رد پای کوتاهی‌های شهرداری و دولت نهم و دهم در خرابی های سیل کن و سولقان

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به عدم اجرای قوانین بالادستی در مدیریت بحران کشور، گفت: مردم در روستاهای سیل زده مشکلات متعددی دارند که باید به داد آنها رسید. پمپ آب ندارند و باغاتشان در حال از بین رفتن است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رحمت اله حافظی در جلسه غیرعلنی امروز شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش از سیل رخ داده در سولقان به طرح­های جامع و تفصیلی شهر تهران به عنوان قوانین بالادستی اشاره کرد و افزود: در پیوست چهار این طرح ها در بخش طرح های موضعی و موضوعی به صراحت در ردیف 11 به ایمنی سازی شهر تهران در چند بند تاکید شده است که متاسفانه این موارد نه تنها رعایت نشده است بلکه برای آن ارزشی نیز قایل نشده اند تا اجرایی شود.

وی در تشریح بیشتر این موارد قانونی، افزود: برای نمونه شهرداری موظف بوده تا پایان سال 1390 نسبت به شناسایی دقیق گسل­ها و پهنه های خطرپذیری در شهر تهران تا مقیاس یک دو هزارم با همکاری دستگاه های مربوطه اقدام کند و طرح مربوطه را در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب کند، همچنین شهرداری با همکاری دستگاه های ذی ربط مکلف بود طرح های موضعی خطرپذیری سیل در تهران را در مقیاس یک دو هزارم تهیه و در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری و وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت کشور مکلف شدند تا طرح موضوعی پدافند غیرعامل شهر تهران را تا پایان سال 89 تهیه و به تایید شورای عالی معماری و شهرسازی برساند، تاکید کرد: از این موارد قانونی بسیار وجود دارد حتی قانون برای مکان یابی مراکز مدیریت بحران و شناسایی مراکز مهم، حساس و حیاتی شهر تهران، ایمن سازی فضاهای عمومی و شریان ها و پل های شهر تهران نیز تاکید داشته و فرصت زمانی تعیین کرده است.

وی اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران وظیفه فرماندهی نیروها را در زمان بحران برعهده دارد. این سازمان برای مدیریت پیش و حین بحران چه اقداماتی انجام داده است، کارگروه های این سازمان از منظر راهبردی و سیاست گذاری برای حوادث چه کرده است؟

حافظی با اشاره به اینکه بعد از وقوع بحران همه جمع می شوند و مدیریت بحران می کنند، تاکید کرد: سیستم های مدیریتی باید پاسخگو باشند اگر پل یا سازه ای از نظر فنی ایراد دارد حتما نسبت به رفع آن اقدام کنند.

به گفته حافظی ساز و کارهای مدیریتی برای قبل از بحران وجود ندارد زیرا دستگاهها و حتی کارگروه های این ستاد به صورت جزیره ای عمل می کنند از سویی پلیس راهور، سازمان هواشناسی و حتی صدا وسیما نیز در زمان بحران ساز خود را می زنند و سازمان مدیریت بحران فاقد کارایی برای فرماندهی واحد آنها است.

حافظی با اعلام اینکه زمان حادثه به مردم به خوبی اطلاع رسانی نشده است، افزود: چرا باید غافل باشیم چرا بعد از وقوع حادثه اخبار حوادث را به درستی اعلام نمی کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت به فعالیت چینی ها در پروژه آزادراه تهران - شمال و تجهیز کارگاه ها در مسیر حرکت آب و در عرض 80 متری رودخانه اشاره و تصریح کرد: تجهیز این کارگاه از عوامل اصلی شدت یافتن عمق حادثه است زیرا مسیر عبور آب مسدود شده و بعد به یکباره آب با فشار و حجم زیاد رها شده است.

وی با تاکید بر اینکه تا چه زمانی خطاهای مدیریتی را مرم باید تحمل کنند، از ایجاد 100 رستوران و ویلا در حریم رودخانه کن به صورت غیرقانونی خبر داد و گفت: دهیار متخلف آن منطقه جواز ساخت این رستوران ها را صادر کرده است. چه کسی مسئول است ؟ این فرد متخلف کجاست و با او چه برخوردی شده است؟ تاکنون حکم تخریب 50 واحد از رستوران ها در کمیسیون ماده 100 صادر شده و در 17 مورد نیز دیوان عدالت اداری دستور توقف داده که با همکاری و مساعدت دادستان تهران موضوع در حال پیگیری است.

حافظی گفت: برخی از مدیران و رجال سیاسی نیز در این مسیر ویلا دارند که غیرمجاز ساخته شده و توصیه می کنیم این ویلاهای غیرمجاز تخریب شود تا اعتماد مردم جلب شود.

حافظی همچنین درباره مشکلات مردم به خصوص در روستاها بعد از حادثه سیل، تاکید کرد: مردم در این روستاها مشکلات متعددی دارند که باید به داد آنها رسید پمپ آب ندارند و باغاتشان در حال از بین رفتن است.

وی در پایان صحبت های خود با تاکید بر اینکه موضوع مدیریت بحران نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: اولین گام نیز فرهنگ سازی در قشر مدیریتی کشور است و تا وقتی که مدیران ما این فرهنگ نداشته باشند و ارزشی برای ایمن سازی قایل نباشد مشکل حل نخواهد شد سپس باید آموزش های لازم به مردم ارائه شود و زیرساخت های هشدار سریع نیز تامین شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    هیچ کس منکر ضعف ها و خطاهای دولتهای نهم و دهم نیست ولی با خوندن تیتر چند تا سوال به ذهنم رسید: 1 سازمان امداد و نجات زیرمجموعه هلال احمر و سازمان هواشناسی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر اصلا مقصر بودند و در حال حاضر کی میتونست به جان باختگان کمک کنه که جان نبازند؟؟؟ 2 فقط شهرداری قالیبافو و دولت نهم و دهم احمدی نژاد مقصرند؟؟؟ اگه شهرداری محسن هاشمی هم بود مقصر بود یا مثلا دولت نهم و دهم آقای خاتمی بود؟؟؟ 3 از چه سالی به بعد دقیقا اگه اتفاقی بیفته مسئولیتش با این دولته بگید بدونیم کاش میشد همه به دور از حب و بغض و واقعا حرفه ای عمل کنیم اونوقته که جهان سوم نیستیم امیدوارم منتشر کنی خبر جون چون دوست داشتم وقت گذاشتم این جوری تیتر زدن باعث میشه خبرای خوبتم نخونن
  • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    الکی گفتند باران امده سد قرازه زدند با اب باران امده مردم مردند .ای خدا چقدر پول می خواهید بابا ایران را جارو کردید .
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    8 2
    آقای قالبیاف الفبای مدیریت شهری را نمی داند