روزنامه الجریده کویت نوشت‌ علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت در گفتگو با روزنامه الجریده با تاکید بر عمق روابط میان کویت و ایران بر اهمیت گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و خواستار باز شدن شعبه بانکهای کویتی در ایران شد.

به نوشته شماره امروز این روزنامه در اینترنت ، اقای عنایتی در پاسخ به این سوال که آیا به عقیده شما توافق هسته ای ایران روزنه ای برای حل بسیاری از پروندهای پیچیده همچون پرونده سوریه،‌ عراق و لبنان است و یا نه،‌ این توافق صرفا مختص قضیه هسته ای است،گفت ورود ما به این مذاکرات با طرف دیگر، صرفا بر سر پرونده هسته ای بود.

با این توافق ما، پرونده هسته ای را که دیگران با شک و تردید و نگرانی به آن نگاه می کردند را بستیم. وی افزود ما می توانیم وارد هر مذاکره و یا همکاری منطقه ای شویم که منجر به برقراری ثبات بیشتر در منطقه شود. وی درباره احتمال نزدیک شدن عربستان و ایران گفت یک دست صدا ندارد .

ما در ورود به مذاکرات در هر سطحی که باشد و در پرونده هائی که طرف های ذیربط به آن اهتمام دارند جدی هستیم و راز موفقیت در پرونده هسته ای (ایران) این است که دو طرف جدی بودند و هر قدر زمان طول کشید دو طرف خسته نشدند و به مذاکرات ادامه دادند تا نتاج مورد رضایت دو طرف محقق شود و کسی در این مذاکرات بازنده نیست و ما بر همین اساس،‌ می توانیم با عربستان یا هر طرف دیگری برای ایجاد فرصت ها (برای راه حل ها)،‌ وارد مذاکرات جدی،‌شفاف و معتبر شویم . عنایتی در پاسخ به این سوال که برخی از تحلیلگران معتقدند توافق هسته ای می تواند منجر به کاهش حمایت‌های (ایران) از جنبشهای مقاومت همچون حماس و حزب الله شود و برخی دیگر (از تحلیلگران ) از این توافق انتقاد کردند علت این انتقادها چیست گفت جمهوری اسلامی ایران سیاستهایش را بر اساس راهبردی بنا نهاده است که (این راهبرد) برای همه روشن است و ما در این امور مانور نمی دهیم.

الجریده نوشت آقای عنایتی افزود ما از همان روز اول گفتیم این قضیه مختص پرونده هسته ای است وما مسائل را به هم مرتبط نمی کنیم و نمی خواهیم در این راستا از پرونده های دیگر( از مذاکرات هسته ای ) بهره برداری کنیم و برای اتلاف وقت و یا مصرف داخلی مذاکره نمی کنیم. ازجمله پرونده های موجود ،‌پرونده مقاومت اسلامی است و در مواضع و اهتمام ایران در حمایت از مقاومت تغییری ایجاد نخواهد شد. سفیر ایران در پاسخ به این سوال که وزیر دفاع آمریکا گفته است گزینه نظامی علیه ایران همچنان مطرح است گفت آنها ادعا می کنند این گزینه مطرح خواهد ماند ولی این قضیه دور باطل است.

عنایتی در پاسخ به این سوال که دیپلماسی ایران بعد از دوازده سال توانست دستاوردهائی کسب کند آیا ایران می تواند کشورهای اسلامی را به هم نزدیک و داعش را نابود کند و آیا این امر برای شما مشکل است گفت این مسائل برای ایران مشکل نیست و ایران بیش از چهار دهه است که وارد مسائل بسیار سختی شده است ولی سربلند بیرون آمده است و از جمله این مسائل ، پرونده هسته ای است. ایران توانست با صبر ،‌حکمت و ایمان به خداوند ،‌خواست ملت را محقق کند و این امر پدیده نادری در کشورهای جهان سوم محسوب می شود که یک کشور توانسته است با روش متمدانه ، قانونمند و بین المللی به خواستهایش برسد. ایران اکنون عضو باشگاه هسته ای است .

عنایتی درباره پدیده تروریسم و داعش هم گفت تروریسم به پدیده ویرانگری در منطقه تبدیل شده است و به همه بازیگران اصلی منطقه از جمله عراق ، عربستان و سوریه ضربه می زند و به کویت هم رسیده است. وی افزود ما در این خصوص احساس خطر می کنیم و برخی برای رسیدن به دستاورد از این پدیده استفاده می کنند و یا از آن به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییر در برخی پرونده ها بهره برداری می کنند و به گروه های تروریستی همچنان پول ارسال می شود و در کنار این مسائل ،‌تفکرات تروریستی مطرح است که آنه هم نیازمند راه حل است.

سفیر ایران تاکید کرد مبارزه با داعش نیازمند قطع خطوط کمکهای مالی و راه حل سیاسی و در عین حال مبارزه با تفکرات تروریستی است و اگر این قضایا به عنوان پیش شرط حل این مسائل مهیا شود چرا نباید ( داعش ) نابود شود؟ سفیر ایران درباره این سوال که به ایران به عنوان مرجع شیعیان نگریسته می شود، آیا با توجه به اوضاع کنونی و تنش های مذهبی ،‌ این نیاز هست که یک کنفرانس اسلامی برای نزدیک کردن مسلمانان برگزار شود ؟ گفت در آغاز انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره ) و ملت ایران اعلام کردند انقلاب ایران، اسلامی است نه مذهبی، و اسم انقلاب اسلامی ایران، جمهوری اسلامی ایران است.

درست است که اکثریت بالای ( مردم ایران ) مذهب جعفری دوازده امامی هستند ولی این انقلاب، انقلاب شیعی و یا جعفری نبود بلکه انقلاب اسلامی بود و شالوده این انقلاب و آرمان های آن اسلامی بود و ما در مسائل اسلامی همچون حمایت از مقاومت وورد می کنیم و از مقاومت اسلامی اعم از سنی ،‌ جعفری ،‌ گروه اخوان المسلمین و حتی مسیحیت علیه اسرائیل حمایت می کنیم.

سفیر ایران گفت زمانی که مطرح کنندگان این مسائل در صدد گرفتن انتقام از ایران هستند بعد مذهبی و طایفه ای به ایران می دهند. وی با اشاره به روابط ایران با تمامی کشورهای اسلامی افزود آزادی در ایران مثال زدنی است و همه ادیان و مذاهب اعم از مسیحی ،‌یهودی و یا زرتشتی می توانند آیین و مراسم خود را اجرا کنند . وی درباره انتشار برخی گزارشها مبنی بر این که اهل سنت ایران نمی توانند مسجد بنا کنند گفت مساجد خانه خداست و مسجد شیعه و سنی وجود ندارد و اگر فرض بگیریم مسجد خاصی برای اهل سنت و یا شیعیان وجود دارد این مساجد در ایران و برای ساکنین شهرهای آن وجود دارد برای مثال در بندر عباس که در آن جا شیعه و سنی زندگی می کند مساجد ویژه ای برای آنها وجود دارد و با ساخت مسجد مخالفت نمی شود.

وی درباره این سوال که به عقیده شما تا چه زمانی حمایت های ایران از عراق ادامه خواهد داشت و آیا این انتظار می رود که ایران در میدانهای جنگ خصوصا با مشارکت قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای سپاه قدس حضور یابد گفت البته ما در میدانهای جنگ حضور نداشته ایم و حضور ما در سطح مستشار نظامی بوده است و مادامی که عراق خواستار کمک باشد ما حمایتها را ادامه خواهیم داد. وی گفت حضور مستشاران نظامی ایران به نابود کردن تکفرات داعش کمک می کند و این حضور برای مقابله با خطرات پیرامون منطقه،‌ مثبت است. وی درباره این سوال که آیا شما آماده انتقال دانش هسته ای خود به همسایگانتان هستید گفت البته ما برای این کار آمادگی داریم و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم به صراحت این آمادگی را اعلام کرده است و ایران می تواند دانش هسته ای را حتی در زمینه پزشکی هسته ای انتقال دهد و ایران در صدد ساخت بزرگترین بیمارستان هسته ای با هزینه یک میلیارد دلار است.

وی درباره نقش رسانه ها در نزدیک کردن ایران و ملت های منطقه و انتشار گزارش هائی درباره سرکوب اقلیت ها درایران گفت رسانه ها نقش مهمی در نزدیک کردن ملت ها دارند و اگر این رسانه ها بر وفاق و همبستگی میان ایران و ملتهای منطقه تاکید می کردند می توانسیتم شاهد نتایج خوش بینانه تری باشیم در حالی که ما شاهد عکس این قضیه هستیم.

وی درباره وجود دو لحن گفتار در ایران و تلاش آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای جلب رضایت اصلاح طلبان و محافظه کاران در راستای حفظ ثبات داخلی گفت ایران در شرایط چنین موازنه هائی ( حفظ موازنه میان دو گروه ) به سر نمی برد و خط مشی ایران در قبال تحولات منطقه،‌ بر اساس راهبردی روشن و شفاف است و ما چیزی برای جلب رضایت این طرف و آن طرف نمی گوئیم . وی گفت با وجودی که برخی اعلام کردند توافق،‌ ایده آل نبوده است ولی تلاش ها در حد توان صورت گرفت و برخی از مسائل مد نظر محقق شد و در قبال سایر پرونده های منطقه هم باید گفت آنها هم چنین هستند و ما بر اساس ایجاد موازنه های داخلی نه نگاه می کنیم و نه سخنی می گوئیم.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    11 0
    هر چه میتوانیم باید منافع مشترک ایجاد کنیم. از جمله مثل همین بانکهای خارجی که هزینه ای برای ما ندارد مثل واردات کالا و تازه باعث ارتقا سطح خدماتی بانکهای ایرانی هم در فضای رقابتی میشود