۰ نفر
۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۶

ایلنا نوشت:

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا یکی پس از دیگری به دنبال بازسازی روابط با جمهوری عربی سوریه هستند.اخیرا خبر سفر تعدادی از دیپلمات‌های اماراتی به صورت عادی به دمشق منتشر شد.

بنابر گزارش «رای الیوم» این افراد پس از حضور در سوریه به ساختمان سفارت‌ امارات متحده در دمشق رفتند تا مقدمات برقراری ارتباط میان دو کشور را فراهم کنند؛ هرچند هنوز مقام‌های سوری اظهار نظر رسمی در این مورد نکرده‌اند. ابوظبی به تبعیت از ریاض به لغو عضویت دولت بشار اسد در سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب رای مثبت داد و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرد و اکنون که پای تروریسم به کشورهای حاسیه خلیج‌فارس رسیده است، سعی می‌کند که باب برقراری روابط را باز کند. کشور کوچک کویت نیز در دی ماه گذشته، با صدور روادید برای سه دیپلمات سوری و بازگشایی سفارت این کشور، باب عادی‌سازی روابط را گشود. در این میان، برخی کارشناسان معتقدند که تغییر نظر آمریکا از رویکرد سقوط به تضعیف نظام سوریه، دلیل اصلی قصد بازگشت این کشورها به دمشق است.

تونس دومین کشوری است که نامش به عنوان داوطلب از سر گیری روابط با سوریه مطرح شد و اولین کشوری است که گامی عملی در این راه برداشت. « طیب البکوش» وزیر امور خارجه این کشور در بهمن‌ ماه سال گذشته، عزم تونس برای از سرگیری رابطه بادمشق را اعلام کرد. خبرگزاری رسمی تونس (ATP) نیز با انتشار خبر انتصاب «ابراهیم الفواری» به عنوان کاردار این کشور در دمشق، جدی بودن این کشور در این مسیر را اثبات کرد. دولت پیشین تونس که توسط سیاستمداران «اخوان المسلمین» اداره می‌شد، تحت تاثیر فضای جامعه عرب روابط خود با سوریه را قطع و سفارت این کشور را تعطیل کرد؛ همانگونه که «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری پیشین مصر روابط دو کشور را خاتمه داد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =