واحد مرکزی خبر نوشت:

وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: فرانسه، اختلافات خود با ایران را کنار می گذارد.

جان وینکور در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت: لوران فابیوس، مرد آهنین علیه توافق هسته ای ایران، مهمترین تیتر اخبار در مجله خبری لوپوئن بود که در آن به نقش فرانسه در تلاش نهایی بین المللی برای کنترل انگیزه های ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی اشاره شده بود. موضع وزیر امور خارجه فرانسه بسیار سختگیرانه تر از آمریکا است و می تواند این مسئله بار دیگر مذاکرات هسته ای ایران را از مسیر خود خارج کند.

دو هفته بعد از انتشار این سرمقاله، همه چیز عوض شد و یک توافق به امضا رسید. از این مردان سرسخت یعنی دیپلمات های فرانسوی و کارشناسان دفاعی که خودشان را نگهبانان معبد مقدس منع گسترش هسته ای می دانستند، دیگر حرفی زده نمی شود و نه اسمی از آنها برده نمی شود.

شش هفته قبل از توافق، یک گروه از دیپلمات ها و کارشناسان به یک کارشناس آمریکایی گفتند آنها بسیار نگران هستند که این توافق به دست نیاید. به گفته این کارشناس آمریکایی، آنها معتقد بودند که ممکن است فرانسه مانع دستیابی به توافق هسته ای شود.

در نهایت، فرانسه نخواست که به مواضع خود ادامه دهد، اما نتیجه این بود که موضع فرانسه در این توافق فراموش نمی شود.
اما همان فرانسه، اکنون در راه ایران است تا بتواند با ایرانی که به تازگی از زیر بار تحریم ها آزاد شده است قراردادهایی امضا کند. اما هنوز هم برخی اختلافات وجود دارد. ایران و فرانسه در مسائلی از قبیل روسیه و حمایت رژیم ملاها از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با یکدیکگر همچنان اختلاف دارند. فرانسوا اولاند و لوران فابیوس، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه، بارها تصریح کرده اند که آمریکا زمینه ظهور داعش در منطقه خاورمیانه را فراهم کرد.

از سوی دیگر، در حال حاضر همان فرانسوی ها که دو سال پیش، از حمله به سوریه تحت حمایت ایران دفاع می کردند، اکنون می خواهند دست ایرانی ها را فشار دهند. فابیوس ده روز بعد از گابریل زیگمار، معاون صدراعظم آلمان به ایران می رود. اما گابریل ایران را یک دوست می دانست. نقش آلمان در مذاکرات هم بسیار مثبت بود. به همین دلیل می توان گفت دستاوردهای سفر فابیوس در مقایسه یا سفر زیگمار مسیر دشوارتری در پیش رو دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IQ ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    47 2
    روابط خوب جای خودش, ولی دلم خنک میشه حداقل این پژو رو تو ایران از دست بده حالش جا بیاد
  • حمید EE ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    11 12
    اینها هم دندونهای ما رو شمردن. هر غلطی که دلشون بخواد می کنند بعد می ایند حرف از اشتی می زنند ما هم طبق معمول با اغوش باز و خوشحالی از کسی که به ضرر ما سنگ اندازی می کرد استقبال می کنیم.نباید اجازه بدهند این مردک پای کثیفش رو توی این مملکت بذاره.
  • یحیی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    12 1
    به عقیده من توهین خلی بده سیاست مداران این دولت بخصوص دکتر بلده جیکار کنه که لازم به گفتن نیست همه دیدیم تو وین جی شد