آینده سوریه از دریچه نگاه کُردهای سوریه / آیا کانتونهای کُردی تهدیدی برای سوریه هستند؟ / آیا یکصدسال پس از برقراری نظم سایکس -پیکو شاهد لرزه و سپس فروپاشی آن هستیم؟

تا این لحظه آنچه که رهبران کُرد سوری مطرح کرده اند این است که بدنبال استقلال طلبی نخواهند بود صالح مسلم که پرنفوذترین رهبر کُرد در شمال سوریه محسوب می شود چندین بار چنین مواضعی را بطور صریح اعلام داشته است. این موضع هم چندین دلیل مختلف دارد نخست اینکه جنبش کُردی در سوریه به مانند سابقه فعالیت های سیاسی کردها در عراق، سوریه و ایران نیست و از آن قدرت و انسجامی که دیگر کردها برخوردار هستند، نیست (البته اصولاً مساله کُرد در ایران با سه نمونه دیگر خود در سوریه، ترکیه و عراق دارای تمایزات اصولی و آشکار است).
دوم اینکه جغرافیای مردم کُرد در سوریه بسیار پراکنده است و دارای یک انسجام جغرافیایی نیستند در بین مناطق سه گانه اصلی کردنشین مناطق، روستاها و شهرهای کوچکی وجود دارند که دارای ساکنان عرب و دیگر اقلیت ها هستند. سوم نوع جغرافیای کردستان سوریه با دیگر مناطق کردنشین متفاوت است، کردستان سوریه عمدتاً مسطح و دشتی است و کمتر کوهستانی. همانطور که می دانیم همواره کوهستان ها بهترین پناهگاه و جبهه برای کردها بوده است که کردهای سوریه کمتر از این موهبت طبیعی بهره برده اند. چهارم مرز طولانی با ترکیه است، اگر فرض کنیم کردها در طول 870 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه داعیه استقلال و یا یک «فراخودمختاری» شبیه آنچه که در اقلیم کردستان شاهد هستیم را داشته باشند قطعاً با واکنش شدید این کشور مواجه می شوند این وضعیت تنها در یک مورد استثنا که در پاسخ سئوال دیگر بدان اشاره کردم می تواند متفاوت باشد.

پنجم عدم تمایل دیگر گروههای سوری به تجزیه کشور توسط کردها است چه دولت اسد و چه مخالفین اعم از سکولار و رادیکالیست مذهبی از جمله موانع این کار هستند. ششم حزب اصلی و حاکم در مناطق کردنشین سوریه بین دو پارادایم در حال نوسان است از یکسو سعی داشته است شبیه آنچه که در انتخابات اخیر ترکیه و حزب ه.د.پ به رهبری صلاح الدین دمیرتاش شاهد بودیم به عنوان یک گروه سیاسی فراقومی و با بازتعریفی تازه از دیدگاههای چپ شناخته شود که در زیر چترش هر هویت و اقلیت دیگری اعم از کُرد و غیرکُرد را پوشش دهد و اما از سوی دیگر به دلیل تشدید هویتی شدن جنگ و بحران سوریه و تمایزپنداری جدی که در نگاه به گروه های مختلف سیاسی و نظامی این کشور بر اساس عنصر هویت است و نیز آن پیشینه تاریخی که کردها در منطقه و سوریه داشتند که به آن اشاره کردم این گروه عمدتاً خاستگاه هویتی -کُردی را در رفتار و فکر در پیش می گیرد اما این میزان شاید با ضرب آهنگ کمتری نسبت به مورد مشابه در کردستان عرق باشد. و هفتم عدم اراده جدی قدرت های بزرگ فرامنطقه ای برای این کار است.
اما با همه این اوصاف باید تاکید کرد طولانی تر شدن بحران سوریه و در هم تنیدگی این بحران با بحران عراق و دیگر مناطق خاورمیانه باعث هرچه سخت تر شدن همزیستی اقوام و هویت های مختلف سوری در آینده این کشور خواهد شد و صف آرایی جدی تر قدرت های منطقه ای در برابر هم، تداوم خلاء قدرت و نیز بازیگری و منافع برخی بازیگران (از جمله احتمالا تلاویو) که خواهان بالکانیزه کردن قدرت های بزرگ منطقه (تجزیه یک کشور بزرگ به چند کشور کوچک) هستند باعث می شود تا دریابیم نظم سایکس پیکو یکصدسال پس از استقرارش در لرزان ترین حالتش قرار دارد و لرزش بیش از پیش آن حتی ممکن است مرزهای سیاسی مصنوعی ناشی از آن که بر اساس مصالحِ وقت بریتانیا و فرانسه ترسیم گردیده اند دچار فروپاشی شود در چنین فضایی هر وضعیت و سرنوشتی برای بازیگران مختلف از جمله کردها محتمل خواهد بود.
متن کامل این نوشتار در لینک زیر:

http://pashang.ir/content/68

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    16 12
    البته اصولاً مساله کُرد در ایران با سه نمونه دیگر خود در سوریه، ترکیه و عراق دارای تمایزات اصولی و آشکار است. میشه این استاد عزیز و گران قدر با علم بی نظیرشون بفرمایند چه تفاوتی دارن کردای ایران با کردای بقیه دنیا ؟ مساله شون چه فرقی داره با بقیه کردا تا ما هم روشن بشیم بیش تر این بگم ممکنه چاپ نشه نطرم
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    25 11
    پس دلیل اخراج عربها وترکمن ها از سرزمینشون چیه
  • مهدی IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    24 18
    بیشتر از حرف رهبران کرد، باید به عملکرد کردهای در سوریه نگاه کرد. تل ابیض به عنوان شهری که ترکیب جمعیتی غیر کرد داشته و یکپارچگی ارضی کردها را قطع کرده بود، بعد از اشغال توسط کردها شاهد اخراج ساکنان عرب و ترکمن خود بوده . خب این کار جز یکپارچه سازی مناطق کردنشین و حتی تغییر ترکیب جمعیتی مناطق غیرکردنشین برای تشکیل یک منطقه کردی در سوریه چیست.
  • بیژن A1 ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    10 7
    منم نفهمیدم مسئله کرد در ایران با سه کشور دیگه چه فرقی داره؟؟اصولا مسئله اقوام در ایران چه فرقی با کشورهای چند قومی داره که این اقا چنین تحلیلی میکنن؟
  • مهدی A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    16 8
    کردها تو هر چهار کشور تو بدبازی افتادند.یعنی واقعا فکرکردن آمریکا و اروپا و اسرائیل دنبال منافع کردها هستند؟؟؟فکر کردین در منطقه ای که مرزهای قومی اون واضح نیست و اقوام مختلف برسر شهرهای مختلف اختلاف دارند تشکیل کشور کردستان به این آسانی خواهد بود؟؟؟؟تو این تشکیل کشور آیا آمریکایی که به دنبال خروج از خاورمیانه است حاضر است با کل خاورمیانه بجنگد؟؟؟؟آیا اسرائیل که در تامین امنیت خودش مانده کمک خواهد کرد؟؟؟؟در این تشکیل کشور کردستان که طبق نقشه های منتشر شده در مناطق سکونت دیگران نیز منطبق است بیشتر از همه کردها زیان خواهند دید.و اگر در سرزمینهای فعلی خود برفرض مثال کشور تشکیل دهند در میان 4 کشور متخاصم محاصره خواهند شد و به دریا راه ندارند.