تسنیم نوشت:

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم از رکودی که در روزهای اخیر در بازار چاپ رخ داده سخن می‌گوید؛ رکودی که نتیجه ترس از ارزانی کاغذ به دنبال جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای‌ست.

جهانگیر رضایی، مدیر اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با انتقاد از روند صدور مجوز چاپ محصولات چاپی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل تعویض پیاپی مدیران و معاونت‌های وزارت ارشاد صدور مجوز چاپ به کندی انجام می‌شود.

وی با اشاره به پلمپ چند دستگاه چاپ در استان قم که اخیراً‌ اتفاق افتاد،‌ گفت: علت پلمپ این دستگاه‌ها نیز به این موضوع باز می‌گردد که به دنبال طولانی شدن روند صدور مجوز برای چاپ محصولات‌، برخی از فعالان این صنف به صورت شفاهی درباره مجاز بودن چاپ آن محصول سؤال و قبل از صدور مجوز کتبی اقدام به چاپ محصول کرده بودند‌ که در نهایت مجوز صادر شد،‌ اما پیش از صدور آن محصول چاپ شده بود که این تخلف برشمرده شد.

رضایی تصریح کرد:‌ این منطقی است که وزارت ارشاد می‌گوید تا مجوز کتبی برای چاپ صادر نشده باشد‌، نباید کالا یا محصول مورد نظر چاپ شود،‌ اما باید از آن سوی قضیه روند صدور مجوز را نیز تسریع بخشید تا چاپخانه‌داران به مشکل دچار نشوند.
وی تأکید کرد:‌ با توجه به اینکه وضعیت بازار چاپ و نشر در این روزها در رکود به سر می‌برد،‌ مسئولان ارشاد باید مجوزها را سریعتر صادر کنند، تا چاپخانه‌داران نیز متضرر نشوند.

رضایی وضعیت بازار چاپ را در استان قم نامطلوب دانست و گفت:‌ رکود ادامه دارد و هنوز عاملی نتوانسته بازار را با اندکی رونق روبرو کند،‌ البته شرایط پساتحریم قطعاً در این بازار نیز تأثیر خواهد گذاشت،‌ اگر قیمت کاغذ کاهش و ثابت شود،‌ بازار با رونق بیشتری روبرو می‌شود.
وی افزود:‌ در شرایط فعلی و پس از جمع‌بندی مذاکرات، بسیاری از ناشران و چاپخانه‌داران استان قم دست از تولید کشیده‌اند،‌ چرا که اکثراً اذعان می‌کنند که امکان دارد‌ کاغذ ارزان شود،‌ بنابراین ترس از متضرر شدن موحب شده است تا رکود بر بازار حکمفرما شود.
بنا به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران قم این بعید است که کاغذ ظرف چند ماه آینده ارزان شود،‌ چرا که تأثیر جمع‌بندی مذاکرات بر بازارهای خرد به این زودی‌ها حس نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت تعرفه‌های چاپی در چند ماه گذشته تغییری در استان قم داشته است،‌ یا خیر،گفت:‌ کارشناسان هر ساله قیمت تعرفه‌ها را در نظر می‌گیرند،‌ اما امسال آنقدر وضع بازار بد است که افزایشی صورت نگرفته و اعضا به قیمت تمام‌شده تولید می‌کنند.

رضایی هم‌چنین با اشاره به بی تکلیف ماندن شهرک چاپ و نشر قم گفت:‌ با رکود عجیبی که صنعت چاپ از سال 88 به بعد با آن مواجه شد‌، انگیزه‌ای برای انتقال چاپخانه‌ها به شهرک ایجاد نشد،‌ از طرف دیگر هزینه انتقال و هزینه ساخت کارگاه‌های جدید چیزی نبود که در این اوضاع اقتصادی بتوان متحمل شد،‌ از آنجا که 90 درصد صنعت چاپ استان قم در انتشار کتاب فعالیت می‌کند،‌ این انتقال و جابه جایی مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: البته در دیگر نقاط کشور هم‌چون مشهد شهرک چاپ و نشر راه‌اندازی شد و چاپخانه‌های نیز از آن استقبال کردند،‌ اما نکته اینجاست که صنعت چاپ در مشهد بیشتر در حوزه تجاری و صنعتی است، بنابراین ممکن است انتقال و جابه‌جایی مقرون به صرفه باشد.
رضایی در بخش دیگری از سخنانش به عدم توجه وزارت صنعت به صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: اینگونه امور را وزارت ارشاد باید به عنوان متولی پیگیری کند،‌ که آن هم در سال‌های اخیر هرگاه در حال نتیجه دادن بود، با تغییر مدیران بی‌نتیجه ماند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    4 1
    نترسیند باور کنید دیگر گذشت که که یکشبه دراثر بهانه تحریمها میلیادر میشدیند