ایرنا نوشت:

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مشترک خبری با وزیر امورخارجه ایران با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه 1+5 گفت: این توافق خبرخوشی برای منطقه و کل جهان است و می تواند تاریخی باشد.
موگرینی: این توافق خبر خوشی برای منطقه و کل جهان است
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، فدریکا موگرینی عصر سه شنبه در این نشست خبری افزود: تیم مذاکره کننده ایرانی حاضر در مذاکرات از حمایت سیاسی رهبر و رییس جمهور ایران برخوردار بود که به جز آن امکان پذیر نبود.

وی ادامه داد: اگر تمام طرفین متعهد باشند و اراده سیاسی و تحمل و صبر داشته باشند این توافق به نتیجه می رسد و این خبر خوشی برای منطقه و کل جهان است. وقت آن است که نشان دهیم به توافق دست پیدا کرده ایم و می توانیم آن را اجرا کنیم و این می تواند تاریخی باشد.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تعهد شخصی من این است که این پیام را به جامعه بین الملل بدهم که توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 توافقی خوب است و می تواند امنیت منطقه را بهبود بخشد.

موگرینی خطاب به ظریف گفت: دستیابی به این توافق به خاطر تعهد کاری بود که باعث شد به آن دست یابیم و این به خاطر تعهد شخصی شما در این فرایند و آقای دکتر صالحی و کل تیم مذاکره کننده و حمایت های شخصی و سیاسی ای بود که به وضوح از جانب رییس جمهور و رهبر انقلاب انجام شد.

وی ادامه داد: این توافق به وضوح نشان داد که در دیپلماسی و چندجانبه گرایی اگر طرفین متعهد و اراده سیاسی و تحمل داشته باشند کار به نتیجه می رسد و این خبر خوشی برای منطقه و کل جهان است.

وی خاطرنشان کرد: وقت آن است که نشان دهیم ما به توافقی تاریخی دست پیدا کرده ایم و این سفر اولین ماموریت من به ایران است تا بعد از دو هفته در تمام جزییات توافق را اجرایی کنیم.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: اگر چه این توافق مرتبط با پرونده هسته ای است اما پتانسیل بسیار گسترده تری دارد . برای اینکه فصل جدیدی را در روابط ایران و اتحادیه اروپا آغاز کند. قبل از هر چیز این توافق برای ایران و مردم ایران است 60 درصد از جمعیت ایران زیر 30 سال هستند و این اقدام سرمایه گذاری است که رهبران شما برای نسل جوان انجام داده اند.

موگرینی گفت: این سرمایه گذاری می تواند فصل جدیدی در روابط ایران و جامعه جهانی ایجاد کند و منجر به اعتمادسازی شود. رای قاطع شورای امنیت به این توافق بسیار مهم بود و این توافق قادر خواهد بود فصل جدیدی در روابط ایران واتحادیه اروپا بگشاید.

وی یادآور شد: تاکید می کنم که ایران و اتحادیه اروپا از نظر جغرافیایی و تاریخی به هم نزدیک هستند. ایران و اتحادیه اروپا هر دو تمدن ساز بوده اند و می دانند چطور باید از میراث و تاریخ گذشته خود محافظت کنند و من به همین خاطر به ایران آمدم.

موگرینی گفت: از طرف 28 کشور عضو اتحادیه اروپا با قدرت صحبت می کنم و از حمایت آنها در این توافق برخوردارم. ما آماده ایم از اجرای توافق بیش از گذشته حمایت و همکاری کنیم. شخصا نقش کلیدی خود را در اجرای توافق ایفا می کنم و کار هماهنگی را در زمینه کمیسیون مشترک انجام می دهم. از تعهد من ذره ای کاسته نشده است، همان تعهدی که باعث شد به توافق دست یابیم.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به منافع و احترام مشترک برآمده از تاریخ ایران و اتحادیه اروپا و روابط قوی دوطرف اظهار داشت: روابط قوی اتحادیه اروپا نه تنها در جنبه های فرهنگی و جغرافیایی بلکه در جنبه های تجاری و اقتصادی نیز مهم بوده است. وقتی تحریم ها لغو شوند و بتوانیم توافق را اجرایی کنیم سرمایه گذاران اروپایی می توانند به ایران بیایند و این بسیار مهم است.

موگرینی با اشاره به نزدیکی های ایران و اتحادیه اروپا و همسایگی دوطرف در منطقه خاورمیانه و دریای مدیترانه اظهار داشت: ما به نوعی همسایه هستیم و می توانیم فصل جدیدی را در روابط آغاز کنیم و یکی از فصول مهم می تواند در این زمینه باشد که بین ما و ایران آغاز خواهد شد.

به گفته هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا منطقه یکی از فصول بسیار مرتبط و مهم در روابط دو طرف خواهند بود و در صورتی که طرفین فهم بهتری از منطقه داشته باشند به جای مواجهه و رقابت می توانند همکاری کنند که این امر برای همه مفید خواهد بود .

وی گفت: معتقدم در این کار همکاری ارزش افزوده وجود خواهد داشت و این پروسه را می توانیم از سوریه آغاز کنیم.

**

موگرینی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص چشم انداز آتی روابط ایران و اتحادیه اروپا و تسهیلاتی که اتحادیه اروپا برای شرکت های اروپایی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران خواهد داشت گفت: لغو تحریم ها البته با اجرای توافق هسته ای خواهد بود و این مساله می تواند زمینه ساز حضور سرمایه گذاران اروپایی در ایران و همچنین سرمایه گذاری های ایران برای مردم خودش خواهند بود.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: ما می توانیم در دو شکل این روند را هموار کنیم اول اینکه نگرشی هماهنگ داشته باشیم که این نگرش می تواند در زمینه های سیاسی و تجاری و هماهنگی های سیاسی باشد و ما می توانیم با یکدیگر دیالوگی سیاسی داشته باشیم و این امرهم برای دوطرف و هم برای منطقه مهم است.

وی یادآور شد: بهترین شیوه این است که اطمینان حاصل کنیم توافق در زمان خودش و به صورت خوب و تسهیل شده و کامل اجرایی شود و این بهترین روش برای بازکردن راه های سرمایه گذاری تجاری ایران و اتحادیه اروپاست.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: من نقش خود را در این زمینه ایفا می کنم و تسهیل گر خواهم بود تا دو طرف در این زمینه در تماس باشند.

موگرینی در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی درخصوص موضع گیری کشورهای منطقه در قبال توافق هسته ای اظهار داشت: من دیروز در عربستان بودم و خوشحال شدم که در منطقه با مقامات مختلف گفت و گو کردم.

وی ادامه داد: اراده سیاسی از طرف آقای ظریف و رهبران ایران وجود دارد برای اینکه فصل جدیدی بر روابط ایران با همسایگان خود باز کنند. تعهد شخصی من این است که این پیام را به تمام به کشورهای خلیج فارس، خاورمیانه، جامع بین المللی و اتحادیه اروپا بدهم که این توافق توافقی خوب و محکم است که می تواند امنیت منطقه را بهبود بخشد .

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: این توافق نقطه شروع است و پتانسیل هایی را به ما می دهد تا با انتخاب آن روابطی براساس اعتماد داشته باشیم اعتمادی که الان زیاد نیست چرا که قبلا اعتمادی وجود نداشت و امیدواریم پایه ای برای اعتماد ما به یکدیگر باشد.

وی تصریح کرد: منطقه نیازمند آینده ای متفاوت است که نه براساس مواجهه بلکه براساس دیپلماسی، دیالوگ و چندجانبه گرایی باشد و تمام گروه ها در آینده خود نقش داشته باشند.

به گزارش ایرنا ؛ فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا امروز با حضور در تهران با مقامات کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =