ایرنا نوشت:

کاخ کرملین روز پنجشنبه از رایزنی روسای جمهوری روسیه، اوکراین، فرانسه وهمچنین صدراعظم آلمان درمورد توافقنامه مینسک برای حل و فصل بحران اوکراین خبر داد.

به گزارش ایرنا، کاخ کرملین درگزارشی اعلام کرد که 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه، 'پترو پوروشنکو' رییس جمهوری اوکراین، 'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه و خانم 'آنگلا مرکل' صدراعظم آلمان تلفنی در مورد توافقنامه 12 فوریه مینسک گفت و گو و تبادل نظر کردند.

توافقنامه مینسک 12 فوریه 2015 در اجلاس سران گروه چهار نورماندی شامل روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در پایتخت بلاروس امضا شد.

رهبران چهار کشور عضو گروه نورماندی در مورد نتایج نشست اخیر گروه تماس اوکراین که روز سه شنبه در مینسک برگزار شد گفت و گو کردند.

به گزارش کرملین، در گفت وگوی تلفنی از آغاز انتقال تسلیحات سنگین با کالیبر کمتر از 100 میلی متر از خطوط حائل توسط شبه نظامیان مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین ابراز خرسندی و خاطرنشان شد که درنشست زیر گروه امنیتی گروه تماس در مینسک سند مربوط به انتقال تسلیحات زیر کالیبر 120 میلی متری از خطوط حائل تا شعاع 15 کیلومتری آن توافق حاصل شد.

طرف های گفت وگوی تلفنی بر ضرورت امضای این سند به منظور آغاز اجرای آن تاکید کردند.

سران چهار کشور بر اهمیت رعایت کامل آتش بس تحت کنترل گروه ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا و ایجاد محدوده های غیرنظامی در مناطق مناقشه شرق اوکراین تاکید کردند.در این رابطه بر ضرورت خروج نیروهای اوکراینی از بخش شیروکینو دراستان دونتسک (همانند اقدام شبه نظامیان در خروج از این منطقه ) تاکید شده است.

علاوه بر آن، در گفت وگوی تلفنی، مساله مبادله افراد دستگیر شده در شرق اوکراین توسط طرف های مناقشه ازجمله با مشارکت ناظران کمیته بین المللی صلیب سرخ مطرح شد.

پوتین در مکالمه تلفنی تاکید کرد که حل و فصل جامع بحران داخلی اوکراین بدون برقراری مذاکرات مستقیم با نمایندگان منطقه دونباس از طرف کی یف امکانپذیر نیست.

رییس جمهوری روسیه از همتای اوکراینی خود خواست بطور دقیق مفاد توافقنامه مینسک را اجرا کند. از جمله قوانین مربوط به موقعیت منطقه دونباس و عفو عمومی را با نمایندگان مناطق دونتسک و لوهانسک مورد توافق قرار داده و به اجرا دراورد و نقشه راه و نحوه برگزاری انتخابات محلی را در این منطقه تعیین کند.

در گفت وگوی تلفنی رهبران چهار کشور عضو گروه نورماندی همچنین اقدامات بالقوه برای حل برخی مسایل حاد اجتماعی و اقتصادی و انسانی منطقه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

سران چهار کشور همچنین در مورد مساله صادرات گاز روسیه به اوکراین که از ابتدای ماه جاری متوقف شده است گفت وگو کردند.

بحران اوکراین عامل تشدید تنش ها میان روسیه با غرب بوده است. این در حالی است که تلاش های بین المللی برای پایان دادن به بحران اوکراین تا کنون به صلح پایدار منجر نشده و تیراندازی ها در مناطق مناقشه بطور پراکنده ادامه دارد و هر از چندگاهی تشدید و تعدادی قربانی از نیروهای دو طرف یا ساکنان غیرنظامی این مناطق می گیرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 439010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =