در پی انتشار عکس هایی از اجساد در سالن تشریح در فضای مجازی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه‌ای، تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را ملزم به نهادینه سازی اخلاق حرفه ای و حفظ کرامت اجساد در آموزش های بالینی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در روزهای گذشته در برخی شبکه های اجتماعی، تصاویری از اجساد در سالن های تشریح و یا اتاق‌های عمل منتشر شده است. این تصاویر که واکنش های منفی کاربران را به همراه داشته، با واکنش معاون وزیر بهداشت هم همراه شده است. 

باقر لاریجانی که نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی هم هست، در پی انتشار عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از اجسادی که در سالن های تشریح جهت آموزش دانشجویان علوم پزشکی استفاده می‌شوند طی نامه‌ای از روسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست علاوه بر آموزش هایی که در زمینه اخلاق حرفه ای و احترام به کرامت انسانی به دانشجویان ارائه می گردد مواردی نیز به صورت ویژه به همه اساتید، دستیاران و دانشجویان مقاطع و رشته های مختلف که با اجساد افراد سرو کار دارند ابلاغ گردد.

لاریجانی در این نامه با اشاره به اینکه دستورالعمل کشوری در زمینه حفظ کرامت اجساد در آموزش پزشکی در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار دارد، نوشت: لازم است در اولین جلسه دروس و کارورزی های مرتبط به ویژه درس آناتومی ، آسیب شناسی و پزشکی قانونی ، ملاحظات اخلاقی و حرفه ای آموزش بر روی جسد انسان توسط اساتید مربوطه یادآوری و تأکید گردد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت هرگونه عکس برداری و فیلم برداری از اجساد اعم از اجسادی که در این درس‌ها استفاده می شوند و نیز اجساد بیماران فوت شده توسط دانشجویان، کارکنان و اساتید در محیط های آموزشی بالینی و غیربالینی (پایه) مطلقاً ممنوع کرد: در مواردی که تصویر برداری جنبه آموزشی دارد، با مجوز مدیر گروه و به نحوی که به هیچ عنوان هویت فرد قابل شناسایی نباشد می توان نسبت به تصویربرداری اقدام نمود که در این مورد انتشار تصاویر مورد نظر فقط توسط دانشگاه مجاز بوده و استفاده از آنها تنها به موارد آموزشی محدود خواهد بود و این تصاویر به هیچ وجه نباید در شبکه‌های اجتماعی ، اینترنتی، تلفنی، خبری ، سایت‌های اینترنتی شخصی و مانند آن منتشر گردد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، لاریجانی همچنین با تاکید بر احترام و تکریم اجساد توسط اساتید دانشگاه‌ها و نهادینه سازی این امر در بین دانشجویان اطلاع رسانی در این زمینه از طریق نصب تابلوها و راهنماهای مناسب در محل سالن های تشریح و سایر اماکن مربوطه را ضروری برشمرد: لازم است پس از دادن آگاهی ها و هشدارهای مناسب، درصورت مشاهده هرگونه تخلف از این استانداردها، تنبیهات مناسب با اینگونه رفتارهای خلاف شؤون دانشگاهی و دانشجویی از طریق ساختارهای مربوطه به ویژه کمیته های انضباطی دانشجویان به عمل آید.

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی در پایان، ابراز امیدواری کرد با پیگیری این اقدامات در دانشگاه‌ها شاهد اعتلای اخلاق حرفه ای در کشور باشیم.

برخورد انضباطی با کسانی که با اجساد «سلفی» می‌گیرند

همچنین روز گذشته رئیس سازمان پزشکی قانونی از برخورد شدید انضباطی با دانشجویانی که با اجساد سلفی می گیرند، خبر داد.

احمد شجاعی گفت: اگر این اتفاق در سالن‌های تشریح پزشکی قانونی رخ داده باشد قطعا با این افراد برخورد می‌شود. این افراد قطعا به کمیته انضباطی معرفی می‌شوند و با آنها برخورد خواهد شد.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    4 1
    واقعا جای تاسف داره
  • محمد A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    6 0
    خیلی کار زشتیه
  • مارال IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    2 0
    دعوت هم بشند اونا که کار خودشون کردن کاش یکم اخلاق داشتن و خیال می کردن متوفی مرده ی خودشونه داریم کجاها میرسیم بخدا اینامیخوان پزشک بشن و...
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    کار درست
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    3 0
    به اقای وزیر بگید یه کمیته بررسی برای این موضوع هم تشکیل بدن
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    1 0
    خب این اتفاق تو سالن تشریح در درس آناتومی و توی دانشگاه تو سالن مولاژ اتفاق افتاده. شما بفرمایید به پزشک قانونی چه ارتباطی داره؟ از طرف دیگه این رو فقط به عنوان تیتر پخش کردن که مثلا بگن قراره برخورد بشه با اینا که یه کم موج منفی بخوابه . در صورتی که دو مقوله جدا از هم هستن و چند روز دیگه مجددا عکسای دیگه ای هم منتشر میشه و بازم همین تیتر و همین قول برخورد و هیچ
  • محمدرضا A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    4 0
    بعضی از این دوستان دانشجوی من در رشته پزشکی واقعا مشکل دارن. خدا عاقبت بیماران آینده آنها را به خیر کند.
  • مهندس بیو الکتریک A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    4 0
    مشکل فقط انتشار این تصاویر نیست،مشکل تفکر این افراد است که از استادان خود یاد می گیرند خود. را از همان ابتدا بالاتر از بقیه مردم ببینند و آنقدر سنگدل شوند که امروز به جسد یک بی خانمان و فردا به تمام انسانهای دیگر بی احترامی کنند چرا که از نظر آنها انسانیت معنی ندارد،آنها با سه چیز روبرو هستند،افراد هم رده و بالاتر از خود که آنها را با یک احترام خشک وخالی رد می کنند،دسته بعد پرستاران و انترن ها و... که به آنها دستور می دهند و دسته بعد مردم عادی که مهم نیست اصلا چه کسی هستند یا چه تخصصی دارند یا چقدر برای خانواده شان ارزشمندند،حتی اسمشان مهم نیست،اسم همه شان می شود بیمار.همین.بیمار.که اگر می خواهد زنده بماند باید حسابی پیاده شود تا مبادا پروژه های ساختمانی جناب دکتر زمین بماند.
  • فرهادی A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    4 0
    تاکنون در جایی ندیده و نشنیده ام که چنین عمل زشتی انجام شود اما پزشکان آینده مملکت ما چنین عمل زشتی را مرتکب شدند. از کجا معلوم که در آینده چنین پزشکانی اخلاق و وجدان را در رابطه با بیمارانشان رعایت کنند
  • نگران A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    من این عکس ها را دیده ام و به حال مملکتم که نخبگانش چنین اند بسیار افسوس خوردم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    3 0
    وقتی نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی باقر لاریجانی باشد معلوم است که پزشکان ایران چه اخلاقی دارند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 2
    دوستان سری به سایت ،خبرنامه دانشجویان ایران، بزنید. از این عکسها یک مورد دانشجوی پزشکی،یک مورد پرستاری،یک مورد دانشجوی مهندسی پزشکی و یک مورد دانش اموز دبیرستانه که بردنشون بازدید. یک عکس هم دانش آموزی هست که با قلب گاو در کلاس مدرسه عکس گرفته. زیاد حرص نزنید اخلاق در کل جامعه فراموش شده. آیا یک خبرنگار نباید از سلامت خبر آگاه باشه یا بازی با ابرو افراد یا صنف عادیه؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    3 0
    بي اخلاقي تو جامعه پزشكي مخصوصا دانشجوهاي جديد كه با ضرب و زور پول و فلان كلاس و بهمان كلاس تونستن تو اين رشته ها پذيرفته بشن بيداد ميكنه. از همه بدتر اين حركت اخير اين حيوانات انسان نماست كه قراره بشن ناجي جان انسانها واقعا چطور ميشه به اين افرادي كه اين كارو كردند در آينده اعتماد كرد؟؟؟ پيشنهاد مي كنم به عنوان تنبيه و اينكه درس عبرتي بشن براي ديگران، افراد خاطي بصورت دائمي از تحصيل در رشته پزشكي محروم بشن و همچنين به هيچ وجه اجازه طبابت در داخل كشوربا فرض ادامه تحصيل اونها در خارج بهشون داده نشه. واقعا حركت اونها مشمئز كننده و زشت بوده. فرق اين ها با داعشي ها چيه؟
  • رضا IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    2 0
    واقعا برای جامعه ی پزشکی متاسفم . این اقدام شنیع و غیر انسانی دل ملت را به درد آورد . تو این دانشکده های پزشکی جز کار کردن با کارد و تیغ جراحی آیا از شرافت و اخلاق و تکریم انسان هم چیزی به دانشجوها یاد می دهند ؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    4 0
    بی جنبه ها . به شما هم میگن دانشجو
  • max IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    6 0
    واقعا تصاویر مایه تاسف بود.یعنی واقعا اینا میخوان در آینده حافظ اسرار مردم باشن؟ مسخره بازی و لودگی آخه تا کجا؟اون مسئول چطور اجازه میده به راحتی بی شرمانه از یک جسد عکس برداری بشه اونم فقط به قصد تفریحتفریح؟.حمایت که ماشاالله خوب میشه از پزشکان محترم حداقل با متخلفین برخورد کنید که بقیه جرات تخلف نداشته باشند.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    5 0
    کلا اخلاق چیزیه که صنف نمیشناسه، ولی صنف پزشک ها به علت اینکه برخوردشون با انسان هست نه ماشین الات واقعا باید سطح درک بالاتری داشته باشن که متاسفانه اکثرا فاقد این مساله هستن و فقط ادعا دارن، خدا به هر کسی که زیر دست اینا میره رحم کنه