۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵

ایرنا نوشت:

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در تماس با روسای جمهوری روسیه و عراق با تاکید بر عزم کشورش در ادامه عملیات علیه داعش و پ.ک.ک در شمال سوریه و عراق، در مورد آخرین تحولات منطقه با روسای جمهوری دو کشور گفت و گو کرد.

خبرگزاری آناتولی، به نقل از منابع ریاست جمهوری ترکیه خبر داد، اردوغان در تماس با ولادیمیر پوتین با تاکید بر عزم کشورش در ادامه عملیات علیه داعش و پ.ک.ک تاکید کرده است.

پوتین نیز در این گفت و گو، کشته شدن شماری از شهروندان ترکیه در حملات انتحاری و تروریستی روزهای اخیر در این کشور را به اردوغان تسلیت گفته است.

اردوغان با تاکید بر اینکه هرج و مرج موجود در سوریه، امنیت ملی ترکیه را تهدید می کند، گفته است: ترکیه درچارچوب حقوق بین المللی، حق دفاع مشروع از امنیت ملی خود را دارد و در این چارچوب برخی از اهداف داعش در شمال سوریه را در عملیات روزهای اخیر از بین برده است.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه دولت آنکارا براساس منشور 51 سازمان ملل، عملیات خود علیه داعش در سوریه را به اطلاع شورای امنیت سازمان ملل رسانده است، گفت: ترکیه برای از بین بردن تهدیدهای تروریستی که از سوی هر نوع سازمان تروریستی علیه این کشور وجود دارد، مصمم است.

به گزارش آناتولی در این تماس تلفنی در خصوص تحولات سوریه نیز روسای جمهوری دو کشور بحث و تبادل نظر کرده اند و پوتین گفته است: مسکو به ثبات در منطقه اهمیت می دهد و برای یافتن راه حل خواستار فشرده شدن مشورتهای بین دو کشور شده است.

اردوغان نیز گفته است: جامعه بین المللی باید برای تشکیل یک دولت گذار در سوریه به نحوی که مشروعیت آن زیر سووال نرود و دارای پشتوانه و حمایت مردمی باشد، تلاش کند.

در این تماس تلفنی دو طرف همچنین مقرر کرده اند در چارچوب نشست سران گروه 20 که قرار است در نوامبر سالجاری به میزبانی اردوغان در آنتالیا برگزار شود، گفت و گوی بیشتری در خصوص همکاریهای منطقه ای داشته باشند.

**گفت و گوی تلفنی اردوغان با فواد معصوم

اردوغان در گفت و گو با معصوم که 30 دقیقه به طول انجامید، در خصوص عملیات برون مرزی ترکیه علیه داعش و پ.ک.ک اطلاعاتی به همتای عراقی خود داد و معصوم نیز به خاطر کشته شدن شماری از شهروندان این کشور در حملات تروریستی یک هفته اخیر در ترکیه به وی تسلیت گفته است.

اردوغان با ابراز تاسف شدید از اینکه هنوز مناطق مهمی از قلمروی عراق در اشغال عناصر تروریستی داعش و پ.ک.ک است، ابراز تاسف نمود و گفته است کشورش بر همکاری در مبارزه با تروریسم اهمیت خاصی قائل است.

آناتولی در این گزاش تاکید کرد که تقاضا برای گفت و گوی تلفنی از عراق بوده است.

ترکیه پس از یک دوره مماشات و حمایت های ضمنی از داعش ، طی چند روز اخیر مواضع خود را به کلی تغییر داده و در سه روز گذشته چندین عملیات برون مرزی در شمال عراق و سوریه علیه مواضع داعش و پ.ک.ک انجام داده و تاکید کرده است که این عملیات تا برطرف شدن کامل تهدیدات تروریستی ادامه خواهد داشت.

اف 16 های ترکیه دیشب در سومین و گسترده ترین موج حملات خود علیه پ.ک.ک 400 هدف در شمال عراق را بمباران کردند.

در یک هفته اخیر با حملات انتحاری و تروریستی دهها تن از شهروندان و نیروهای امنیتی و انتظامی ترکیه کشته و زخمی شده اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    55 30
    ترکیه , آمریکا و داعش همشون یک طرف جبهه هستند و پیشرفتهای کردهای سوریه برای خردوغان قابل تحمل نیست و با قتل عام کردهای بیچاره و نسبت دادن آن به پ.ک.ک وارد سوریه شد . انشالا ملت سوریه و کردها اردوغان داعشی و تروریست را از این کار پشیمان خواهند کرد .
    • بابک IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
      1 3
      این امریکا هست که داره با پشتیبانی هوایی و لجستیکی به کردها کمک میکنه.ترکیه هم صدها هزار نفر از کردهای کوبانی رو به کشورش راه دادو بهشون اب و غذا داد ولی کردهای نمک نشناس و تروریست هنوزم دارن قدر نشناسیشون رو نشون میدن.
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    44 18
    والا کاران اردوغان متاسفانه مشکوک است
  • 7 A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    21 15
    دیکتاور احمق اردوغان
  • اهوازی IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    15 25
    باید نسل این پ ک ک پدر سوخته رو از روی زمین نابود کرد مرگ بر پ ک ک