موج سوم ابتلابه ایدز (ابتلا از طریق روابط جنسی)، شانه‌به‌شانه موج دوم ابتلا‌به این بیماری (ابتلا از طریق تزریق مشترک)، درحال پیشروی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هشدارهای کارشناسان و رسانه‌ها در پنج سال اخیر مبنی‌بر اینکه موج سوم، درحال پیشرویِ بیشتر در ایران است، حالا به حقیقت پیوسته و جزئیات آماری نشان از آن دارد که این موج بیش‌از‌پیش دامن زنان را گرفته است.

علاوه‌براین، سن ابتلا‌به ایدز نیز درحال کاهش است؛ مسئله‌ای که امروز به تأیید رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت نیز رسید و او با اشاره به جدید ترین آمار ابتلا به ایدز در کشور می گوید: براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ اول فروردین 94 مجموعاً 29 هزار و 414 نفر مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 88 درصد آنان را مردان و 12 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. 

براساس جدید ترین آمار وزارت بهداشت، که امروز اعلام شد،اکنون 6990 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده اند و 6202 نفر از افراد مبتلا به اچ آی وی فوت کرده‌اند و 45.6 درصد از مبتلایان به HIV که سن زمان شناسایی آنان مشخص بوده در گروه سنی 34 – 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند. 

به گفته صداقت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (66.6 درصد)، رابطه جنسی (14.5 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.4 درصد) بوده است و راه انتقال در 16.7 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

وی تاکید کرد: راه انتقال 0.8 درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است.رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال 1393 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 43.7 درصد، برقراری روابط جنسی 37.3 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 4 درصد را تشکیل داده است.

بر اساس گزارش سایت وب‌دا، وی افزود: در15 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است. ضمناً 72.6 درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان و 27.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

روند کاهشی ابتلا به ایدز جنسی در کشور

افزایش موارد ایدز جنسی در جامعه ایران در شرایطی است که مقامات سازمان‌ملل در گزارشی در سال ۲۰۱۳ اعلام کردند که در مقایسه با آمار سال ٢٠٠١ میلادی، موارد جدید ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در بین کودکان و بزرگسالان جهان ٣٣درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در ایران همزمان آمار ابتلا به ایدز در میان موارد جدید این بیماری و سایر موارد شناخته‌شده آن طی هفت‌سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است. همزمان آنچه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند آن است که مسوولان وزارت بهداشت برای اولین‌بار اعتراف کردند که «٧٠هزار ایرانی از ابتلای خود به ویروس HIV مطلع نیستند.»

با این حال مقامات سازمان‌ملل در جدید‌ترین آمار خود اعلام کرده‌اند، در سال ۲۰۱۳ میلادی تعداد مبتلایان جدید به این عفونت ویروسی در میان کودکان و افراد بزرگسال در سرتاسر جهان ٢.٣ میلیون‌نفر بوده که نسبت به سال ٢٠٠١ میلادی، ٣٣درصد کاهش داشته است. به‌ طوریکه پیش از این یشل‌سیدیب، دبیر اجرایی دفتر مقابله با ایدز سازمان‌ملل در رابطه با موارد جدید ابتلای کودکان به ویروس ایدز عنوان کرده بود: در سال ۲۰۱۳ میلادی موارد جدید ابتلا به ایدز در بین کودکان تا ٢٦٠هزار مورد کاهش یافت که از سال ٢٠٠١ میلادی، ٥٢درصد کاهش داشته است.

همچنین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ایدز از زمان نقطه‌اوج آن در سال ٢٠٠٥ میلادی تاکنون، ٣٠درصد کمتر شده است. در گزارش سازمان‌ملل همچنین آمده است که در سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۵.۳ میلیون‌نفر از مردم جهان به ویروس ایدز آلوده بوده‌اند و حدود ۳.۲ میلیون‌نفر دیگر نیز به‌تازگی به این ویروس آلوده شده‌اند و همچنین ۶.۱ میلیون‌نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی مساله‌ای است که در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال کنترل و در ایران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال پیش‌روی است. 

هر سه‌ماه یک‌بار ٥٠٠ تا یک‌هزارنفر به‌طور متوسط مبتلا به ایدز می‌شوند

دامنه گستردگی این بیماری در حالی هرروز رو‌به‌رشد است که آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین از سال ١٣٨٨ تا به امروز هر سه‌ماه یک‌بار ٥٠٠نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند. آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از ٢٠هزارو٩٧٥نفر در سال ١٣٨٨به

۲۹ هزارو١٢٥نفر تا ابتدای فروردین١۳۹۴ رسیده است. این در شرایطی است که کارشناسان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی معتقد هستند آمار‌های دولتی، میزان واقعی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور را نشان نمی‌دهند.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    3 0
    یک بار جرات کنیم و واقعیت رو بگیم. یه فرد الوده چه زن و چه مرد می تونه بی سروصدا و بدون هیچگونه علایمی چندین فرد رو آلوده کنه در حالیکه معتادا چهرهاشون مشخصه و بین صنف خودشون این چیزا طبیعیه و اونا دیگه به اخر خط رسیدن
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    3 0
    بخاطر ممنون کردن لوازم پیشگیری هست که دوستان مثلا دلواپس بخاطر افزایش جمعیت درنظر گرفتن اما این نوع طبعاتش رو اصلا ندیدن و علم دیدنش رو نداشتن