واحدمرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری اسپوتنیک در مقاله ای به قلم عامر راشد درباره فعال شدن غیرمنتظره سیاست ترکیه در منطقه نوشت: تحولات سریعی در چند روز گذشته در روابط بین آنکارا و واشنگتن و متحدان نزدیک آنها ایجاد شده است که کل منطقه را در برابر شرایط جدیدی فراتر از کشمکش در سوریه و عراق قرار می دهد. 

تاکنون تحلیل های زیادی درباره پیش زمینه ها و ابعاد اقدام نظامی همزمان ترکیه علیه گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش و حزب کارگران کردستان (پ ک ک) ارائه شده است. مقامات ترکیه این اقدامات نظامی را واکنشی به انفجار خونین در شهر سوروچ که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت و کشته شدن چند پلیس ترک در عملیات پ ک ک توصیف کرده اند. در روزها و هفته های آینده نیز تحلیل های دیگری در این زمینه منتشر خواهد شد. ولی در همه تحلیل ها و ارزیابی ها این اتفاق نظر وجود دارد که منطقه در آستانه تحولات بزرگی است که پشت پرده و به شکلی کاملا مخفیانه درباره آن تصمیم گیری می شود. بخشی از ماجرا به تلاش حزب عدالت و توسعه ترکیه برای حکومت انفرادی بر این کشور به بهانه دفاع از امنیت ملی و ثبات در ترکیه مربوط می شود. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و حزب عدالت و توسعه، حفظ امنیت و ثبات ترکیه را در گرو بازنگری در نقشه ژئوپلتیک منطقه از طریق تقسیم نقش ها بین آنکارا و واشنگتن و همچنین متحدان نزدیک آنها در سطح منطقه ای و بین المللی می دانند.
از این زاویه می توان گفت چشم رئیس جمهور ترکیه و سران حزب عدالت و توسعه به انتخابات پارلمانی پیش از موعد در صورت ناکامی این حزب در تشکیل کابینه دوخته شده است. اما کل ماجرا این نیست بلکه عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه و عراق و همچنین بازداشت های گسترده در داخل ترکیه و همنوایی بین آنکارا و واشنگتن و متحدانشان، پیامدهایی بسیار فراتر از مسئله برنده شدن در انتخابات پارلمانی خواهد داشت.


اگر محاسبات گسترده تری در کار نبود، دولت ترکیه می توانست در آغاز کردن جنگ با حزب کارگران کردستان اندکی درنگ کند. یکی از اهداف جنگ چندبعدی که ترکیه به راه انداخته است، مهار کردن قدرت گرفتن کردها در شمال عراق و شمال شرق سوریه و در شرق و جنوب شرق ترکیه است که در پیروزی تاریخی حزب «دموکراتیک خلق ها»‌ در انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه تبلور پیدا کرد. ترکیه با هماهنگی آمریکا وارد چنین جنگی شد که نشانه آن نیز موافقت آنکارا با استفاده هواپیماهای نظامی آمریکا از پایگاه اینجرلیک بود. در مقابل، کاخ سفید نیز حزب کارگران کردستان را سازمانی تروریستی معرفی کرد که آنکار حق دارد در برابر آن از خود دفاع کند. این تحولات، پرسش هایی درباره آینده روابط آمریکا با نیروهای مدافع مردم کرد در شمال و شمال شرق سوریه مطرح کرده است.
در چنین شرایطی هیچ نشانه ای از امکان حل سیاسی مناقشه در سوریه یا عراق در افق دیده نمی شود. بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سخنرانی دیروز خود وجود هرگونه راه حل سیاسی جدی یا جدید را تکذیب کرد. در عراق نیز متحد شدن نیروهای سیاسی عراقی در برابر داعش نتوانست موجب کاهش اختلافات شدید بین آنها بر سر مسائل سیاسی و قانون اساسی شود.
به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که حل بحران در سوریه و عراق در گرو شکل گیری ترتیبات گسترده تری در منطقه است که جزئیات و نتایج اولیه شکل گیری آن در هفته های آینده مشخص خواهد شد هرچند برای عملی کردن آن به زمان بسیار بیشتری نیاز است.
4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    یکی توضیح بده این چی میگه؟ماکجاشیم؟