۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

ایسنا نوشت:

وزیر بهداشت از بازسازی 366 بلوک زایمان طبیعی خبر داد و برخی اقدامات انجام شده در زمینه کاهش زایمان سزارین و افزایش زایمان طبیعی را برشمرد.

سیدحسن هاشمی در همایش تقدیر از مجریان برتر برنامه ترویج زایمان طبیعی و برترین‌های سلامت مادر و نوزاد با بیان اینکه هرکجا که یک فرد دلسوز، کاردان و موثر وجود داشته باشد مشکلی نخواهیم داشت، گفت: در وزارت بهداشت، در دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی کشور مشکل ما مشکل مدیریتی است.

وی افزود: زمانی که یک مسئول و فرد کاردان وجود دارد و اعتبارات درست هزینه می‌شود، رضایتمندی مردم و ارائه دهندگان خدمت نیز بالا می‌رود. اما زمانی که آن یک نفر وجود نداشته باشد با وجود پول، تجهیزات و امکانات در زمینه خدمات، آموزش و پژوهش، مشکل همچنان وجود دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع زایمان گفت: این موضوع کاملا انسانی است چون بحث مادر، کودک، خلقت و تولد ایرانیان جدید است که باید در آینده به آنها ببالیم. اگر روشنفکر دانا باشد، راه را گم نمی‌کند. مشکل آینده کشور ما جمعیت است و باید این را باور کنیم و دچار توهم نشویم. باید از دادن شعار و ملامت کردن خارج شده و درصدد اغنا جامعه درآییم.

وی افزود: در این راستا دولت و مجلس نیز باید به رفاه و دانش جامعه و مردم بیافزایند. چون مردم با آینده‌نگری و فکری که دارند به سراغ بچه‌دار شدن می‌روند.

وزیر بهداشت با اشاره به بالا بودن آمار سزارین در کشور گفت: در این خصوص مقام اول را در منطقه داریم. از سال 70 یعنی از زمانی که متخصصین جدید زنان عهده‌دار مسئولیت زایمان شدند تا سال 92 میزان سزارین ما از 37 درصد به 50 درصد رسیده است. این در حالی است که تدبیری برای پیشگیری از افزایش شیوع سزارین نکردند به طوری که در برخی مراکز به ویژه مراکز خصوصی آمار سزارین به 90 درصد نیز رسیده بود.

470هزار زایمان طبیعی رایگان در دولت یازدهم

هاشمی به بسته‌های درمانی در دولت جدید اشاره کرد و گفت: در این دولت یکی از بسته‌های درمان حمایت از زایمان طبیعی بود؛ به طوری که از زمان آغاز این طرح تا کنون 470 هزار زایمان طبیعی به طور رایگان انجام شده است. بنابراین رایگان بودن زایمان طبیعی و افزایش تعرفه‌ها برای مردم و ارائه دهندگان خدمت نوعی تشویق بود.

وی از کاهش هفت درصدی سزارین در مراکز دولتی خبر داد و افزود: میزان سزارین طی 23 سال از 37 درصد به 50 درصد رسید، اما ما در طول دو سال شاهد کاهش 10 درصدی آن بودیم. البته این کار فقط با اغنا جامعه میسر است اما بیمه‌ها و تعرفه‌ها نیز در این کاهش موثر هستند.

هاشمی با بیان اینکه باید ترس مردم از زایمان طبیعی را بگیریم، ادامه داد: مردم باید باور کنند که زایمان طبیعی هم برای سلامت خودشان و هم برای سلامت نوزاد موثر است. زمانی که بسته‌های درمان را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آنها چیزی جز بهداشت نیستند؛ چرا که با کاهش سزارین از مرگ مادر و نوزاد پیشگیری کرده‌ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه انجام زایمان طبیعی بیشتر باید در زایمان‌های اول مورد توجه قرار گیرد، گفت: بنابراین نباید فشار بی‌جا آوریم مگر در زمانی که مطمئن باشیم زایمان طبیعی در زایمان‌های دوم و سوم فرد عارضه‌ای برای مادر و کودک ایجاد نمی‌کند. بنابراین باید ابتدا به میزان سزارین کسانی که برای اولین بار زایمان می‌کنند توجه کرده و آن را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع مرگ و میر مادر و نوزادان اظهار کرد: در هر شهری که وارد شدم اولین سوالم در مورد مرگ و میر مادران بود. کسانی که می‌خواهند روش‌های غلط را ادامه دهند می‌گویند با زایمان طبیعی میزان مرگ و میر نوزاد افزایش می‌یابد، اما این اشتباه است. بنابراین باید از آموزش‌های اشتباه جلوگیری کنیم و امکان زایمان طبیعی را افزایش دهیم.

هاشمی تاکید کرد: برای گسترش فرهنگ زایمان طبیعی آموزش، افزایش تعرفه‌ها، استفاده از ماماها و ترویج زایمان‌های بی درد ضروری است. در حال حاضر 366 بلوک زایمانی در کشور در حال بازسازی است که این کار بسیار ارزشمند است.

هاشمی افزود: امیدوارم همانطور که در یک سال گذشته معاونت بهداشت اقدام به دادن مکمل‌های غذایی به مادران کرده این کار را ادامه دهد. اگر می‌خواهیم بعدها بیماری‌های قلبی، مغزی، روانی و حتی ناهنجاری‌های مختلف مادرزادی را نداشته باشیم، باید این اقدامات را ادامه داده و در مورد آموزش، درمان و توسعه مراکز زایمان طبیعی تلاش کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع ثبت تولدها گفت: مردم نسبت به موضوع ثبت تولد بسیار حساس هستند و این موضوع نباید فراموش شود. مردم باید بدانند که این کار به دقت انجام می‌شود و دقت در ثبت تولدها باید افزایش یابد.

هاشمی با اشاره به مرگ و میر مادران و نوزادان گفت: هر مرگ کودک و مادر علاوه بر اینکه به مراکز نظارتی گزارش می‌شود، مستقیما به دفتر من نیز گزارش می‌شود و مورد به مورد آنرا ارزیابی کرده و تیمی برای تهیه گزارش آن می‌فرستیم. بنابراین مهم است که با این نگاه به مادران و نوزادان بنگریم. به طوری که در طول خدمت خود یک مورد مرگ هم وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به ضروری بودن توجه به حذف برخی اشکالات که ممکن است به مرگ و میر مادر و نوزاد منجر شود، گفت: برخی والدین سال‌ها منتظر فرزند هستند. بنابراین در بخشی که مربوط به کار ماست نباید کوتاهی کنیم. باید فکر کنیم که این اتفاق برای ما افتد پس باید حساسیت به خرج دهیم؛ زیرا یک کوتاهی می‌تواند فاجعه‌ای به بار آورد.

وزیر بهداشت مشکل جامعه ایران را بحث فرهنگ و اخلاق خواند و گفت: این مشکل در همه محیط‌ها، صنوف و مراکزی که کار تولیدی یا خدماتی برای مردم می‌کنند، ممکن است وجود داشته باشد. بنابراین معضل ما، معضل اخلاق، احترام به یکدیگر و رعایت حقوق شهروندی است. اگر همه ما خود را جای دیگری بگذاریم حقوق دیگران را رعایت می‌کنیم. بنابراین باید بدانیم که رفتارهای ما بسیار تاثیرگذار است و آنرا تصحیح کنیم.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم از نمایندگان بیمارستان‌های موفق در کاهش میزان سزارین و ارتقای شاخص سلامت مادر و نوزاد توسط وزیر بهداشت تقدیر شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 1
    نترسید بذارین:بخدا قسم هفته قبل همسر من سزارین کرد.اول زایمان طبیعی رو دو داشت تا اینکه 40 روز قبل تو شمال برای بچه خواهرم مشکلی تو زایمان طبیعی وجود آوردن بچه رو با زور بصورت طبیعی بدنیا آوردن در صورتی که بیمارستان فقط برای معاینه رفته بود:اما اصل حرفم تو همین کرج تو یک بیمارستان دولتی از 6 پزشک 4 تاشون زیر میزی میگیرن تا نامه سزارین بدن منم مجبورا 1200 دادم
  • پزشک IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    2 1
    عزیزم الآن زنان ایرانی بعد از ۳۰ سالگی حامله می‌شوند و در این سن بالاجبار سزارین انجام می‌شود چون بدن بعد از زایمان طبیعی دیگر به هیچ عنوان توانایی بازگشت به حالت طبیعی را ندارد... بله اگر همچون دیگر کشورها حاملگی در بیست و اند سالگی انجام می‌شد بحث فرق می‌کرد...