همیشه حرف از سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی است، اما هستند هتل‌های چند ستار‌ه‌ای که سرویس‌های بهداشتی آن‌ها نیز وضعیت روبه‌راهی ندارند و با آن‌که ممکن است کسی کاری به کارشان نداشته باشد، اما باید یقین دانست این نابسامانی از چشم گردشگران دور نمی‌ماند.



به گزارش ایسنا؛ قصه‌ی سرویس‌های بهداشتی سر دراز دارد که سر نخ آن به دوران ریاست «اسفندیار رحیم‌مشایی» در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌رسد که قول ساخت سرویس بهداشتی در هر 25 کیلومتر از جاده‌های کشور را آن‌هم تا پیش از پایان سال 1390 داد.

اما این پروژه‌ شکست خورد، چرا که تا سال 90 نه تنها این وعده به سرانجام نرسید، بلکه به گفته‌ی مسعود سلطانی‌فر، رییس این سازمان از آن یک‌هزار سرویس بهداشتی وعده داده شده فقط 100 چشمه به کار افتاد و ردیف اعتبار سرویس‌های بهداشتی نیز در دولت حذف شد.

صرف‌نظر از آن سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی که ظاهرا به گِره‌ی کور صنعت گردشگری تبدیل شده‌، سرویس‌های بهداشتی دیگری هم هستند که با وجود داشتن مالک و سرمایه‌گذار، وضعیتی بی‌شباهت به چشمه‌های بهداشتی بین‌راهی ندارند؛ واحدهایی که در هتل‌هایی با ستاره‌هایی روشن محفوظ مانده‌اند و ظاهرا به دور از چشم ناظران و مجریان استانداردسازی مشغول سرویس‌دهی به مشترهایی هستند که اعتراض‌شان در ازای پولی که داده‌اند و سرویسی که نگرفته‌اند، به گوش کسی نمی‌رسد.

با این همه، چشم کنجکاو و ماجراجوی برخی گردشگران از وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی در هتل‌های ایران غافل نمانده و این شرایط به تصویر کشیده شده و در وب‌سایت‌های معتبر سفر و گردشگری که در معرض دید همگان در سراسر جهان است، قرار داده شده است.

این تصاویر از مجموعه عکس‌های گردشگران خارجی و داخلی که برای تعدادی از آژانس‌های ایرانی فرستاده شده و یا در وب‌سایت TripAdvisor قرار داده شده، انتخاب شده است. عکس‌ها گویای وضعیت برخی سرویس‌های بهداشتی در هتل‌های یک تا پنج ستاره‌ی ایران است.

البته در کنار این تصاویر، عکس‌های مناسبی نیز از سرویس‌های بهداشتی هتل‌های عموما پنج ستاره در این وب‌سایت گردشگری منتشر شده است، اما هدف و بهانه‌ی این گزارش، متوجه کردن به آن بخش مغفول در نظام هتلداری کشور است.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    45 6
    کی به اینا ستاره داده اینا بایپ اسمشون بزارند مهمانپذیر یا مسافر خونه اگرچه یک مسافر خونه هم نباید وضعیتش انقدر وخیم باشه
  • بی نام CN ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    52 6
    وضعیت فرودگاه ها از این هم اسفناکتر است به عنوان نمونه فرودگاه شیراز حتی سرویس فرنگی هم ندارد
    • بی نام US ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
      10 7
      منظورتون کدوم فرودگاه هست اگر بين المللي شيراز هست که اولا سرويس فرنگي داره .در ضمن اين سالن چند سال ديگه خراب ميشه چون سالن جديد رو مي خوان بسازن و کلنگشو زدن.در مورد هتل ها هم بگم که هتل هاي کيش ،مشهد ،شيراز و بعضي هتل هاي اصفهان وضع قابل قبولي دارن.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    72 0
    ببخشین اینو میگم ولی مردم خودشون خواهان چنین وضعی هستند. یعنی مجبور شدیم خواهان باشیم، بیست ایرانیرو ببرین بهترین هتل ٥ ستاره دنیا سه ماه در اونجا اقامت کنند. بعدش نتیجه رو میبینید چه میشه. ایرانی یاد نگرفته اعتراض کنه به پایمال شدن حقش، بخاطر این هم هر چی درخورش بدین میبره و لبخند دوستانه هم میزنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    39 6
    دیگه با این اوضاع فناوری و دوربین های موبایل ها همه باید حواسشون باشه که با یک کلیک تصویر می ره توی اینترنت
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    31 0
    نمی دانم چرا ایرانی ها به توالت و حمام اهمیت نمی دهند. بنظر من یکی از نقاط کلیدی خانه است. اتاق پذیرایی اشون شیک است اما وقتی وارد توالت می شوی حالت بهم می خورد. توالت ایرانی هم که اصولا مایه آلودگی است و بوی گندش در تمام خانه های ایرانی استشمام می شود و مرکز تکثیر سوسک.
  • کاظم IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    11 0
    متاسفانه این مشکلات هست بایک نفر دو نفر ده نفر حل نمیشه باید همیه ما بافرهنگ سازی درست ایرانی اباد وازاد و باهرنگ داشته باشیم مشگل فقط سرویس بهداشتی نیست ما خیلی عقب هستیم نسبت به جهان حتی کشورهاس همسایه مثل ترکیه حوزیه خلیج فارس
  • بی نام US ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    15 0
    اينا که همشون مثل مسافرخونه هستن.من خودم بارها مسافرت کردم و هتل لوکس و 5 ستاره هم نرفتم ولي خداييش سرويس بهداشتي تمام هتل ها حتي يکيش که هتل آپارتمان بود خيلي بهتر از اين عکسا بود.گويا تورهايي که ميذارن اونا رو به اسم هتل 5 ستاره به مسافرخونه مي برن.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    13 0
    توالت خونه ما قشنگتره
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    14 1
    اين وضع طبيعيه. ايران كمترين تعداد توريست تو دنيا رو داره. خواه ناخواه براي پيشرفت در بسياري زمينه ها مسوولين بايد با امدن توريست كنار بيان و از اين سخت گيري ها و انزوا دست بردارن شما دوبي و تركيه رو ببينين
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    12 0
    خجالت كشيدم
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    14 0
    فقط فکر پول هستن .به امکانات اصلا رسیدگی نمی کنن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    9 0
    اینها وحشتناکه.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    14 3
    اگر ما همه چيزمون هم مرتب باشه ولى مطمن باشيد مردمون مشكل دارند.
  • نادیا A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    13 1
    واقعا خجالت داره اخه کی حاضره تو این هتل ها اقامت کنه
  • بی نام FI ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    1 0
    هتل فقط هتل مشهد بخصوص درویشی
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    همینم از سرشون زیاده
  • شهروند تبريزي A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    2 0
    همه جا همينطور هست. متاسفانه استاندارد هتل در ايران خيلي پايين هست . فقط کافيه يک مقايسه کوچيک با هتلهاي ترکيه بکنيد. يه چيز ديگه وضعيت سرويس بهداشتي بين راهي و حتي درون شهري هم بسيار بد هست خيلي جالبه ترکيه سرويسهاي بهداشتي بين راهي همشون متعلق به پمپ هاي بنزين هست و متولي نگهداريشون هم اونها هستن هميشه هم تميز هست خيلي کم پيش مياد يه سرويس بهداشتي کثيف ببينيد ولي ايران پمپهاي بنزيني که توالت هم دارند هميشه کثيف هست و يا يه نفر با قلدري مي خواد از شما پول بگيره نمي دونم چه کسي بايد اين امر رو اصلاح کنه ولي وضع خيلي بده. حتي شما وقتي ميريد به يه هتل چند ستاري بدون شک حمام و توالتش کثيف و غير قايل استفاده هست و خيلي هم کم پيش مياد که ملافه تميز و دست نخورده و استفاده نشده روي تخت بکشن.
  • تهرانی A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    27 2
    متاسفانه ایرانی ها هنوز سیفون را به رسمیت نمی شناسن.
    • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
      1 1
      آره فقط ،عشق است: آفتابه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    14 5
    توالت های مراکز دیدنی اصفهان هم اصلا خوب نیست.البته متاسفانه ما خودمان هم مراعات نمی کنیم.
  • استاد دانشگاه IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    1 0
    دیدگاه و نگرش هتل داری در ایران علمی نیست و هتل داری را با اطاق داری اشتباه گرفته اند. ساماندهی این موضوعات با همکاری و نظارت دستگاه های دولتی و آگاهی رسانی و برگزاری دوره های علمی موثر می تواند.....چی بگم..به خدا بی فایده است...اوووف
  • تهرانی A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    25 1
    یکی ارعکسها کلی حرف برای گفتن داره ...میگه منو رنگم کردن که کسی نفهمه چه کثافتی هستم ...
  • ramin IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    1 0
    ستاره هایی که با پارتی و رابطه بدهند همین جوری میشه اگه به قول معروف که همه چیمون و با اروپایی ها مقایسه می کنیم استاندارهامون و هم با اونها مقایسه می کردیم متوجه میشدیم که خیلی پیاده تشریف داریم حالا اگه بحث مقایسه قیمت باشه که پول گرفتن هتل ها از این لحاظ برابری می کنند و احترام و اصول اولیه مهمانداری که................
  • بی نام EU ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    توالت هتل کوثر اصفهان عالیه
  • عليرضا A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    1 0
    قبول كنيد كه اكثر رفع حاجتهاى بين راهى ادرار ميباشد و اگر مانند تمام دنيا براى اقايان توالت سرپايى براى ادرار بگذارند توالتهاى معمولى اينقدر كثيف نخواهد شد و كسى هم گله نخواهد كرد از نظر شرعى هم فكر كنم اشكالى نداشته باشد زيرا در تركيه و امارات و ساير كشورهاى اسلامى اين مسئله يهنى استفاده اقايان از توالت سرپايى براى ادرار كردن استفاده ميشود و تميزى هم به چشم ميايد
  • میرزا عباس A1 ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 1
    اینهم بخشی از پروژه خراب کردن احمدی نژاد است که فعلا از ........ سردرآورده است
  • ب. الف IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    1 0
    راستی میدونستید به توریستهایی که به ایران می آیند از این قرص های با عرض پوزش مخصوص که بیرون روی نداشته باشند و احتیاجی به دستشویی رفتن نباشه میدن، تا مجبور نشن از سرویسهای بهداشتی استفاده کنند. وضع سرویسهای بهداشتی افتضاحه مخصوصاً بین راهی ها که البته علاوه بر مسئولین این امر خود مردم هم بهداشت رو رعایت نمی کنند. فکر می کنند یکبار که خودشان استفاده کردند دیگه بقیه نباید از آن استفاده کنند. سرویس بهداشتی یکی از مهمترین موارد توی بحث گردشگریه حتی برای گردشگران داخلی و خود ایرانیان عزیز. حتماً که نباید ملاحظه توریست های خارجی بشه گردشگران ایرانی هم خیلی مهم هستند این حق اونهاست که از سرویس بهداشتی تمیز استفاده کنند. خواهش میکنم هرکس هرطور که می تونه حتی با حرف زدن در این مورد فرهنگ سازی کنه.
  • مطمئن IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    6 1
    يكي از دوستان در خصوص تركيه . امارات نوشته بود دوست عزيز توريست ي كه ميره امارات و تركيه براي پول خرج كردن ميره و مسئولين و مردم آن دو كشور هم بلدهستند چگونه از از صنعت توريست پول در بيارند ولي توي اين مملكت ما نه توريست پول خرج كن داريم نه محلهايي كه بخواهند براش پول بدن و تفريح كنند توريست هايي كه ميان اينجا همه از خودمون فقيرترن توريست پولدار نمياد وفتشو اينجا تلف كنه اين حرفاي صنار و سه شاهي را نزنيد 100 سال ديگه هم صنعت توريست توي اين مملكت با فرهنگي كه غالب است پا نخواهد گرفت... يعني محال است ... البته ژست گرفتن مسئولين و حرف مفت زدن ماليات نداره
  • مهسا RO ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    17 0
    خوب شد توالت بین راهیها رو ندیدن. بدبختا سکته میکردن
  • شهروند A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    1 0
    همين تعداد هم كه هست كسي نيست يك دستي بشون بكشه ، واقعا افتضاحه ، فقط تعداد شون زياد باشه كه به درد نمي خوره بايد متصدي داشته باشه يك حقوقي بش بدن يا حتي شده از تك تك مردم پول بگيرن و به عنوان كارمزد به آن متصدي بدن ولي نظافت بشه و مردم بتونن استفاده كنن ، دستشويي بين راه باشه و افتضاح باشه و استفاده نشه به درد كسي نمي خوره كه اينطوري فقط يه فضايي رو در طبيعت اشغال مي كنه و جايگاه حشرات كثيف ميشه لطفا به اين چيزها هم اهميت بديد و برايش برنامه ريزي كنيد لطفا
  • من IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    2 0
    توالت های ترمینال آرژانتین را چرا نذاشتن؟؟؟ وحشتناکه...
  • سلام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    1 0
    تقصیری ندارن طفلیا فرنگی کار نبودن لابد. خخخخخخخخخخخخ.
  • بندر A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    2 0
    به امید ساخت توالت ملی،با اراده آهنین
  • ناشناس IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    تو طبیعت خیلی مزه میده خخخخخ
  • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    حالا کو تا مسولین گردشگردی بفهمند توالت مناسب برای توریست و گردشگرد یعنی چی