ایسنا نوشت:


وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای با اشاره به "تهدید رو به رشد" علیه امنیت این کشور توسط داعش اعلام کرد، آنکارا به ائتلاف آمریکایی ضد داعش می‌پیوندد و در بخشی از توافق با آمریکا، پایگاه‌های هوایی و جنگنده‌های خود را به کار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه آورده است: ترکیه و آمریکا تصمیم گرفته‌اند تا همکاری خود را در مقابله با داعش تقویت کنند.

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه این مساله را تایید کرد که آنکارا توافق کرده‌ تا به آمریکا اجازه دهد از پایگاه هوایی اینجرلیک در شهر آدانا در جنوب ترکیه برای انجام عملیات نظامی علیه داعش استفاده کند.

وی ادامه داد: این اقدام در یک چارچوب مشخص صورت می‌گیرد.

یگانی متشکل از 5000 افسر نیروی هوایی آمریکا و تحت توافق بین دو کشور در سال 2002 در این پایگاه مستقر شده‌اند.

وزارت امور خارجه ترکیه در ادامه بیانیه که در روزنامه حریت منتشر شده، آورده است: براساس اجازه‌ای که توسط پارلمان به تاریخ دوم سپتامبر 2014 داده شده، کابینه دولت آنکارا استقرار جنگنده‌های آمریکا و برخی از کشورهای عضو کمپین هوایی علیه داعش را در پایگاه‌های هوایی ترکیه تصویب کرد. نیروی هوایی ترکیه نیز از عملیات مذکور مطلع می‌شود.

دولت ترکیه در عوض استفاده پایگاه هوایی اینجرلیک از آمریکا خواست تا یک حریم پرواز ممنوع برفراز سوریه و یک حریم امن برفراز ترکیه ایجاد کند. این حریم هوایی پرواز ممنوع 90 کیلومتر از شمال سوریه خواهد بود.

این حریم هوایی با هدف جلوگیری از تصرف مناطق مرزی توسط گروه‌های رادیکال ایجاد می‌شود و در صورت نیاز جنگنده‌های نیروهای ائتلاف به تامین امنیت در منطقه مذکور می‌پردازند.

اردوغان روز جمعه گفت: در تماس تلفنی با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ما بر تلاش خود برای مقابله با جدایی طلبان کرد و داعش تاکید کرده‌ایم.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =