به گزارش بانک جهانی حجم سرمایه گذاری های بخش خصوصی عراق در بخش ارتباطات بسیار بیشتر از ایران است.

سهم بخش خصوصی در سرمایه گذاری اقتصادی، مولفه ای از شاخص توسعه جهانی به شمار می آید. این سرمایه گذاری می تواند در حوزه های مختلف هزینه شود؛ اصولا تصور می شود بخش انرژی از جمله حوزه هایی است که برای سرمایه گذاری در ایران همواره مورد توجه قرار دارد.

اما البته گزارش بانک جهانی از تعهدات سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی کشور با مشارکت بخش خصوصی نشان می دهد که عمده این سرمایه گذاری هایی که بخش خصوصی در آن مشارکت داشته نه به بخش انرژی بلکه به حوزه ارتباطات معطوف بوده است.   

طبق تازه ترین گزارش بانک جهانی که توسط سایت صدای اقتصاد منتشر شده است، از تعهدات سرمایه گذاری کشورها در پروژه های زیربنایی با مشارکت بخش خصوصی، در فاصله سال های 2006 میلادی تا سال گذشته یعنی 2014، نزدیک به 3102 میلیون دلار در پروژه های زیربنایی بخش ارتباطات ایران با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته است. این میزان سرمایه گذاری به مراتب بیش از حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش انرژی بوده است.
در طول همین مدت یعنی در فاصله سال های 2006 تا 2014 میلادی، ارزش تعهدات سرمایه گذاری در پروژه های مربوط به حوزه انرژی در ایران با مشارکت بخش خصوصی برابر با 316.4 میلیون دلار بوده است.

در گزارش بانک جهانی از تعهدات سرمایه گذاری صورت گرفته در کشورهای مختلف برای بخش های حمل ونقل و آب هم برآوردهایی صورت گرفته که در این خصوص هیچ عددی از میزان سرمایه گذاری انجام شده در سالهای اخیر در ایران منتشر نشده است.

اما نکته قابل توجه آنجاست که طبق همین گزارش، میزان تعهدات سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی عراق با مشارکت بخش خصوصی این کشور در حوزه انرژی و ارتباطات به مراتب بیش از ایران بوده است. براین اساس میزان سرمایه گذاری در بخش ارتباطات عراق بین سالهای 2006 تا 2014 بیش از 6400 میلیون دلار و در بخش انرژی نیز بالغ بر 2070 میلیون دلار بوده است.

محدود بودن سرمایه گذاری در بخش انرژی و ارتباطات در ایران زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که به سراغ مقایسه این اعداد با اقتصادهای بزرگ دنیا برویم. برمبنای گزارش بانک جهانی، بین سال های 2006 تا 2014 میزان تعهدات سرمایه گذاری انجام شده با مشارکت بخش خصوصی در حوزه انرژی چین بالغ بر 15.777 میلیون دلار بوده است.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =