انتخاب نوشت:

رانس پرس نوشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه متهم شد که فریب تهران را خورده است در حالی که وی در نخستین حضورش در سنا، از توافقنامه هسته ای دفاع کرد.

به گزارش «انتخاب»، کری برای دفاع از این توافق که آن را توافقی خوب برای همه دنیا نامید،‌ در کمیته روابط خارجه سنا،‌دفاع کرد.

وی گفت: واقعیت این است که توافق وین،‌ برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران، از همه روش هایی که از آن سخن می گویند، قوی تر، جامع تر و پایدارتر است.

کری افزود این توافقنامه، در صورت اجرا،‌ ایران را تا ابد تحت موشکافی دقیق قرار خواهد داد و جهان را در اطمینان یافتن از اینکه فعالیت های هسته ای این کشور به طور کامل صلح آمیز باقی می ماند، یکپارچه می کند؛‌ ما بر این باوریم که این توافق، توافقی خوب برای جهان است،‌ توافقی خوب برای آمریکا است و توافقی خوب برای همه متحدان ما و دوستان ما در منطقه است و ما فکر می کنیم این توافق،‌ سزاوار حمایت شماست.

کری که با سونامی انتقاد جمهوری خواهان در کمیته روابط خارجی روبه رو شد؛‌ کمیته ای که زمانی ریاست آن را به عهده داشت.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا که می گوید توافق وین، راه ایران را برای رسیدن به قدرت هسته ای هموار می سازد گفت:‌ من بر این باورم که شما فریب خورده اید؛ با همه احترامی که برای شما قائلم، می گویم که شما سر کیسه شده اید و مردم آمریکا، بهای آن را خواهند پرداخت.

جیمز ریش سناتور جمهوری خواه نیز هم صدا با کورکر گفت:‌ هر کسی که اعتقاد دارد این توافق نامه،‌ توافقی خوب است،‌ در واقع به خیل ساده لوح ترین مردمانی که روی زمین زندگی می کنند،‌ ملحق شده است.

کری در نخستین حضورش در سنا، پس از تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره توافق هسته ای ایران، با استقبال گروهی از فعالان ضد هسته ای روبه رو شد که تی شرت هایی به تن داشتند که روی آنها نوشته شده بود:‌ صلح با ایران

ولی در کمیته روابط خارجی،‌ با انبوهی از پرسش های جمهوری خواهان روبه رو شد.

همه اعضای کمیته، از جمله رند پل و مارکو روبیو که قرار است در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد شوند نیز در نشست روز پنجشنبه این کمیته حضور داشتند. روبیو گفت:‌ این قرارداد، توافق شما با ایران است.

وی افزود: رئیس جمهور بعدی هیچ الزام اخلاقی یا قانونی ندارد که با این توافق، همسو باشد؛‌ زمانی که مدت ریاست جمهوری اوباما به پایان رسد،‌ توافق نیز از بین خواهد رفت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    12 0
    باشه ما با دنیا موافقت کردیم نه با ریس جمهور امریکا که از رفتن اوباما بترسیم این سنای امریکا فقط به بهانه انرژی هسته ای تحریم علیه ایران اعمال می کنه وگرنه از حرف زدن شون معلومه کلا از ایران خوش شون نمیاد ول خیلی دلشون می خواد ایران منزوی باشه
  • محمد فتحعلی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    13 0
    سلام این حرفها مهم نیست اینجا هم کوچک زاده به دکتر ظریف گفت خائن تاریخ بعدا می گه کی خائن بود کی خادم
  • جانباز محمد دامن باغ IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    باید ازتیم مذاکره کننده هسته ای بخصوص جناب دکترظریف وهمکاران محترمشان باید تقدیروتشکرکرد که به دنیا ثابت کردند ما ملتی صلح طلب بوده وازجنگ بیزاریم ودرهر مقطع تاریخی به بهانه های واهی مظلوم واقع شده ایم وتاوان سنگین هم داده ایم ما خواهان ارامش وامنیت برای همه ودوستی وبرادری هستیم که این امورراتیم مذاکره کننده بخودبرای طرف مقابل ودنیای پیش رو روش کردند.که اروزی ما صلح پایداردرجهان است .اما ملتی هم نیستیم که زیربارذلت برویم مشکل امریکا واسرائیل وعربستان باانرژی صلح امیزهسته ای نیست انها با مساوات وبرادری وبیداری اسلامی واسلام مشکل دارند اگربه فرمایشات حصرت امام .ره.توجه کنیم ایشان رابطه باامریکا را رابطه گرگ ومیش وازامریکا به عنوان استکبار وشیطان بزرگ یادمیکردند.بایدهوشیارانه پیش بروی
  • بی نام RO ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    یک جلسه بین همین جماعت کنگره و مشابه داخلیشان بگذاریم چه شود؟