کارشناس روس: توافق مسیر مقابله با داعش را هموار کرد

پژوهشگر ارشد سابق انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل درباره اهمیت معامله هسته ای با ایران می گوید : اگر توافقات درباره ایران حاصل نمی شد، جنگ بزرگ رخ می داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، روزنامه ماسکوفسکی کمسمولتس در شماره روز گذشته خود با گئورگی میرسکی پژوهشگر ارشد سابق انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل درباره اهمیت معامله هسته ای با ایران مصاحبه کرده است. میرسکی معتقد است که این توافقات قبل از همه امکان تشریک مساعی در مقابله با داعش را می دهد. در حال حاضر ائتلاف امریکایی از یک سو و ایران از سوی دیگر با داعش مقابله می کنند ولی به علت دشمنی متقابل نمی توانند اعتراف کنند که یک روز هواپیماهای آمریکایی مواضع داعش را بمباران می کنند و روز دیگر هواپیماهای ایرانی.

حالا که ایران از حالت کشور مطرود در می آید، هیچ اشکالی ندارد که آنها بدون انعقاد پیمان های رسمی، درباره تشریک مساعی در این زمینه با هم به توافق برسند. البته به عقیده میرسکی، از هر دو طرف نیروهایی پیدا می شوند که این سازش با دشمن را افشا  خواهند کرد. همین امر در مورد سوریه صحت دارد زیرا سیاستمداران و ناظران اندیشمند آمریکایی بیش از پیش به این نتیجه می رسند که بشار اسد رئیس جمهور سوریه از داعش به مراتب بهتر است و لذا باید با او به توافق رسید. در واقع مهم ترین گناه اسد در برابر غرب این بود که او به ایران وابسته است. در شرایط جدید که اوضاع خیلی پیچیده شده است، برای آمریکایی ها بهتر است که بشار اسد روی کار بماند. البته رژیم سابق احیا نمی شود و اسد به دیکتاتور تمام عیار سراسر سوریه تبدیل نخواهد شد.

میرسکی معتقد است که اسراییل که از معامله با ایران ناراضی است، کاری از دستش ساخته نیست. اسراییل فقط می تواند جنگ با حزب الله لبنان را شروع کند تا روابط بین آمریکا و ایران را تیره نماید ولی آمریکایی ها به اسراییل اجازه این کار را نخواهند داد. میرسکی توافقات وین برای روسیه را بیشتر منفی می داند تا مثبت و به مسایل نفت و گاز اشاره می کند ولی از سوی دیگر، نقش مهم روسیه در این توافقات می تواند جنبه مثبت توافقات برای روسیه محسوب شود.

میرسکی که همیشه به ایران با چشم منفی (و در واقع از زاویه دید اسراییلی) می نگریست، در این مصاحبه رفتار روسیه را که از شریک و دوست قدیمی خود – ایران – پشتیبانی کرد، تعریف می کند و خوشحال است که روسیه در عین حال از بخش عمده  (این دو کلمه اهمیت ویژه ای دارد زیرا شخصیت های لیبرال اندیشی چون میرسکی معمولاً غرب را تمام جامعه جهانی می دانند – متجرم)جامعه جهانی جدا نشده است.

به عقیده میرسکی، ارزان شدن نفت به خاطر بازگشت ایران به بازار جنبه مثبتی هم دارد: روسیه بالاخره باید از وابستگی به درآمدهای نفتی رها شود. به عقیده این صاحب نظر، توافقات وین پیروزی 100% آمریکایی است: باراک اوباما به این توافقات احتیاج زیادی داشت زیرا راه جایگزین آن جنگ بود. این کارشناس توسل آمریکا به تحریم ها را وسیله ای برای پیشگیری از جنگ دانسته و گفت که در شرایطی که اقتصاد ایران افت شدیدی می کرد، آیت الله خامنه ای که مخالف این توافقات بود، مجبور شد سازش کند. البته در ایران مخالفان این توافقات وجود دارند که میرسکی قبل از همه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد. به عقیده وی، در افکار عمومی ایران درباره این توافقات تفرقه افتاده است.

میرسکی مخالفت خود را با ادعاهای نتانیاهو مبنی بر اینکه این بدترین توافقات ممکن است، صریحاً ابراز کرده و کنترل تأسیسات هسته ای و نظامی ایران را برای پیشگیری از ساخت سلاح های هسته ای در این کشور کافی دانست. وی همچنین ادعاهای مبنی بر خطرناک بودن ایران برای کشورهای منطقه را رد کرد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =