هتل ها گران هستند،‌ ایرانی ها هم علاقه چندانی به اقامت در هتل ندارند. دلیل ظاهرا گرانی و همسان نبودن خدمات با ستاره‌های هتل‌هاست. اما راهی برای جذاب شدن هتل ها برای مسافران داخلی وجود دارد؟

محمد حسین نجاتی: با گذشت یک ماه از تابستان و شروع حادثه آفرین تعطیلات تابستانی در هفته گذشته بازهم بحث اقامت هتل برای خانواده های کم درآمد مطرح شده است. در تازه ترین آنها مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی ضمن انتقاد از گرانی قیمت هتل‌ها گفت: واقعاً راهکارهایی برای پائین‌آوردن قیمت هتل‌ها به طوری که به هتلداران نیز ضرر نکنند وجود دارد اما معاونت گردشگری در این زمینه چه راهکاری دارد؟

این انتقاد در شرایطی است، که هم اکنون بخش زیادی از مسافران سفرهای نوروزی و سفرهای تابستانی در چادر اقامت می کنند و کم تر به سمت اقامت در هتل می رود. در آخرین آماری که از سوی مرکز آمار ایران در سال 1393 منتشر شده است، از مجموع ۱۶۴ میلیون نفر-شب اقامت در بهار سال 1393 تنها 4 درصد از مسافران در هتل ها اقامت داشته اند. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در بهار سال گذشته، اقامتگاه عمومی 4 درصد، اقامتگاه سازمانی 3 درصد، خانه بستگان و آشنایان 73 درصد، ویلا و آپارتمان اجاره ای 8 درصد، ویلا و آپارتمان شخصی 6 درصد، چادر و کمپ شخصی 4 درصد، و سایر اقامتگاه ها 2 درصد محل اقامات مسافران در فصل بهار بوده اند.

مقصد گردشگران تابستانی بیشتر چه شهرهایی است؟
علاوه بر این نتایج این طرح مرکز آمار ایران در فصل تابستان سال 1393 نشان می‌دهد در این فصال، حدود ۵۴ درصد خانوارهای کشور که معادل ۱۲۱۰۸۲۷۰ خانوار هستند، حداقل یک سفر داشته‌اند، همچنین ۶۹ درصد از خانوارهایی که در این فصل به سفر رفته‌اند، دارای وسیله نقلیه و ۷۶ درصد دارای مسکن ملکی بوده‌اند.
در این فصل، ۷۶ درصد سرپرستان خانوارهای سفر کرده شاغل، ۱۷ درصد، دارای درآمد بدون کار و ۱. ۴ درصد بیکار بوده‌اند. ۴۸ درصد از شاغلین، مزد و حقوق بگیر و ۴۷ درصد کارکن مستقل و ۵ درصد کارفرما بوده‌اند.
بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل تابستان سال 1393 با هدف دیدار دوستان و بستگان (۵۳ درصد) و سپس با هدف‌های گردش و تفریح (۲۴ درصد) و زیارت (۱۵ درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع ۹۲ درصد از سفر‌ها را تشکیل داده است. حدود ۸ درصد از سفر‌ها در فصل تابستان با اهدافی نظیر درمان، آموزش، خرید و کسب و کار صورت گرفته است.البته بیشترین اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوار‌ها در فصل تابستان منزل بستگان و آشنایان با ۶۶ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با ۱۱ درصد و ویلا و آپارتمان شخصی با ۶ درصد بوده است.
بیشترین مقصد سفر‌ها به استان‌های گیلان با ۱۵ درصد، خراسان رضوی با ۱۴ درصد، مازندران با ۱۲ درصد، تهران با ۶ درصد و اصفهان با ۵ درصد بوده است.
در همین حال، مشهد، تهران، رشت، قم، ساری، قزوین، بندرانزلی، شیراز، اصفهان و چالوس با بیشترین تعداد سفر، ۱۰ شهرستان مهم گردشگرپذیر کشور در تابستان سال 1393 بوده‌اند.

ستاره های هتل در ایران واقعی است؟

با این حال اردشیر اروجی ،با بیان اینکه باید بررسی کارشناسانه در باره قیمت و انواع خدمات هتل‌ها صورت گیرد، به خبرگزاری تسنیم می گوید: برای استفاده از خدمات هتل‌های 5 ستاره باید که قبل از اینکه کسی بخواهد از آن استفاده کند قیمتش را پرداخت کند؛ متأسفانه در برخی از این هتل‌ها، بین امکاناتی که می‌دهند و پولی که می‌گیرند، متعادل نیست.

وی با بیان اینکه برخی از این هتل‌ها پول هتل 5 ستاره را می‌گیرند‌ ولی وقتی شما هتل را می‌بینید متوجه می‌شوید که این هتل به زور در حد 4 ستاره است، ادامه داد: نحوه برخورد خدمه این هتل‌های اسماً 5 ستاره مناسب نیست و نوع امکانات هم نازل‌تر از یک هتل 5 ستاره است.

مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به هتل‌های 3 و 4 ستاره نیز تصریح کرد: درباره این هتل‌ها باید بررسی صورت گیرد که اگر واقعاً قیمت‌شان درست است ولی بالاست مبلغی را به تناسب سفرها به این هتل‌ها کمک کنند یا از طریق تسهیلات ارزان‌قیمت یا کم‌شدن مالیات و غیره حمایتی صورت گیرد تا قیمت آن‌ها پایین بیاید.

اروجی با بیان این‌که معاونت گردشگری باید توضیح دهد که برای این کار چه راهکاری دارد، گفت: مسئولان دولتی و معاونت گردشگری به نوعی می‌توانند این بالا بودن قیمت را جبران کنند تا هتل‌ها هم بتوانند قیمت‌ها را پائین‌تر بیاورند که در نهایت این پایین‌آوردن قیمت موجب می‌شود گردشگران به هتل‌ها بروند؛ در حال حاضر ضریب اشتغال هتل‌ها در طول سال به جز ایام پیک سفر مانند عید نوروز و تابستان و ایام تعطیل اصلاً مناسب نیست.

وی اضافه کرد: نباید این طور باشد که در سفرها برای خانواده‌ها، هتل‌رفتن آرزو باشد؛ در حال حاضر اینگونه است که خانواده‌ها سفر می‌روند ولی در کمپ‌ها و چادرها و کنار خیابان‌ها اقامت می‌کنند؛ بچه‌ها دوست دارند در سفرها هتل را ببینند ولی با این قیمت‌ها برای بچه‌های قشر متوسط به پایین، هتل‌رفتن آرزو می‌شود لذا سازمان گردشگری قیمت هتل‌ها را بررسی کند و پایین‌تر بیاورد که این کار موجب می‌شود مشتری هتل‌ها در طول سال نیز وجود داشته باشد.

هزینه متوسط اقامت در هتل‌های ایران (براساس نرخنامه اتحادیه هتلداران)

ردیف

نوع اتاق

قیمت (ریال)

1

اتاق یک نفره

1080000

2

اتاق دو نفره

1890000

3

آپارتمان دو خوابه جهت سه نفر

3450000

4

آپارتمان دو خوابه جهت چهار نفر

4000000

5

نفراضافه

400000

 

هزینه خرید چادر به طور متوسط

ردیف

نوع چادر 

قیمت به تومان 

1

چادر مسافرتی 10 نفره

285000

2

چادر مسافرتی 6 نفره فنری

115000

3

چادر مسافرتی خانوادگی اف آی تی

285000

4

 چادر مسافرتی 8  نفره

335000

5

چادر مسافرتی اتوماتیک 8 نفره

225000

6

چادر مسافرتی اتوماتیک

315000

7

چادر مسافرتی دو نفره

245000

8

چادر مسافرتی ایرانی

125000

9

چادر مسافرتی 8 نفره

235000

47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    چقد جدول نرخ چادر مسافرتی‌تون مسخره است؛ فقط دو ردیف چادر مسافرتی ۸ نفره داره یکی ۳۳۵ و یکی ۲۳۵ هزار تومن. بعد چادر مسافرتی ۱۰ نفره رو زده ۲۸۵. خب چه چادری یعنی چی همینجوری کشکی یه اسم زدین با یه قیمت. این جدولو نمیزدین بهتر نبود؟
  • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    نه بابا. تعداد ستاره هایشان را بدهکار هستند. مفهومش اینه.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    2 0
    امتاسفانه ايراني ها زورشان مي ايد پول هتل بدهند و اگر هم روزي روزگاري به هتل بروند بر خود واجب مي دانند ، دو برابر پولي كه داده اند استفاده كنند با خوردن بيش از اندازه صبحانه و حمام رفتن هاى چندين باره
  • مسافر RO ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    هتل به اصطلاح ۵ ستاره پارس کرمان به جرات میگم ۲ ستاره هم از سرش زیاده, حتی اتاقاش لامپ نداره فقط چندتا آباژور توش گذاشتن, دقیقا روبروی یه جادهذی پر تردده و صدای ماشینا تا صب نمیذاره بخوابی, قیمت یه شب برا یه اتاق ۳۱۵ هزار تومان البته این نرخ پارسالشه
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    اکثر افراد تو خارج از کشور در هتل اقامت می کنند..... فقط یک خانواده ایرانی میتونه کنار پارک و این چیزا بخوابه.....باید قیمت هتل ها با سطح درآمدها یکی باشه
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    یکی از دلایل بالا رفتن قیمت هتلها گرانی دلار بود و پایین بودن سطح درامد مردم...تا زمانی که دولت جلوی کاهش قیمت دلار را بگیرد گرانی و فشار بر مردم ادامه خواهد داشت.....
  • نيچه ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    از كدوم هتل حرف ميزنيد ما توي ايران چيزي بنام هتل نداريم تمام مسافرخونه هستند كيفيت در حد صفر
  • پرسام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    کرمان،شگفتی پنهان کرمان،دیار گنبد و ستاره کرمان،خاستگاه تاریخ ایران زمین کرمان،دیار شیرینی های خوشمزه کرمان،تو را می خواند ای هموطن
  • رضا چ A1 ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    اگر تمام آرزوهام برآورده شد، بعدش امیدوارم توی هتل شب بمونم
  • بی نام A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    1 0
    عدالت كلمه ايست كه خود نا عدالتي دارد . هيچ قدرتي خادم ملتش نيست پس هرگز قدرت و بوي قدرت نمي گذارد 99درصد ايرانيان نتوانند يك با از هتل استفاده كنند .
  • هوشنگ A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    1 0
    آی گفتیا تو سرما تو چادر میمونیم تا هزینه ی هنگفت حتی مسافرخونه ها رو ندیم هتل که دیگه آرزو شده برامون
  • قیمت ها اشتباست IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    1 0
    قیمت چادرهاتون به طنز بیشتر شبیه است... یعنی تا حالا خرید نرفتید؟