ایرنا نوشت:

 

آیت الله سیداحمد خاتمی پنجشنبه شب در جمع زائران و مجاوران در حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد افزود: بر اساس فقه و اصول شرعی نظام اسلامی و قانون اساسی در هنگام بروز اختلاف سلیقه های سیاسی فصل الخطاب سخن ولی فقیه است و فقط ایشان در مورد مسائل کلان کشور تصمیم نهایی را اتخاذ می کنند.

وی گفت: بر اساس متون اسلامی در صورت نپذیرفتن سخن یا عملکرد فردی باید با نقد مستند و مستدل با وی مواجه شد در این صورت اختلاف سلیقه ها موجب رشد جامعه می شود.

امام جمعه موقت تهران افزود: رهبر معظم انقلاب ضمن قدردانی از زحمات رییس جمهوری و هیات مذاکره کننده نقد درست و سازنده را درباره جمع بندی مذاکرات هسته ای جایز شمرده اند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر نقد منصفانه و غیرتخریبی از جمع بندی مذاکرات هسته ای تاکید دارند لذا اگر نقدی به متن جمع بندی مذاکرات هسته ای وجود دارد باید سخن یا کار فرد مقابل را و نه شخصیت و موقعیت اجتماعی را نقد کرد.

آیت الله خاتمی گفت: اینکه در نقد عملکرد یا سخن فردی در مورد مذاکرات هسته ای بگوییم شما ضددولت یا کاسب تحریم هستید عین تهمت زدن است، بلکه باید بگوییم سخن شما به این دلیل یا آن برهان درست نیست.

وی افزود: حربه اهانت به صاحب سلیقه، اختلافات را به تفرقه مبدل می سازد لذا باید در نقد و نقادی این مساله کاملا مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: متاسفانه فضیلت عذرخواهی و عذرپذیری در جامعه کنونی ما کمرنگ است در حالی که در عرصه سیاسی کشور مردان بزرگی بوده اند که عذرخواهی را ارزش تقلی نموده اند.

وی گفت: امام خمینی(ره) نخستین مرد بزرگ در عرصه سیاسی بودند که در اوایل انقلاب به صراحت اشتباه پیش آمده را در مورد لیبرالها عنوان و مراتب عذرخواهی را به عرض ملت رساندند.

آیت الله خاتمی افزود: رهبر معظم انقلاب دومین مردم بزرگ در عرصه سیاسی بوده اند که غفلت در ارتباط با تنظیم نسل در دهه 70 را عنوان کردند و خود و دیگران را به استغفار درباره بروز این چالش جمعیتی دعوت نمودند.

وی در عرصه عذرپذیری و عذرخواهی رعایت چند نکته را ضروری ذکر و بیان کرد: در عرصه زندگی اجتماعی دینی کار باید قانونی و بر اساس ضوابط انجام گیرد تا نیازی به عذرخواهی نباشد.

امام جمعه موقت تهران گفت: فردی که لجبازی می کند و تاکید بر درستی کار اشتباه خود دارد رفتارش نابخردانه است در حالی که عذرخواهی نشانه خرد و عقل می باشد.

وی افزود: به همان میزان که عذرخواهی نشانه عقل است، عذرپذیری نیز همانگونه می باشد لذا باید در مورد رفتار با دیگران قدری منصف بود.

او گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدانند که نباید با بروز اشتباه از طرف فردی بلافاصله او را محکوم کنند بلکه باید به عذرش گوش دهند و سعی در رفع اشتباهش نمایند.

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    25 2
    دفاع بدتر از حمله
  • منصف A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    34 4
    بر عکس منتشر کردی خبرآنلاین جان. منم تعجب کردم که این شخص در طرفداری از مذاکره کنندگان حرفی زده باشن. منظور ایشون این بود که به منتقدان چیزی نمی گیم. یه کورسوی امیدی با تیترت ایجاد کردی اونم پرید :