ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا در اندیشکده "شورای روابط خارجی" در نیویورک تاکید کرد، توافق هسته‌ای که درخصوص آن با ایران مذاکره کرده به نفع اسرائیل بوده و تصمیم تل آویو برای مخالفت کردن با آن می‌تواند به انزوای بیشترش منجر شود.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در اندیشکده "شورای روابط خارجی" گفت: نگران این هستم که اگر کنگره متن توافق هسته‌ای با ایران را تغییر دهد، دوستان ما در اسرائیل بیش از پیش منزوی شوند و مورد سرزنش قرار گیرند.

این اظهارات جان کری پیش از دیدارش با رهبران یهودی آمریکا در نیویورک منتشر شد و هنوز مقامات اسرائیلی به این اظهارات واکنشی نشان نداده‌اند. اما تعدادی از کارشناسان سیاست خارجی گفتند، آنها خطر تشدید تنش‌ها در روابط میان دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و اسرائیل را قبول کرده‌اند.

دنیس راس، یکی از مذاکره کنندگان سابق و مشاور ارشد اوباما در امور خاورمیانه گفت: این نوع بیانیه برای اسرائیلی‌ها یا بسیاری در جامعه یهودی قانع کننده نیست و باعث افزایش سوالات بیشتر اسرائیل درباره رویکرد دولت واشنگتن می‌شود. می‌ترسم این اظهارات تاثیر منفی بر آنچه که جان کری می‌خواهد، داشته باشد.

در همین حال مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا در انتقاد شدید از این اظهارات جان کری مدعی شد: اگر قانونگذاران آمریکایی متن این توافق هسته‌ای با ایران را رد کنند، اقدامی کاملا منطبق بر منافع آمریکا انجام خواهند داد. تهدید قدیمی جان کری که در آن به اسرائیل هشدار داده در خطر تبدیل شدن به یک "کشور آپارتاید" قرار دارد، نمی‌تواند ما را از انجام وظیفه ملی‌مان برای مخالفت با این "توافق خطرناک" بازدارد.

کری درباره مخالفت‌های قانونگذاران جمهوری خواه و برخی از دموکرات‌ها اظهار کرد: این توافق بهترین شانس برای مهار برنامه اتمی ایران است و اگر کنگره آن را رد کند باعث فروپاشی تحریم‌های بین‌المللی و توسعه هر چه بیشتر تلاش‌های اتمی تهران می‌شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    9 3
    کل دنیا پشت اسرائیله هیچ وقت اونا منزوی نمیشن. این وسط ما باید با سیاست خودمونو بالا بکشیم وگرنه امیدی به پایین کشیدن اسرائیل نیست
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    11 4
    35 سال شعار مرگ بر آمریکا دادیم اگر آمریکاییها هم 35 سال شعار مرگ بر ایران می دادند ما چه می کردیم؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    4 1
    هرچی میکشیم از بی فکریو تندروی هامونه . اخه این شعار مرگ بر آمریکا اصلا یعنی چی بابا همه دنیا با هم یه زمانی دشمنی داشتن جنگ داشتن چرا ماالان نمیگیم مرگ بر عراق ؟ مرگ بر عربستان ؟ مرگ بر امارات مرگ بر روسیه مرگ بر چین ؟ ول کنین چقدر حماقت چقدر حماقت چقدر ؟