روزنامه جوان با اشاره به سخنان رئیس جمهور در کردستان در باره آموزش زبان کردی نوشت:

در راه‌اندازي يك رشته دانشگاهي و ظرفيت‌سازي در آن چندين سؤال بايد پاسخ داده شوند، از جمله اينكه رشته مزبور و فارغ‌التحصيلان آن كدام جاي خالي را براي كشور پر خواهند كرد به عبارتي راه‌اندازي رشته دانشگاهي زبان و ادبيات كردي كدام بخش از نيازهاي بازار كار يا حتي نيازهاي مطالعاتي و راهبردي كشور را پاسخ خواهد داد و آيا راه‌اندازي اين رشته در حد بازگشت سرمايه‌هاي صرف شده در تدارك زيرساخت‌هاي سخت و نرم‌افزاري بازده دارد يا خير؟
اينگونه وعده‌ها در دسته اظهارات مقطعي و تاريخ مصرف‌دار در سياست داخلي تعبير مي‌شود و بر همين اساس است كه گفته‌هاي روحاني در جمع خبرنگاران كردستاني از سوي برخي تحليلگران بهره‌برداري سياسي از علائق قومي برداشت شده است.

كشور ما طيف وسيعي از زبان‌ها و گويش‌هاي مختلف قومي را شامل مي‌شود كه همه زير پرچم جمهوري اسلامي ايران به محور اتحاد تمسك كرده‌اند. چنانچه بخواهيم براي هر كدام از آنها سرفصل درسي تدوين و تعريف و كرسي دانشگاهي راه‌اندازي كنيم و بنا به عقيده برخي صاحبنظران براي خوشامد اقوام مختلف ايراني به تعداد آنها رشته تحصيلي تأسيس كنيم، از كدام سياست مدون و اصولي در گسترش آموزش عالي پيروي كرده‌ايم.
علاوه بر اينكه بايد ديد راه‌اندازي رشته زبان و ادبيات كردي كه از سوي رئيس‌جمهور وعده داده مي‌شود كدام يك از اهداف سند آمايش سرزميني را پاسخ مي‌دهد و مبناي ضرورت راه‌اندازي رشته زبان و ادبيات كردي غير از ژست تبليغاتي، افزايش محبوبيت و نفوذ در ميان عوام و بهره‌برداري سياسي و انتخاباتي چه چيز ديگري مي‌تواند باشد. آيا دولتمردان و مديران كشور در بيان اظهاراتي كه مي‌تواند برد مؤثر زيادي داشته باشد از منبع يا منابع خاصي مشورت مي‌گيرند يا خير؟
مضاف بر اين دادن امتيازهاي دست چندم براي نفوذ و افزايش محبوبيت جريان‌هاي سياسي در ميان اقوام نه‌تنها خدمت به آنها نيست بلكه مي‌تواند به هويت تاريخي آنها متغيرهاي بي‌جوابي را تحميل كند.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    5 15
    سلام. خب این روزنامه که خیلی خوب حق مطلب رو ادا کرده. من خودم کردزبان هستم. اینها همه ژست تبلیغاتیه. و تاریخ مصرف داره. ولی چون در این زمونه مبنای سخن تقوای الهی نیست بلکه شده رقابت حزبی و جناحی و بدنام کردن طرف مقابل و شما هم سعی دارید بهرطریقی نام اصولگرایی را در بین مردم بدنام کنید بنابراین اینکه در تیتر خبر کلمه ی روزنامه اصولگرا رو بکار بردید کاملا مغرضانه است. عزت زیاد متقیان.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    15 8
    کسی نخواسته ایشون زبان کردی رو تو دانشگاه بیارن چون این زبان به اندازه همه عمر ایران قدمت و اعتبار داره ولی ای کاش زمانی که شما صاحب دولت بودید یه مقدار بیشتر به فکر ابادانی این منطقه از کشور بودید.به ندرت میشه کسی رو پیدا کرد که نخواد جزو ایران عزیز نباشه
  • بی نام RO ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    17 3
    در این که اصولگرایان افراطی و تندرو هستن و می خوان کشور یکدست و یکپارچه و بدون هیچ منتقدی دستشون باشه هیچ شکی نیست ولی کلن از شادی و رضایت مردم بیزار هستند و دوست دارن هر پدیده ای را امنیتی جلوه بدن و مردمو سرکوب کنن و افکاری شبیه به طالبان دارن
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    8 2
    ازاحمدی نژادمشورت می گرفت