بازار مسکن یک شبه به رکود نرفته است که بخواهد یک‌شبه هم از رکود نجات یابد، بنابراین چند ماهی زمان لازم است تا این بازار مجددا خود را احیا کند و به یک بازار واقعی و پرتحرک تبدیل شود.

مجید سلیمی‌بروجنی

نزدیک به دو سال از رکود سنگین در بازار مسکن می‌گذرد و این روزها بسیاری از مردم منتظرند که توافق هسته‌ای گره کور این رکود را باز کند. نخستین‌بار آذرماه سال 1392 و پس از آن، تیرماه سال 1393 بود که مذاکرات ایران و 1 + 5 تمدید شد؛ درست زمانی که بازارهای اقتصادی در کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند یاری دولت بودند، اما دست دولت بسته بود. اما در این روزها و پس از حصول توافق هسته‌ای، هر بازاری یک عکس‌العمل دارد. برخی بازارها با یک افت محسوس مواجه شده‌اند و برخی دیگر نیز یک رشد کوچک را تجربه کرده‌اند، اما بازاری که حداقل 30 درصد اقتصاد ایران را در دستان خود دارد، همچنان در گرمای تابستان در سکوت به سر می‌برد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که توافق هسته‌ای تا پایان سال 1394 تاثیری بر بازار مسکن نخواهد گذاشت و چنانچه پول‌های بلوکه شده آزاد شود و دولت منابع مالی جدیدی را به‌دست آورد، کل اقتصاد کشور به حرکت در خواهد آمد و بازار مسکن نیز در کنار آن رونق پیدا خواهد کرد.

باید بپذیریم که بازار مسکن یک شبه به رکود نرفته است که بخواهد یک‌شبه هم از رکود نجات یابد، بنابراین چند ماهی زمان لازم است تا این بازار مجددا خود را احیا کند و به یک بازار واقعی و پرتحرک تبدیل شود. موضوع مهمی که نباید فراموش کنیم، این است که طی دو سال گذشته بسیاری از متقاضیان خرید مسکن منتظر تعیین نتیجه مذاکرات هسته‌ای بودند و اکنون آرام آرام آماده ورود به بازار می‌شوند.

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل ثابت بودن قیمت مسکن طی دو سه سال گذشته، بازار مسکن آماده افزایش قیمت مسکن است. بدین جهت انتظار افزایش قیمت وجود دارد و اگر این بازار بخواهد خود را با اقتصاد متعادل کند، افزایش قیمت طبیعی است. البته این تغییر قیمت در بخش خرید و فروش است و بخش اجاره هم به تبع این بخش تغییراتی را به خود خواهد دید؛ چراکه بازار رهن و اجاره در ادامه بازار خرید و فروش رونق می‌گیرد.

در حال حاضر توصیه کارشناسان مسکن به متقاضیان، خرید است. بازار مسکن دو سه سالی است که در خواب به سر می‌برد؛ خوابی که شاید بخشی از آن به گردن سودهای بانکی بوده است. سودهایی که به قدری وسوسه‌کننده بود که سازندگان را به جای ساخت‌وساز، تشویق به سپرده‌گذاری می‌کرد.

در مجموع می‌توان گفت که به نفع بازار است که خرید و فروش مسکن رونق بگیرد. باید بپذیریم که توافق هسته‌ای تاثیر آن‌چنانی به صورت مستقیم بر بازار مسکن نخواهد گذاشت و حال و احوال بازار مسکن بستگی به رونق کل اقتصاد کشور خواهد داشت.

متاسفانه انتظاراتی که دولت برای رونق بخشیدن به بخش مسکن و ساختمان داشت، هنوز محقق نشده که یکی از دلایل آن، کاهش بودجه عمرانی دولت است و دولت برای حل این مساله به این برنامه روی آورده است که طرح‌های عمرانی را با سهل‌ترین روش‌ها به بخش خصوصی واگذار کند.

بنا بر گزارش‌های مرکز آمار ایران، قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد بنا و کاگر و همچنین کرایه حمل‌ونقل ماشین‌آلات ساختمانی در نیمه اول امسال به ترتیب 55 درصد، 15 درصد و 30 درصد افزایش پیدا کرده است. هزینه‌های ساخت‌وساز در شرایطی افزایش پیدا کرده است که تسهیلات ساخت مسکن قابل پرداخت توسط سیستم بانکی در سه سال گذشته هیچ افزایشی را تجربه نکرده است.

در این شرایط، اقتصاد کشورمان طی سال‌های گذشته از سیاست‌های شتاب‌زده و غیرکارشناسی آسیب‌های جدی دیده است. به‌هرحال این‌که بعد از توافق چه سرنوشتی برای اقتصاد کشور رخ خواهد داد، بسیار مهم است، چراکه اگر رونقی صورت گیرد، همه بازارها را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد، بنابراین با افزایش قدرت خرید مردم و رونق بازارها، به طور طبیعی بازار مسکن نیز با یک افزایش مواجه خواهد شد. پس چه بهتر که متقاضیان واقعی مسکن همین امروز خریدشان را انجام دهند.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    1 1
    حقوق ماهیانه ات چند استکه رویاپردازی می کنی بخرم یا نخرم مگه مصرف کننده واقعی مسکن که خانه نداره تو خواب هم می تونه با این مخاج زندگی و درامد مسکن دار بشه نمک رو زخم مردم نریز لطفا
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    1 1
    چشم حتما ميخرم ده ميليون از پولم هم آماده است فقط خبر جان اگه داري يه صد ميليون دستي بده بذارم روش بتونم يه چهار ديواري بخرم قول ميدم 20 ساله پولت رو پس بدم
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    2 1
    کدوم متقاضی منتظره ؟ اگر منظور از متقاضیان، افراد نیازمند خانه باشد که با این قیمتها قدرت خریدی در کار نیست و اگر افرادی است که به عنوان کالای سرمایه ای وارد بازار مسکن می شوند که این سم مهلک اقتصاد و بلای جان افراد نیازمند خرید خانه است چرا در تحلیلهاتون مبهم گویی می کنید.اینها همه به نفع دلالان است.
  • شاهین کاکاوند A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    6 1
    اتشفشان خاموش مسکن چنان فوران کند که دیگررویای خانه خریدن به افسانه تبذیل شود الان اگر کسی بتواند خرید کند اشتباه میکنداگر نخرد هرچند در این بازار راکد فروشنده واقعی هم کم هست کسانیکه سپرده در بانک گذاشته اند بیشترین ضرر را خواهند کرد چون با فوران کوه اتشفشان مسکن ارزش سپرده هایشان نصف میگردد
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 1
    ه با شعوریم .ما منظور ازرونق بخش مسکن یعنی چه افزایش ساخت وساز افزایش قیمتافزایش درامد بنگاههای معاملاتی املاک افزایش تقاضای سوداگرانه برای خانه وآپارتمان ملکیا خانه دارشده نیازمندان واقعی متقاضیان نهائی بخش مسکن هجوم سرمایه سوداگران جهت رانت خواری وکسب سود از محل افزایش قیمت مسکن ویااجاره آنرونق یعنی افزایش تقاضای نهائی وتوانائی پاسخگوئی نقدی متقاضیان نهائی مسکن به عرضه بازار از یک سو وافزایش ساخت وساز با رعایت تمامی استانداردها با حفظ سطح قیمت ها وهزینه تمام شده تولیدوگرنه اگر منظور افزایش قیمت مصالح ودرامد بیشتر بنگاهها وافزایش درامد اجاره موجران وکسب مالیات بیشتر دولت وبیچاره گی مستاجران وناتوان ودیون بیشتر متقاضیان نهائی باشد که این مصیبت سالهاست که با ما مستاجران اشناست
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    2 0
    ببخشید مصالح کجاش ۵۵درصد افزایش داشته؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 2
    به نظر میرسد بازار مسکن در حال حرکت به سمت افزایش قیمت باشد.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 1
    ایا واقعا قیمت مصالح در این حد افزایش داشته ؟ شما که میخوای تصنعی بازار مسکن رو رونق بدی لااقل فرض محال را مطرح نکن تو با این مردم صحبت میکنی که داخل این کشور هستند و از همه چی بهتر از خودت اگاهی دارند مسائل پزشکی یا............نیست که نیاز به تخصص خاص داشته باشه.
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    شرایط گرفتن وام 80 میلیونی را با خرید اوراق به روز فراهم کنید هم بازار رونق میگیره هم خیلیا خانه دار میشن
  • احمدرضا A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    2 0
    اگر 50 سال گذشته را مرور کنید متوجه خواهید شد که سیکل مسکن به صورت 5 الی 6 ساله میباشد حدودا کمتر 4 سال رکود وحدود کمتر از 3 سال بازار مسکن رونق میگیرد که در کل دوره بین 80 الی 120 درصد رشد خواهد داشت