واحدمرکزی خبر نوشت:

رای الیوم نوشت روابط مصر و عربستان متشنج شده است.
روزنامه رای الیوم چاپ لندن در سرمقاله امروز خود دراینترنت تحت عنوان « بروز تنش در روابط مصر و عربستان» نوشت این روزها روابط عربستان با مصر خوب نیست و بعد از به قدرت رسیدن سلمان بن عبد العزیز ( این روابط) از سستی به حد تنش رسیده است. دراین خصوص دو نکته قابل ملاحظه است اول ، مصاحبه محمد حسنین هیکل نویسنده و روزنامه نگار مصری با روزنامه لبنانی السفیر ،‌ درباره بحران عربستان در یمن و پیش بینی درباره فروپاشی رژیم سعود و قدردانی او از ایران و ایستادگی در مذاکرات هسته ای با غرب . دوم سفر هیاتی عالی رتبه از جنبش مقاومت اسلامی حماس به ریاست خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش به ریاض است. نکته قابل ملاحظه دراین سفر این است که این هیات علاوه بر دیدار با پادشاه عربستان با شاهزاده محمد بن نایف ولیعد عربستان و بازوی راست سلمان و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و بازوی چپ پادشاه دیدار کرده است.
القدس العربی تاکید می کند روابط هیکل با عربستان اصلا خوب نبوده است و از دوره عبد الجمال ناصر که در آن زمان سخنگوی آن دوره بوده است روابط او با عربستان قطع شده است . با همه اینها اظهارات اخیر او اهمیت خاصی دارد چون او به عقیده بسیاری، از مشاوران مهم عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر محسوب می شود و این طور گفته می شود که هیکل ، همان کسی است که متن سخنرانی «‌تاریخی » سیسی را در زمانی که وزیر دفاع بوده است و در سوم ژوئیه سال دوهزار وسیزده آن را ایراد کرده نوشته است.
رای الیوم با بیان این که سیسی دراین سخنرانی برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری اخوان المسلمین را از قدرت اعلام کرد می افزاید سیسی هم همچون سایر روسای جمهوری مصر از رسانه ها برای رساندن پیامهای سیاسی استفاده می کند. به عقیده برخی در مصر ،‌ مصاحبه هیکل با یکی از این رسانه ها به ویژه اظهارات او درباره تمایل سیسی برای نزدیک شدن به ایران و وجود فشارهای زیاد بر سیسی برای جلوگیری از این اقدام سیسی در واقع ارسال یکی از این پیامهای سیاسی است.
رای الیوم می افزاید اظهارات هیکل دو بار تاثیر گذار بوده است اول ،‌ این که مقامات عربستان( درواکنش به اظهارات او ) آنقدر عصبانی شدند که این عصبانیت در به راه افتادن تبلیغات شدید علیه هیکل نمود یافت ولی این تبلیغات واکنشی قانع کننده به اظهارات هیکل نبود به همین خاطر ،‌عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان بعد از دیدار با سامح الشکری همتای مصریش در جده تاکید کرد مصر بخش اصلی ائتلاف حامی دولت ( فراری ) یمن است . این وزیر همچنین تاکید کرد راه حل سوریه در رفتن اسد است که این سخنان الجبیر ، برخلاف دیدارهای این چنینی ، بیانگر ‌ استحکام روابط میان مصر و عربستان نبود. تاثیر دوم سخنان هیکل ،‌ استقبال پادشاه عربستان از هیات جنبش حماس بود. روشن است که این استقبال ، روابط با مصر را متشنج می کند چون بیانگر عقب نشینی ریاض از توافق مشترک مبنی بر مبارزه با گروه اخوان المسلمین به عنوان بزرگترین خطر برای مصر و منطقه عربی است. قطعا عربستان از حساسیت خاص مصر در قبال گروه اخوان المسلمین و این که جنبش حماس شاخه نظامی اخوان المسلمین در غزه محسوب می شود مطلع است و شاید ریاض هدفش از این استقبال ، دادن این پیام به مصریها بوده است تا عصبانیت خود را از مواضع مصر در قبال حمله نظامی عربستان به یمن نشان دهد چون دولت مصر ، از هیاتی وابسته به علی عبد الله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن استقبال کرده بود و شخصیتهای نزدیک به گروه حوثی ،‌نمایشگاه عکسی را از قربانیان « تجاوز » عربستان به یمن در قاهره برگزار کردند.
رای الیوم در ادامه با اشاره به این که رسانه های عربستان به سفر هیات حماس به این کشور نپرداختند و تصاویری دراین خصوص منتشر نکردند می افزاید این قضیه هم حامل پیام سیاسی است و تاثیر خود را گذاشت چون شکری وزیر امورخارجه مصر به عربستان سفر کرد و الجبیر هم در خاتمه دیدار اعلام کرد سفر هیات حماس ،‌ دیدار رسمی نبوده و برای ادای مناسک عمره صورت گرفته است.
رای الیوم در خاتمه تاکید می کند « این اظهارات دیپلماتیک » میان طرفهای عربستانی و مصری موکد وجود تنش میان دو کشور است و اگر به سرعت مهار نشود در آینده تشدید خواهد شد . البته با توجه به عمیق تر شدن شکاف میان دو کشور و اختلاف منافع و تغییر ائتلافها ،‌ مهار سریع این تنش تردید آمیز است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =