واحدمرکزی خبر نوشت:

آمریکا روز دوشنبه رسماً فرستاده ویژه خود در امور سوریه را منصوب کرد.

از زمان آغاز مناقشه سوریه در سال 2013 تاکنون و از آنجا که واشنگتن از برنامه‌های خود برای دستیابی به راه‌حل سیاسی بین دمشق و نیروهای مخالف حکومت سوریه دست برنداشته است، این سومین فرستاده ویژه آمریکاست که منصوب می‌شود.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مایکل راتنی سرکنسول پیشین آمریکا در بیت‌المقدس را که به عنوان دیپلمات در عراق، لبنان، مغرب و قطر نیز فعالیت کرده است، به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه منصوب کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، بدین ترتیب وی جانشین دانیل رابین‌اشتاین می‌شود که به عنوان سفیر آمریکا در تونس فعالیت خود را آغاز کرده است. رابین‌اشتاین نیز پیشتر در مقام فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه جانشین رابرت فورد شده بود. فورد پیش از آغاز مناقشه سوریه به عنوان سفیر آمریکا در دمشق فعالیت می‌کرد.
جان کری در این بیانیه از فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور سوریه خواست همچنان به فعالیت‌های مهم فرستاده پیشین برای دستیابی به راه‌حلی برای پایان دادن به مناقشه پیچیده و ویرانگر سوریه ادامه دهد.
جان کری که در ماه مارس گذشته به گونه‌ای ابهام‌برانگیز اعلام کرده بود دستیابی به راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به مناقشه سوریه از مسیر گفتگو با رئیس جمهور این کشور می‌گذرد، در این بیانیه تاکید کرد: ما همچنان متعهد هستیم که برای دستیابی به راه‌حل انتقال سیاسی از طریق مذاکره که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در آن نقشی نداشته باشد، تلاش کنیم.
دیپلماسی آمریکا درباره سوریه مبتنی بر توافق‌نامه‌ای است که در تابستان 2012 در ژنو و تحت نظارت آمریکا و روسیه حاصل شد. این توافق‌نامه البته هیچگاه اجرایی نشد. کنفرانس موسوم به ژنو دو نیز که در ژانویه 2014 برگزار شد ناکام ماند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =