و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان با دموکرات های این مجلس دیدار می کند و در ادامه دموکرات های مجلس نمایندگان عصر امروز با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید گفت وگو می کنند.

در حالیکه دولت آمریکا از هفته گذشته تلاش های زیادی را برای متقاعد کردن اعضای کنگره با هدف تایید توافق وین آغاز کرده است، لابی طرفدار رژیم صهیونیستی به ویژه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) تلاش های فزاینده ای را بین اعضای کنگره برای رای منفی به توافق انجام داده اند.

از طرف دیگر و در مقابل این تلاش های منفی، هفت دیپلمات پیشین و مقام سابق وزارت خارجه آمریکا دیروز (دوشنبه) در نامه ای به اعضای کنگره از توافق به دست آمده حمایت کرده و خواستار تایید آن در کنگره شدند.

ساندرا لوین یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان هم با صدور بیانیه ای از توافق هسته ای حمایت کرد.

آیپک میلیون ها دلار برای متقاعد کردن اعضای کنگره برای رای منفی به توافق هزینه کرده است و از افراد وابسته به خود خواسته در نشست های خصوصی با اعضای کنگره آنها را تحت فشار قرار دهند.

کری، مونیز و جک لیو وزیر خزانه داری آمریکا چهارشنبه گذشته (31 تیر) یک جلسه غیرعلنی با کل اعضای کنگره شامل مجلس نمایندگان و مجلس سنا داشتند؛ ضمن اینکه در جلسه علنی کمیسیون روابط خارجی مجلس روز پنجشنبه (اول مرداد) حاضر شدند.

هر سه وزیر دولت اوباما دیروز در کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان هم حاضر شدند. این جلسه زمانی متشنج شد که اسکات پری عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت پنسیلوانیا به کری در مورد توافق هسته ای اعتراض کرد و گفت: آیا می دانید مردم از ما به عنوان نمایندگان خود چه درخواستی دارند؟

کری با عصبانیت پاسخ داد: آقای نماینده لازم نیست در مورد اینکه نماینده چه کسی هستید درس بدهید، من عضو کنگره بوده و از وقتی مدرسه را تمام کردم برای آمریکا جنگیده ام و این توافق به نفع آمریکاست...

دولت آمریکا روز دوشنبه (29 تیر) نتایج نهایی مذاکرات هسته ای با ایران را که سه شنبه (23 تیر) به دست آمده بود به کنگره ارائه داد. اعضای کنگره 60 روز کاری تا 17 سپتامبر (26 شهریور) برای بازنگری و رای دادن به توافق وقت دارند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =