واحدمرکزی خبر نوشت:

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت اقدام نظامی یا سایبری یکجانبه اسرائیل علیه ایران پس از موافقتنامه هسته ای تاریخی با جمهوری اسلامی یک اشتباه « بزرگ و خطرناک » خواهد بود.
کری در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت :«‌ اقدام نظامی یا سایبری یکجانبه اسرائیل علیه ایران یک اشتباه بزرگ با پیامدهایی خطرناک برای اسرائیل و منطقه خواهد بود و من فکر نمی کنم چنین اقدامی ضروری باشد.»
اسرائیل از مخالفان سرسخت برنامه جامع اقدام مشترک است که 14 ژوئیه پس از ماهها مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ،‌ چین ، انگلیس و آلمان ) اعلام شد. بر اساس این موافقتنامه تحریم های بین المللی علیه ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته ای این کشور و اطمینان از صلح آمیز بودن آن ، کاهش خواهد یافت.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که موافقتنامه به دست آمده با ایران را یک « اشتباه تاریخی » نامیده است روز پنجشنبه گفت امیدوار است موافقتنامه ای دیگر با « مفادی بهتر » تنظیم شود.
نتانیاهو معتقد است موافقتنامه به دست آمده در وین با هدف محدود ساختن برنامه هسته ای ایران نمی تواند از تبدیل شدن ایران به یک کشور مجهز به سلاح هسته ای جلوگیری کند و تنها این روند را به تاخیر خواهد انداخت.
این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که در تلاش برای مجاب کردن قانونگذاران شک اندیش این کشور و مردم آمریکا درمورد موافقتنامه به دست آمده با ایران است تاکید کرد موافقتنامه تاریخی به دست آمده با ایران بهترین راه برای جلوگیری از رقابت های تسلیحاتی و جنگ بیشتر در خاورمیانه بود.
این موافقتنامه یک پیروزی سیاسی برای اوباما به شمار می رود که تلاش برای نزدیکی به دشمنان آمریکا را مشخصه بارز ریاست جمهوری خود اعلام کرده است اما درعین حال این موافقتنامه بزرگ ترین قمار وی در زمینه سیاست خارجی از زمان به دست گرفتن سمت ریاست جمهوری در سال 2009 به شمار می رود.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه به همراه ارنست مونیز وزیر انرژی و جک لو وزیر خزانه داری این کشور در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک دفاع کردند.
کنگره آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان قرار دارد و مانند اسرائیل به شدت مخالف هرگونه موافقتنامه با ایران است قرار است ماه سپتامبر درباره موافقتنامه به دست آمده با جمهوری اسلامی رای گیری کند.
اوباما گفته است اگر کنگره موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران را رد کند از حق وتو خود استفاده خواهد کرد. برای اینکه کنگره بتواند از وتو رئیس جمهور در امان باشد نیازمند کسب دو سوم آرا در مجلس نمایندگان و سنا است. بر این اساس، اوباما برای حفظ حق وتو خود می بایست تا آنجا که می تواند حمایت دموکرات ها را جلب کند و با توجه به اینکه تعداد دموکرات ها در مجلس نمایندگان کاهش یافته است رای هر کدام از آنها می تواند برای اوباما تعیین کننده باشد و خودداری هر کدام از دموکرات ها از حمایت از این موافقتنامه به ضرر اوباما خواهد بود.
در همین حال جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا نیز می گویند اطمینان دارند می توانند 290 رای لازم را برای رهایی از وتو رئیس جمهور به دست آورند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =