معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: هم اینک دام مازاد درمراتع کشور بین سه تا پنج برابر ظرفیت موجود مراتع است.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال وبختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به این میزان دام مازاد بر مراتع افزود: وجود این میزان دام مازاد بر ظرفیت مراتع کشور باعث بروز بحران در برخی مراتع و عرصه های منابع طبیعی شده است.

وی گفت: نوع بهره برداری از طبیعت، دام، کشاورزی و فعالیت صنعتی باید متناسب با ظرفیت عرصه های طبیعی باشد تا باعث تخریب و آلودگی طبیعت و منابع طبیعی نشود.

ابتکار با تشریح زمان نامناسب چرای دام و همچنین نوع دام و سازگار نبودن سیستم دامپروری با طبیعت ایران، گفت: این امر باعث می شود که مراتع کیفیت خود را از دست بدهدو زمینه فرسایش خاک ایجاد شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ایجاد پدیده گرد و غبار نیز یکی مشکلاتی است که به چرای بیش از حد دام و فرسایش خاک بستگی دارد و برای مقابله با این معضل تغییر نحوه استفاده از منابع طبیعی اجتناب ناپذیر است.

ابتکار همچنین راندمان مصرف آب کشاورزی را نامناسب دانست و گفت: راندمان تولید ما نسبت به آب مصرفی خیلی پایین است به طوری که 30درصد بهره وری از منابع آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد و مابقی آب مصرفی در این بخش هدر می رود.

وی در خصوص تغییر اقلیم کشور نیز اظهار داشت: در چند سال اخیر کشور با تغییر اقلیم و بحران خشکسالی مواجه شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر مدیریت صحیح منابع آبی کشور تاکید کرد وگفت: با تغییر نوع مدیریت منابع آب و کاهش برداشت بی رویه از منابع آب می توان این معضل را مدیریت کرد.

ابتکار گفت: درمدیریت منابع آب باید به سمتی برویم که الگوی مصرف تغییر و استفاده و بهره گیری از چرخه آب زیر زمینی به صورت بهینه انجام شود.

وی همچنین در خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری در اسفندسال گذشته در خصوص حفظ محیط زیست گفت: با فصل الخطاب قرار دادن فرمایش رهبری، می توان چالش های محیط زیست را رفع کرد.

ابتکار همچنین در خصوص ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه استان چهارمحال وبختیاری گفت: استان چهارمحال و بختیاری با ثبت این ذخیره گاه در یونسکو، یک ظرفیت بین اللملی مهم را پیدا کرده است.

وی گفت: جامعه جهانی این ذخیره گاه مهم طبیعت را در چهارمحال وبختیاری به رسمیت شناخته و مسوولیت همه در قبال مدیریت درست این منابع طبیعی سنگین ترشده است.

ابتکار اظهار کرد: برنامه مدیریتی این سند تهیه شده و برای اجرا و جلوگیری از شکار غیرمجاز و آسیبهای که به تنوع گیاهی و جانوری این منطقه وارد می شود، نیاز به همکاری مسوولان و مردم است.

به گزارش ایرنا، رونمایی از برنامه مدیریت ذخیرگاه زیست کره سبزکوه و تنگ صیاد و همچنین افتتاح چند طرح زیست محیطی و حضور در شورای ادارای از برنامه های سفر یکروزه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان چهارمحال وبختیاری است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440593

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =