۰ نفر
۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶

تسنیم نوشت:

نشست خبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران پیش از اجرای مشترک با ارکستر فیلارمونیک چین صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.
نشست خبری علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران پیش از برگزاری اجرای مشترک این ارکستر و ارکستر فیلارمونیک چین صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

علی رهبری در ابتدای این نشست توضیحاتی را درباره ماه‌های گذشته و چگونگی فعالیت‌های ارکستر سمفونیک ارائه داد و گفت: برای برنامه‌ریزی ارکستر در ماه‌های گذشته همیشه دست تنها بودم. کاری که در ارکستر‌های دیگر با همکاری 10 نفر انجام می‌دادیم برای ارکستر سمفونیک تهران به تنهایی انجام می‌دادم.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: هم‌اکنون در تلاش هستیم تا همه چیز را برای آمدن ارکستر فیلارمونیک چین به ایران مهیا کنیم. همین امروز بعد از ظهر ساعت 3 قرار است با چند تن از مسئولان برویم و تمام محیط تالار وحدت را برررسی کنیم. حتی توالت ها را هم بازدید و دستور نظارت همه جا را می‌دهیم.

وی با اشاره به اوضاع کنونی بخش‌های مختلف تالار وحدت اظهار کرد: بخش‌های مختلف تالار نیاز به رسیدگی دارد. برای مثال اتاق رهبر ارکستر اوضاعش افتضاح است. قرار است ارکستر چین با 110 نفر نوازنده و ارکستر ما هم که حدود 80 نفر نوازنده دارد در تالار باشند پس همه چیز باید خوب و مهیا باشد.

رهبری گفت: اگر ارکستر سمفونیک تهران در این چند ماه راه درستی را طی نمی‌کرد و آمادگی‌ اجراهای بین‌المللی را نداشت هرگز دعوت همکاری ارکستر چین را نمی‌پذیرفتم. این همکاری یعنی قرار گرفتن ارکستر ایران و ارکستر چین در کنار هم و در این همکاری ما باید قدرت اجرای بالایی داشته باشیم.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران خاطر نشان کرد: ارکستر فیلارمونیک چین هم‌اکنون کنسرت‌هایی را در قالب تور جاده ابریشم برگزار می‌کند و از پیش از تهران در شهرهایی مانند «دوشنبه» برنامه‌هایی را اجرا کرده است و پس از اجرا در تهران به یونان می‌رود.

وی درباره رپرتوار مشترک ارکستر چین و ارکستر سمفونیک تهران، گفت: ما طی دو شب در تالار وحدت به روی صحنه می‌رویم که در شب نخست ابتدا ارکستر چین به روی صحنه می‌آید و چند قطعه از برودینگ اجرا می‌کند سپس ویولونیستی عالی کنسرت‌های ویولون را می‌زند و بعد از آن نوبت تنفس ارکستر می‌رسد. پس از تنفس همان ارکستر چین با رهبری من سمفونی 5 چایکوفسکی می‌نوازد. بعد از آن حدود 40 نفر از نوازندگان چینی از صحنه بیرون می‌روند و نوازندگان ایرانی جایگزین‌شان می‌شوند. در واقع ترکیبی از نوازندگان ایرانی و چینی یک قطعه 5 دقیقه‌ای به نام ویریتوس را اجرا می‌کنند. این برنامه برای شب نخست کنسرت ماست.

این رهبر ارکستر درباره برنامه شب دوم گفت: شب دوم کنسرت ما با اجرای ارکستر ایرانی و قطعه شهرزاد اثر کورساکوف اجرا می‌شود. بعد از آن رهبر چینی با ارکستر چینی سمفونی 2 دورژاک را می‌نوازد.

علی رهبری در بخشی از صحبت‌هایش درباره دعوت عبدالحسین مختاباد از ارکستر وین گفت: اینکه آقای مختاباد از ارکستر وین برای حضور در ایران دعوت کرده است من در جریانش نیستم. این کارها آمارتور است. ما حرفه‌ای هستیم. بدون شک ارکستر وین بدون هزینه زیاد به ایران نمی‌آید. این در حالیست که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران زحمات بسیاری می‌کشند و در عین حال آقایان از ارکستر دیگری برای حضور در ایران دعوت می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفم و خجالت می‌کشم که بگویم در پی 16 اجرایی که ارکستر سمفونیک تهران در ماه‌های گذشته داشته، کسانی بوده‌اند که حتی یک بار هم به دیدن اجرای ارکستر نیامدند در حالیکه همین افراد زمان تعطیلی ارکستر در مصاحبه‌های بسیاری نسبت به تعطیلی ارکستر اعتراضاتی داشته‌اند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران گفت: اگر ارکستر وین قبول کند که با همین آقای مختاباد اجرایی داشته باشد ما حاضریم تمام هزینه‌های آمدن ارکستر را بپذیریم. در همین ماه‌های گذشته بود که خواننده‌ای به نام همای پیش من آمد تا تست خوانندگی اوپرای ایتالیایی بدهد اما کار او مناسب نبود.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    15 5
    جناب آقای علی رهبری.... با عرض سلام و احترام باید عرض کنم: اگر ما کمی از خودخواهی و چشم تنگی خویش دست برداریم ، آنوقت خواهیم توانست دیدن که دیگرانی نیز وجود دارند.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    16 7
    همای یا همای پرواز در واقع نام مستعار حسن سعید گورائی از هموطنان اهل شهر رشت میباشد که صدای بسیار خوشی دارد.
  • شایان A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    22 2
    ایشون در تست آواز اپرا اون هم به زبون ایتالیایی رد شدن. تیتر رو درست بزنین
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    12 1
    ما که نفهمیدیم چی شد.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    3 1
    باید قدر آدمی کاربلد و جدی را دانست و پشتیبانی کرد این آدمها مغرور نیستند حرفه ای هستند و برای هنر و فرهنگ کشور و جامعه خود اعتبار و عزت بوجود می آوردند.
  • حمید IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    8 0
    خواستگار زیبا توی سریال شمعدونی سروش صحت خیلی خوب اپرای ایتالیایی میخوند....