هاشمی رفسنجانی: اقتدار دیپلماسی ایران به ظلم طولانی در حق مردم ایران پایان داد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنانی با اشاره به سرعت تحولات مهم در منطقه و جهان و تأثیر آن بر معادلات جهانی گفت: علائم زیادی قابل مشاهده است که به نظر می‌رسد کوه یخی که در فضای اقیانوس منطقه و جهان به وجود آمده گوشه‌ای از آن پیداست.

به گزارش ایسنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایام معنوی و پرفیض ماه مبارک رمضان، حضور پرشور مردم در مراکز دینی، عبادی، شور مردم سراسر کشور در راهپیمایی پرشکوه روز جهانی قدس و نهایتاً برگزاری نماز باشکوه عید سعید فطر با سخنان مهم رهبری معظم انقلاب در تهران را نشان‌دهنده وجود آرامش، امید و همدلی آحاد مردم دانست و ابراز امیدواری کرد که این آرامش و همیاری در آینده به ویژه تا مقطع برگزاری انتخابات کشور حفظ و تقویت شود.

هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر اینکه ایران، کانون تحولات منطقه‌ای و جهانی است، به تشریح روند شروع مذاکرات منطقه‌ای و هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 ماه‌ها قبل از برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری پرداخت و گفت: چند ماه قبل از انتخابات با وساطت آقای سلطان قابوس که پیام کتبی از آقای اوباما آورده بود با موافقت رهبری دو دور مذاکره در عمان برگزار شد که به نتیجه نرسید.

وی افزود: رهبری انقلاب در سخنرانی ابتدای سال موافقت خود را با مذاکرات اعلام کردند و در واقع مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم با اراده، رویکرد و روش جدیدی ادامه یافت.

وی انجام مذاکره با نمایندگان 6 کشور قدرتمند جهانی را اقدامی سخت و مهم دانست و گفت: تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، مقتدرانه و عالمانه، با اهداف حق‌طلبانه پا به عرصه دور جدید مذاکرات گذاشت و مذاکره‌کنندگان مقابل را واقف کردند که در حق مردم غیور و رشید ایران ظلم کرده‌اند و باید این ظلم را به نحوی جبران کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به موفقیت اخیر تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: به دلیل صلابت و مقاومت خوب مردم ایران، صراحت رهبری و اقتدار دیپلماسی تیم مذاکره‌کننده کشورمان، به ظلمی طولانی و تاریخی که در حق مردم ایران با اعمال تحریم‌های ظالمانه شده بود، در توافق ابتدایی روی کاغذ پایان داده شد.

وی افزود: مجادلاتی که در حال حاضر بین دولتمردان و جمهوری‌خواهان آمریکا از یک طرف و مقامات اسرائیلی در جریان است و اعترافاتی که از آنان در مورد اقتدار و قدرت هسته‌ای ایران شنیده می‌شود و اینکه مخالفان صریحاً می‌گویند ایران توانسته شش قدرت جهان را فریب بدهد و کلاه سرشان بگذارد، در نوع خود بسیار مهم و قابل توجه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از طرفی دیگر اعتراف وزیر خارجه آمریکا در مواجه با جمهوری‌خواهان در مقابل کنگره که می‌گوید ایران به قدرت هسته‌ای رسیده و تسلیم شدن این کشور خیالی خام و وهم‌انگیز است و ادامه تحریم‌ها تنها به عمیق‌تر شدن شکاف بین آمریکا و اروپا منجر خواهد شد و اگر اسرائیل دست به حمله نظامی یا سایبری علیه ایران بزند، سخت اشتباه کرده را حاکی از واقعیت مهم پیروزی بزرگ جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و هسته‌ای دانست و گفت: اینکه رئیس جمهوری آمریکا مخالفان توافق هسته‌ای در این کشور را جنگ‌طلب معرفی می‌کند و به اعراب خلیج فارس می‌گوید بودجه نظامی شما ده برابر بودجه ایران است، چرا ایران‌هراسی می‌کنید؟ و در سرزمین‌های اشغالی قدس نیز حتی نیروهای نظامی علیه نتانیاهو و دولتمردان دیگر این رژیم عنوان می‌کنند که این رژیم در حالت انزوای سیاسی در جهان است، نشانه دیگری از تحولات مثبت و ادامه جنگ سرد در منطقه و جهان است.

وی ابراز امیداواری کرد: در شرایط کنونی و حساس منطقه به ویژه پس از نتایج مذاکرات، منتقدان داخلی با حفظ مصالح و منافع ملی کشور، ضمن توضیح مواضع خود، سعی کنند آرامش، امید و همدلی و اتحاد بین مردم را حفظ و تقویت کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود تغییر موضع ترکیه در مورد گروهک تروریستی داعش و پیوستن این کشور به ائتلاف ضد این گروه را از دیگر تحولات اخیر در منطقه توصیف کرد و افزود: ممکن است اقدام تروریستی این گروه در شهر مرزی سوروچ - ترکیه و کشته شدن افراد بیگناه زیادی در این اقدام تروریستی در این تغییر نگرش ترکیه مؤثر باشد، ولی در مجموع ورود این کشور به صحنه جنگ با داعش و اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک به آمریکایی‌ها برای بمباران مواضع داعش، می‌تواند راه حملات زمینی علیه داعش را هموار و نقطه امیدی برای اضمحلال این گروه باشد و همچنین بمباران مرکز پ.ک.ک در شمال کردستان عراق در تحولات این منطقه نیز مؤثر خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی، ناکامی و شکست عربستان سعودی در حملات کور و ظالمانه به کشور مظلوم یمن و عجله این کشور در سرکوب مردم یمن با 44 حمله دیشب به صعده را برای پایان دادن به مشکلات خود در منطقه، یکی دیگر از تحولات مهم منطقه ذکر کرد و گفت: هرچند این کشور برای خلاصی از مصائب حمله به کشور یمن، حملات هوایی خود را افزایش داده، ولی در نهایت جز شکست و بدنامی‌های بدتر برای عربستان عواقبی نخواهد داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجموع تحولات منطقه‌ای و جهانی را نشانه حاکم شدن نوعی تعقل و اجماع جهانی برای مبارزه با تروریسم و گروه‌های افراطی و تندرو توصیف کرد و با توجه به استقبال بسیاری از کشورهای جهان برای برقراری تعامل و همکاری با جمهوری اسلامی ایران گفت: باید هوشیارانه و به دور از افراط و تفریط‌های احساسی و عجولانه، راه را گم نکنیم و با تدبیر و تعاملات جهانی، خود را تقویت و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی تأکید کرد: خوشبختانه از شروع مذاکرات تاکنون، رهبری انقلاب بر کلیت امور اشراف دارند و باید ظلم‌هایی که در حق کشورمان طی این چند سال شده، جبران و با تکیه بر احکام مترقی اسلام و مردم مقاوم، صبور و متمدن خود، راه توسعه و پیشرفت کشور را برای آینده هموارتر کنیم.

هاشمی رفسنجانی به همه گروه‌ها، جناح‌ها و شخصیت‌ها و مسئولان توصیه کرد: مبادا ارزش و جایگاه کنونی جمهوری اسلامی ایران را دست کم بگیریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با حفظ انتقاد سازنده، نباید با طرح موضوعات متعصبانه جناحی و سیاسی، عزت و اقتدار کشور را تضعیف کنیم.

وی افزود: باید با همدلی، همیاری و پرهیز از تخریب و بداخلاقی‌های سیاسی نسبت به یکدیگر، وحدت و یکپارچگی خود را برای استفاده از موقعیت‌ها و فرصت‌های مناسب در جهان و منطقه حفظ کنیم.

در ادامه این جلسه، روند بررسی و تدوین سیاست‌های کلی محیط زیست با حضور اکثریت اعضا پیگیری شد که با تصویب 6 بند باقیمانده، در مجموع تصویب این سیاست‌ها در قالب 16 بند به پایان رسید که برای تأیید نهایی خدمت رهبری معظم انقلاب تقدیم خواهد شد.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =