لاریجانی خطاب به موگرینی: اگر کشورهای1+5بدعهدی کنند،شرایط تغییر خواهد کرد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تایید جمع بندی وین ایران پایبند به مفاد مورد توافق خواهد بود و آن را به دقت اجرا خواهد کرد اما اگر ملت ایران احساس بدعهدی از سوی 1+5 در اجرای توافق نماید شرایط تغییر خواهد کرد و مجلس شورای اسلامی مراقب چگونگی اجرای توافق توسط 1+5 است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر سه شنبه 6 مرداد با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

دکتر لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشینه همکاری های ایران و اروپا چشم انداز روابط فیمابین در زمینه مسائل دو جانبه و منطقه ای را مثبت دانست و گفت: ایران و اتحادیه اروپا منافع مشترکی برای توسعه همکاری های فیمابین دارند که می تواند به بهبود اوضاع منطقه و رفع مخاطرات کنونی برای ایجاد ثبات و آرامش در خاورمیانه کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به توافقنامه هسته ای ایران و 1+5 گفت: مجلس شورای اسلامی کار بررسی این توافقنامه را از جهت انطباق با قانون اساسی چارجوب های قانونی و مصالح کشور در زمینه پیشرفت و توسعه دانش هسته ای آغاز خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئله مهمتر نحوه اجرای این توافقنامه است که مجلس شورای اسلامی با حساسیت بر نحوه اجرای آن نظارت خواهد کرد.

وی عدم پایبندی سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در اجرای توافق هسته ای سال 2003 با تهران را یادآور شد و افزود: در صورت تایید جمع بندی وین ایران پایبند به مفاد مورد توافق خواهد بود و آن را به دقت اجرا خواهد کرد اما اگر ملت ایران احساس بدعهدی از سوی 1+5 در اجرای توافق نماید شرایط تغییر خواهد کرد و مجلس شورای اسلامی مراقب چگونگی اجرای توافق توسط 1+5 است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه همکاری های اقتصادی با اتحادیه اروپا خواستار توجه به سرمایه گذاری های مشترک به ویژه در زمینه انرژی و انتقال تکنولوژی است گفت: توسعه همکاری های اقتصادی میان ایران و اتحادیه اروپا می تواند به تقویت و تحکیم روابط در سایرعرصه ها کمک نماید.

وی همچنین از مقابله با تروریسم، تثبیت صلح و آرامش در منطقه و مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر به عنوان سه محور مهم همکاری های آتی تهران و اتحادیه اروپا یاد کرد.

اتحادیه اروپا همواره به ایران به عنوان یک شریک مهم و قدرتمند نگریسته است

در ادامه این دیدار فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سفر خود را به تهران بسیار مهم خواند و گفت: اتحادیه اروپا همواره به ایران به عنوان یک شریک مهم و قدرتمند نگریسته است و در صدد احیای مناسبات قوی گذشته در تمامی زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران است.

وی بررسی توافقنامه وین در مجلس شورای اسلامی را مهم خواند و افزود: پس از تصویب مجلس تمرکز در زمینه اجرای توافقنامه بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم قدم های بعدی در زمینه اجرای توافقنامه را برداریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: کشورهای اروپایی از مدتی قبل اجرای اقدامات ضروری برای اجرای توافقنامه وین را آغاز کرده اند.

وی با تاکید بر شرایط حساس کنونی در منطقه گفت: اتحادیه اروپا به شدت نسبت به تثبیت امنیت و ثبات پایدار در منطقه خاورمیانه به ویژه در سوریه، ترکیه و لبنان حساس است و در این زمینه منافع مشترکی میان تهران و اروپا وجود دارد.

موگرینی ابراز اطمینان کرد: همکاری تهران و اروپا در مسائل منطقه ای می تواند نتایج مثبتی در منطقه داشته باشد.

وی در همین زمینه عنوان کرد: تهران و اتحادیه اروپا می توانند همزمان سه فرایند موازی در زمینه اجرای توافق، توسعه و گسترش ارتباطات مشترک اقتصادی و تجاری و همکاری در زمینه مسائل منطقه ای را به پیش ببرند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر را مشکل جهانی و چالش بزرگ دانست که می تواند از محورهای مهم همکاری های تهران و اتحادیه اروپا باشد.

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 4
    فقط معادله مثل زمان احمدی نژاد نشه متشکریم
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    1 2
    آقای لاریجانی شما می تونید از جملات مثبت استفاده کنید