۰ نفر
۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۳

اقدامات ترکیه علیه داعش، می تواند وضعیت داعش را در این روزها دشوارتر کند. آیا این یک سیاست دایمی است یا حرکتی موقتی برای گرفتن امتیازات بیشتر از همه طرفها؟

فکر می کنید خانه داعش کجا بوده و هست؟ ترکیه. استانبول. محله سلطان محمد فاتح. جایی که خانه به خانه اش محل سکونت عربهای مهاجر و مسافرانی است که از آسیای میانه به هوای وصل شدن به داعش به آنجا می آیند. همین طور از اروپا و نقاط دیگر. قدم زدن در کوچه ها و خیابانهای آن ناحیه، از یکی دو سال پیش می توانست به شما نشان دهد که اینجا خانه القاعده و داعش است. ترکها با چشمان خود می دیدند که پولهای سعودی و قطر چطور در اینجا هزینه می شود. اما هرچه بود، دلار بود و دلار که برای ترکیه امری ضروری است.
هیچ شکی نیست که تا امروز ترکیه سیاست حمایت از داعش را داشت و الا چطور یک بار چهارصد نفر و بار دیگر 260 نفر در دو مرحله و طی یک هفته دستگیر می شوند، اینها مگر کجا بودند که یک شبه دستگیر شدند؟ روشن است که همه زیر نظر سیستم اطلاعاتی ترکیه کار می کردند.
اکنون که ترکیه احساس کرده داعش با او هم بازی می کند، آن هم با کشتن سرباز ترکیه و ایجاد زد و خورد مرزی، حساس شد و با این اقدام سعی کرد به داعش نشان دهد که شوخی ندارد و امنیتش را با چیزی عوض نمی کند.
کاری که ترکیه در زدن مراکز داعش و همزمان پ ک ک که آن هم دو سربازش را کشت، انجام داد و به مراکز آنها در سوریه حمله کرد، تأکید دیگری بر موضع تازه ترکیه در قبال این تحولات است. تردید در این است که کاری موقتی است یا موضع جدی. آیا برای درس دادن موقت به داعش است یا مشارکت در سیاست عمومی جهانی و منطقه ای علیه داعش؟
اجازه دادن به امریکا برای استفاده از یک پایگاه نظامی در ترکیه برای حمله به مراکز داعش نیز قدم دیگری است که برداشته شده و بعید نیست که موید یک سیاست تازه از سوی ترکیه باشد.
روشن است که داعش وضع استواری در مناطق روستایی و عرب نشینان بدوی در سوریه و عراق دارد و از موقعیت های پیش آمده توسط بحران های سیاسی در عراق و سوریه به خوبی استفاده کرده است. اما غالب اینها با کمک ترکیه بوده و اگر ترکیه روش خود را تغییر داده باشد، مطمئنا کار برای داعش سخت خواهد شد.
نباید غافل بود که توافق ایران و کشورهای 1 + 5 نقش مهمی در این وضعیت دارد. امریکا پس از ماجرای توافق، و به عنوان یکی از نتایج آن، به دنبال ایجاد شرایط تازه ای برای همسو کردن کشورهای منطقه در مبارزه علیه داعش است. سفرهای منطقه ای مسوولان امریکایی و اروپایی فارغ از مسائل سیاسی مربوط به توافق، ایجاد زمینه ای برای یکسو کردن کشورهای منطقه برای مبارزه علیه داعش است.
بدون شک انتظار این است که ایران نیز در این ماجرا، نقش جدی تری بر عهده بگیرد و لازمه آن بحث های بیشتر در این زمینه است.
بحث بر سر این است که ایران چگونه می تواند همزمان با حفظ منافع خود، شأن و موقعیت مسلمانان و جهان اسلام، آن هم در برابر تعدی و تجاوز به حقوق مسلمانان و اندیشه اسلامی، چه از سوی نهادهای داخلی میان مسلمانان و چه خارجی، با سیاست اروپایی و امریکایی در مبارزه با داعش یا سیاست های آنان در کشورهای اسلامی همراهی کند. این مسأله وضعیت تصمیم گیری را در ایران بسیار دشوار کرده و نیاز به همدلی و همراهی بیشتر مسوولان و سرمایه گذاری فکری و مشورتی در این زمینه را در حد کلان و جدی برای یک سیاست گذاری طولانی طلب می کند.

 

ابوحنظله و همسرش در اختیار پلیس استانبول

رسول جعفریان

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439269

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    22 5
    نظرتون در مورد مسائل ترکیه را قبول دارم. سیاست های حمایتی ترکیه از داعش مثل روز روشن هست اما در مورد دخالت ایران خیر؛ چون هر دخالتی غیر از فواید ، ضررهایی هم در پی داره همانطور که در انفجار ترکیه شاهد بودیم. ایران به اندازه کافی از سوریه و عراق حمایت کرده؛ بطوریکه الان در دنیا روسیه و ایران را بزرگترین حامیان سوریه میدونن. و در عراق هم گروه های شیعی و کردهای عراق از ایران تغذیه تسلیحاتی شدند.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
      27 5
      شما اگر تاریخ ترکیه یا عثمانی رو مرور کنید متوجه می شوید اونها همون اقدامات امروز داعش رو در برابر بالکان و یونانی ها و ارمنستان انجام می دادند پس تعجبی نیست که میفرمایید استانبول مرکز داعشی هاست.
    • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
      6 1
      حمایت کردن یک امر مقطعی نیست،باید تداوم داشته باشد وگرنه بود و نبودش یکیست.ایران باید به حمایت خود از دولتها و گروههای همسو ادامه دهد.امنیت و قدرت خرج دارد.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    30 6
    ترکیه یک کاسب است و بس. حلال و حرام هم برایش فرقی ندارد.
  • بی نام TR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    6 3
    وای خدای من. منم فاتح میشینم. خدا کنه زود درسم تموم بشه برگردم ایران
  • رضا IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    15 8
    رفتار سیاست داخلی و خارجی ترکیه مانند زن روسپی که هر جا منافع داشته باشه و پول بیشتری عایدش بشه به همون سمت جذب میشه . نه عقاید مذهبی ریشه ای دارد و نه حامی گروههای تندرو به ظاهر اسلامی است . چیزی که براش مهمه خرید نفت ارزان قیمت از دلالهای داعش و حفظ توازن قوا در شمال سوریه و تضعیف کردهای اون مناطق است . تا جایی که امنیت درآمد توریسم داخل کشورش به هم نخورد ، میتونه از فعالیتهای گروههای تندرو در داخل چشم پوشی کنه .
    • اسدالله US ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
      7 3
      خوش به حال مردم ترکیه که دولت اونا به منافع ترکیه فکر میکنه نه به موهوماتی که ملتشون رو به بدبختی و تیره روزی بیندازه. خدا این طور دولتی نصیب همه بکنه.
    • بابک IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
      3 4
      اقای رضا این مثالتئون خیلی زشت و برانزنه خودتون بود.شما اصلا منفعت خودتونرو درنظر نمیکیرید.ترکیه باید مذهب و اعتقاد رو از شما یاد بگیره؟اینهمه سیاه نمایی و دورغ علیه ترکیه فقط به خاطر حسادت و کینه ایست که تو و انی حاج اقا علیه ترکها دارن.اگه ترکها با اسرائیلیها هم جمگ کنند شما و حاج اقا جعفریان قطعا از اسرائیل حمایت خواهند کرد.منافق به تمام معنا شماها هستید.
    • بی نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
      0 1
      ای آمریکایی...
  • ناشناس A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    7 3
    مبارزه با داعش صرفا"به بمباران مواضع آنها و دستگیری تعدادی از طرفدارانشان خلاصه شده و یا بازداشت عوامل تانکرهای قاچاق نفت ارزان قیمت سرقت شده از چاههای عراق و سوریه را هم شامل می شود؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    3 4
    در مورد نظر مودبانه آقا رضا در مورد تركيه بايد بگم اگه دولتي به خاطر رفاه ملتش روسپي گونه رفتار كنه بايد به احترامش دست زد
    • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
      1 2
      آیا تفسیر منافع فقط مسائل مادی است یا هر ملتی به جز منافع مادی یک حیثیت و منافع معنوی ـ ملی هم دارد؟ بسیاری از اوقات وقتی مردم ببینند استقلالشان از بین رفته یا پشت سر یک قوم متجاوز و تروریست هستند منافع ملی ـ معنوی شان را لکه دار می بینند و گاه به خاطر آن انقلاب هم می کنند. اگر تفسیرتان این باشد اشکال ندارد اما جز این به نظرم محل تردید جدی است.
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    2 1
    البته همکاری دولت ها برای ضربه زدن به داعش و کاستن از قدرت نظامی آنها و بالا بردن هزینه پیوست به این گروه ها کاملا ضروری است اما به نظر من مبارزه با داعش و القاعده و سایر گروه های تروریستی که به نام اسلام فعالیت می کنند نیاز به یک نبرد در حوزه اندیشه دارد. اینهایی که به نام جهاد دست به ترور می زنند تنها کاسبانی هستند که قصد تهیه غرفه ای در بهشت که از کنارش جوی شیر و عسل روان باشد را دارند و اینهابا افرادی که در این دنیا برای کسب درآمد بیشتر حقوق دیگران را تضییع می کنند فرقی ندارند.اینها از اهداف دین دور افتاده اند و باید خانه اشان را در حوزه اندیشه ویران کرد تا مشکل از پایه حل شود.
  • ناصر A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    4 1
    عجیبه ایرانی ها طوری درباره سوریه حرف می زدند که انگار واقعا به فکر مردم سوریه هستند ،چرا از بمب های بشکه ای بشار اسد حرف نمی زنند .
  • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    1 2
    عجب همسر با ایمانی داره. کاش زن من هم حجابش همین شکلی باشه.