روزنامه تلگراف انگلیس در گزارشی به مخاطبانش توصیه کرده است به ۱۱ دلیل به ایران سفر کنند.

الان که دولت انگلستان اکثریت قریب به اتفاق ایران را امن می‌داند سفر کردن به ایران آسان تر می شود. اما چند دلیل برای سفر به ایران وجود دارد

تخت جمشید: شهر خراب شده تخت جمشید که 515 سال قبل از مسیح ساخته شد، یکی از بهترین یادگارهای جهان برای معماری دوران کهن است. این اثر باستانی توسط یونسکو به عنوان یکی از آثار فهرست میراث جهانی اعلام شده است. تخت جمشید در سال 1930 توسط آندره گودارد باستان شناس پاریسی کشف شد و امروزه یکی از مهمترین گزینه ها برای توریست ها است.

میدان امام: جان بلبی کارمند یکی از تورهای جهان گردی می گوید: «تقاضای زیادی برای کشف کردن معماری بی نظیر اسلامی در شهر هایی چون اصفهان و شیراز است.» رابرت برایون سفرنامه نویس هم معتقد است: اصفهان از مکان هایی نادری است مانند آتن و رم که به انسان انرژی می دهد. میدان امام در این شهر که زمانی پایتخت ایران بود قرار دارد اطراف این میدان مسجد شیخ لطف الله کاخ عالی قاپو و بازار بزرگ اصفهان قرار دارد.

مسجد شیخ لطف الله: این مسجد ارزش یک نگاه نزدیک را دارد. در مسجد شیخ لطف الله که در قرن هفدهم توسط شاه عباس ساخته شد گنبدی با کاشی های کرم پوشانده شده است که به نظر رنگ آن در طول روز تغییر می کند. چیزی که این مسجد را از بقیه مسجد ها متفاوت می کند،‌ نداشتن حیاط است.

باغ ارم شیراز: اسم این باغ از اسم یکی از 4 باغ موجود در بهشت گرفته شده است. بازدید کنندگان از پرسه زدن میان گل های رز لذت خواهند برد. در داخل خانه اصلی کاشی های زیبایی از قرن نوزدهم وجود دارد.

ابیانه: این روستای کوچک اندکی بیش از ۳۰۰ نفر جمعیت دارد. در آن از خانه های با آجر و گل قرمز و درهای ورودی زیبا وجود دارد. در مرکز شهر آتشکده ای مخروبه وجود دارد که گفته می شود 3قرن پس از میلاد مسیح ساخته شده است. زن ها هنوز در این روستا لباس های سنتی می پوشند.

کاخ گلستان: این مجموعه که از 12 موزه تشکیل می شود ثروت پادشاهان ایرانی را نشان می دهد اگر چه نشان می دهد تعداد زیادی ساختمان از بین رفته اند.

دخمه ها برج های سکوت: این برج ها خارج شهر یزد توسط پیروان زرتشت برای پاک کردن جسد ها قبل از دفن استفاده می کردند. تا حدود 40 سال پیش جسدها روی برح ها قرار می گرفتند تا آلودگی به جسم آنها وارد نشود. این کار الان ممنوع است اما برج ها محل جذابی برای بازدید هستند.

اسکی: به صورت متعجبانه ای ایران کوه های بلند و استراحتگاه هایی برای اسکی دارد. توچال یا بام تهران، 3964 متر ارتفاع دارد و 7 تا 8 ماه از سال منطقه خوبی برای اسکی است.

برج میلاد تهران: این برج در سال 2007 ساخته شد و بلندترین برج در ایران است. در حالیکه برج میلاد از با هیچ کدام از برج های دبی قابل مقایسه نیست با 435 متر از برج شارجه بلندتر است. در هنگام غروب به یکی از سکو های مشاهده برج میلاد بروید تا کوه هایی که شهر را محاصره کردند را مشاهده کنید.

خانه های تجار: کاشان که به علت سرامیک و ابریشم شناخته شده است مانند بقیه شهر های ایران مملو از کاروان سراها مساجد و حمام ها است. اما دلیل اصلی محبوبیت کاشان خانه های تجار است.

دره باوانات: دره بلند و نازک باوانات در قلب کوه زاگرس قرار دارد و در تابستانها خانه ای است برای قشقایی ها. مردم در اینجا از طریق کشاورزی زندگی می کنند.

تلگراف/ ۲۹ جولای ۲۰۱۵

ترجمه: نیو صدر

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    57 4
    واقعا چند نفر از مردم ایران همه این 11 جا رو رفتن؟
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      11 4
      من رفتم
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    40 1
    خودمون هم بریم ببینیم بد نیست
  • آرش A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    37 1
    دورانی که گردشگران برای دیدن بناهای تاریخی هر رنج و زحمتی رو به جان میخریدند گذشته.متاسفانه ما نتوانستیم استفاده کنیم.الان زمانی هست که انگیزه اصلی گردشگران تفریح و سیاحت دریک فضای کاملا" آزاد و با امکانات رفاهی کافی هست.ایرانیانی که فکر میکنند آثار تاریخی برای گردشگران خیلی مهم هست و زحمت سفر به هیچ کشوری رو هم به خودشون نمیدن اگر چندتا سفر به کشورهای مشهور توریستی بکنند آن وقت هست که ازتوهمات بیرون میان.
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    67 0
    لطفا سرويس هاي بهداشتي آبرومند و تميز در اين مكان ها درست كنيد . نظافت نشان دهنده فرهنگ است .
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    13 53
    اینهمه تو مناطق اذربایجان ایران جاذبه گردشگری داریم که تو دنیا بکر هستاونوقت این روزنامه نگار اینارو گفته؟؟؟؟یا شما مختون ایراد داره یا روزنامه نگار
    • فرهاد A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      20 0
      در آذربایجان «هم» جاهای دیدنی وجود داره. کسی که تعصب خام نداشته باشه برای بالا بردن خودش دیگران رو تخریب نمی کنه.
    • بی نام US ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      26 0
      یکیش دریاچه خشک ارومیه
  • بی نام AE ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    9 0
    بسيار عاليه
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    19 0
    دره باونات غلطه. دره بوانات صحیح است.
  • مصطفی IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    20 2
    راستی باغ شاهزاده ماهان در استان کرمان فراموش نکنید
  • تفاوت A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    22 2
    60 درصد سفرهای گردشگران تفریحی است که در قالب ساحل ، دریا و آفتاب جای میگیرد که ما با توجه به واقعیت های جامعه باید برای 40 درصد بقیه تلاش کنیم اگر باز هم این میزان رو از فیلتر های مختلف عبور ندیم.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
      5 0
      دوست عزیز اون 40 درصدی که گفتی وابستگی شدیدی به همون 60 درصد اول داره اگر اون اولی نباشه دومی هم نیست
  • محمد IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    4 1
    باغ فین ؟ خاک تو سرش تلگراف...باغ فین رو نگفتی
  • بی نام US ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    22 2
    وقتی تلگراف پیشنهاد میده یعنی میدونه چی به مذاق توریست ها بیشتر خوش میاد توی جهان ساحل ازاد وجای ارام زیاده اما تخت جمشید و...که گفته همه جا نیست
  • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    12 0
    این مراکز توریست های 60 سال به بالا را جذب می کند.