جان کری: تسلیم شدن ایران خواب و خیال است/ ایران مواد لازم برای ساخت 10 بمب اتم را داشت

جان کری وزیر خارجه آمریکا که در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حاضر شده است گفت: ایران از ده سال پیش به آنچه می خواسته دست یافته است.

به گزارش خبرآنلاین جان کری در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با کنابه یه اظهارات باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی گفت: ایشان با طعنه به من گفت که آیا مطمئن شده ام که هرچه ایران می خواسته به آنها داده ام یا نه و من باید بگویم ما چیزی به آنها ندادیم آنها هرچه را که می خواسته اند داشته اند. آنها ده سال پیش غنی سازی را شروع کردند.

رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در برابر سناتورهای مخالف توافق گفت: ایران با کاهش نود و پنج درصدی ذخایر اورانیوم غنی سازی شده خود و کاهش دو سوم دستگاه های سانتریفوژ این کشور موافقت کرد. ایران همچنین عضویت در پروتکل الحاقی پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای را پذیرفت.


کری افزود: از روزی که این گفتگوها آغاز شد ما به صراحت اعلام کردیم که هیچ چیزی کمتر از توافق خوب را نخواهیم پذیرفت. ما به صراحت از همان ابتدا مشخص کردیم منظورمان چیست یعنی توافقی که همه چهار مسیر دستیابی به بمب اتمی را مسدود کند یعنی دو مسیر از طریق اورانیوم و یک مسیر فراوری پلوتونیوم و یک مسیر مخفی. ما استانداردهای خود را مشخص کردیم. ما معتقدیم به این استانداردها دست یافته ایم. اگر ایران توافقنامه را نقض کند، همه گزینه ها مطرح است. ایران دو تا سه ماه با تولید سلاح هسته ای فاصله داشت.

جان کری گفت: برنامه این بود که چگونه آنها را از پیشرفت و دست یابی به سلاح هسته ای بازداریم.  زمانی که مذاکره با ایران را آغاز کردیم نوزده هزار دستگاه سانتریفوژ و مواد لازم برای تولید ده تا دوازده بمب هسته ای را در اختیار داشت. ما به دنبال از بین بردن برنامه هسته ای ایران نبودیم، بلکه هدف ما نابود کردن توان ساخت سلاح هسته ای در این کشور است.

کری با قیاس ایران و کره شمالی گفت: ایران می توانست ده بمب بسازد اما راه کره شمالی را نرفت. آنها تمایل به ساخت بمب نداشتند در حالیکه می توانستند این کار را بکنند. این نشان می دهد که تحریم ها هیچ فایده ای نداشته است. این چه تحریمی بوده است که آنها قادر بودند مواد لازم برای ساخت ده بمب را به دست بیاورند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: هیچ کس صحبتی از برچیدن برنامه هسته ای ایران نکرده است. ما قطعا دریافتیم که قادر به این کار نیستیم و تنها راه را مذاکره دیدیم و گزینه دیگری که پیش ما بود گزینه نظامی بود. آنها سالها ثابت کردند که از این برنامه دست بر نمی دارند و در آن پیشرفت کرده بودند. 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای این کشور گفت: پرونده هسته ای ایران فقط مربوط به آمریکا نیست، بلکه به دیگر کشورهای هسته ای از جمله آلمان، انگلیس، فرانسه و روسیه هم ارتباط دارد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ایران باید چهار زندانی امریکایی را که بی گناه در زندان های ایران هستند آزاد کند. شما هرگز نمی توانید آنچه را که دنبال آن هستید از طریق تحریم به دست آورید. تسلیم شدن ایران یک خواب خیال و فانتزی است و سازمان های اطلاعاتی بر این مسئله تاکید داشتند.

کری افزود: اگر کنگره توافقنامه را رد کند، چراغ سبزی به ایران برای گسترش غنی سازی اورانیوم و نصب دستگاه های جدید سانتریفوژ بدون هیچ نظارتی خواهد بود و اقدامات داوطلبانه ایران از بین خواهد رفت. چه ما بخواهیم یا نخواهیم نمی توانیم این مسئله را نفی کنیم که ایران توانایی غنی سازی اورانیوم را به دست آورده است. تحریمها برنامه هسته ای ایران را متوقف نکرد و به ایران اجازه داد مقدار زیادی مواد هسته ای را انبار کند.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    295 6
    خوب جوابشان را داد. بعضی از این سناتورها نمی دونم چی می خونن که متوجه واقعیات پیش پاافتاده که من بیسواد هم می فهمم نیستند. مگه ایران با امریکا مذاکره کرده که کورکر می گه ظریف و کری با هم دوست شدند که سر امریکا کلاه بذارند. مغزم سوت کشید. به رفقای به اصطلاح استراتژیک خودشان هم احترام نمی ذارن.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      278 5
      کری اینقدر مثبت صحبت کرد مثل اینکه نماینده جمهوری اسلامی بود در سنا و مثل اینکه سخنگوی رهبری بود در اونجا
    • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      جان کری : توانایی جمله به ایران را نداریم ، باعث غروره ، اقتدار جمهوری اسلامی ایران الان شده عین اقتدار ایران 2500 سال پیش کورش به امید پیشرفت در اقتصاد و سلامت اداری.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      8 114
      شما خودشو ناراحت نکن
    • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
      13 2
      تبریز اوغلی جان شما هم خودشو کمتر بسوز خخخخخخ
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
      1 16
      جالبه.منف میدی عمل نمی کنه..چرا//؟؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
      15 2
      اوغلی جان پس این همه منفی رو تو چطوری خوردی؟ خخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    اگر ما فقط چند ماه دیگر با ساخت بمب فاصله داشتیم و این راه را ادامه نداریم ، پس خیلی نادانیم
    • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      تو نادانی که هنوز نفهمیده ای اینجا جمهوری اسلامی است . در زمان جنگ با اینکه عراق علیه ما سلاح شیمیایی استفاده کرد اما امام اجازه نداد که ایران هم همین کار را بکند. استفاده از سلاح های کشتار جمعی در دین ما حرام است. به سخن رهبری هم گوش نمی دهی؟ گوش نمی دهی دیگه. چیکارت کنم. فقط نظر می دی.
    • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      59 97
      نه بابا اون هم امده کمی گنده اش کنه این رو گفته حالا کو تا بمب ما خیلی پیشرفت کردیم توی این ده سال اما نه اونقدر که کری جون میگه
    • علی IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      109 9
      بله کاملا درسته و این حماقت از محتوای کامنت شما آشکار شد نه از نساختن بمب اتم
    • بهمن A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      بمب.بمباتمی.ازاین.کلمه.بیزاریم.ماقدرتمان.رابافرهنگمان.به.دنیاثابت.خواهیم.کرد.لعنت.بر.روزی.که.خون.انسانی.بر.زمین.بریزد.لعنت.لعنت.بر.جنگ.افروز
    • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      63 1
      دوست عزیز شاید در ظاهر به نظر بیاد اتفاق شگفت انگیزی در شرف شکل گیری بوده ولی واقیعت اینه بمب هسته ای برای یه کشور در حال توسعه امتیاز آنچنان بزرگی در هیچ زمینه ای محسوب نمیشه نمونه اش هم در مورد چندتا کشور در حال توسعه ای که این سلاح رو دارن میونی ببینی من خوشحالم که ما می تونستیم ولی به سمت این سلاح نرفتیم
    • بی نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      52 4
      دوست عزیز کشتار جمعی حرامه: ما خون ریز نیستیم،مخرب دنیا هم نیستیم تو بگو یک روز هم که به نظر من یک روزه بوده فاصلمون ولی سمتش نرفتیم چون نخواستیم نه نتونستیم
    • بی نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      67 1
      داعش و طالبان هم این تفکرا را دارند.ساختن بمب هسته ای یعنی دانایی؟
    • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      65 12
      ابله مگه نمیدونی هدف ما ساخت بمب اتم نیست این فتوای رهبری است
    • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      56 6
      سلاح کشتار جمعی حرام است ، نفهم ، بفهم حالا تو کشور تعدادی نادان داریم ، خوب یکی هم تو
    • حسام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      48 29
      پس فتوای رهبری بر ممنوعیت سلاح هسته ای رو چیکار می کنی؟
    • kj RO ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      3 9
      اشتباهی مثبت دادم
    • بی نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      28 3
      خب ما یه کسایی مثل تو رو تو کشور داشته باشیم دشمن نمیخواهیمهمین حرفای احمقانه رو میزنید که غرب تفکر اشتباه در مورد ما دارد.
    • عادل IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
      4 1
      فرق شما وافرادی امثال اوباما و روحانی اينه که شما مثل من بايد بشينی پشت کامپيوتر وکامنت بذاری و اونا بايد درمورد سرنوشت يک ملت و جهان تصميم بگيرند و تاريخ را بسازند .....
    • محمد A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
      4 8
      دین اسلام دینی که با زمان منطبق میشه اگر یک لحظه احساس خطر کنیم داشتن بمب هسته ای واجب میشه
    • عباس A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
      0 0
      قربان رسیدن به بمب اتم یعنی انرژی مهار نشده و انرژی سلح آمیز هسته ای یعنی انرژی مهار شده پس یعنی وقتی ما تونستیم این انرژی رو مهار کنیم پس یعنی تا حالا هم میتونستیم بمب اتم بسازیم پس چون مسلمانیم نساختیم والسلام
  • بی نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    152 5
    بمب بسازیم که چی بشه؟؟ساختن بمب برای مازندگی میشه؟
  • بی نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    50 6
    آقا کری ده تا چیزی نیست،بیشتر هم بودن،ولی نخواستیم بسازیم و نخواهیم هم ساخت
  • حمید IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    پس این که میگن مسلمان باید مسلح به اسلحه زمان و روز خود باشد چه مفهومی دارد؟بعضی وقتها توازن در قدرت مانع از جنگ میشود.
    • حسینی از اردبیل A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      53 3
      میشه موشک های رهگیر seeker بسیار دقیق و هوشمند ساخت. چیزی شبیه گنبد آهنین اسراییل نه بمب اتمی
    • بی نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      39 3
      فرض کن ساختیم تو با چی می خوای پرتابش کنی؟
    • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      32 1
      نگران نباش ما اینقدر صلاح خوب داریم که مشکلی نیست ولی با کشتار جمعی مثل هسته ای و شیمیایی مخالفیم
    • بی نام A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      46 1
      بهترین اسلحه این زمان دانش و آگاهیه دوست عزیز نه سلاح کشتار مردم بی گناه...
  • امیر IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    7 52
    سلام نظر اساسی اینه که همه انسانهای عاقل روی زمین من وشما میدونیم که سلاح کشتار جمعی بد وناپسنده ولی یک ولی داره اونم اینه که در دنیای بیرحم وجنگل گونه امروزی داشتن سلاح اتمی نه صرفا استفاده از آن قدرت و بازدارندگی و به عنوان یک گزینه مناسب بر روی میز در مقابل عملی نشدن گزینه روی میز طرف مقابل احتمالا لازم است مخصوصا برای کشور ما که تحت محاصره قدرتهای اتمی بالاخص آمریکا واسرائیل قرار گرفته عقل حکم میکنه که يک آزمایش کوچیک فقط کوچیک در کویر کل تحریمها وگزینه روی میز وزیر میز رو حالا کاملا برطرف نکنه بی اثر خواهد کرد شبیه کشورهایی چون هند و پاکستان مطمئن باشید
    • نوید A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      36 3
      تضمین میکنه که ما شبیه کره شمالی نشیم؟؟؟
  • امیر IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    31 13
    قابل توجه شخصی که فرموده بودن ما تکنولوژی ساخت بمب رو هنوز نداریم باید به عرضتون برسونم تکنولوژی چرخه سوخت هسته ایی بسیار بسیار پیشرفته تر از ساخت یک کلاهک یا بمب اتمیه چرا که کشورهایی چون هند وپاکستان دارای سلاح هسته ایی هستن ولی سالها با تکنولوژی چرخه سوخت اتمی فاصله دارن پس ساخت بمب برای کشور ما خیلی ساده وپیش پا افتاده اس ما خودمون به دلایل غیر قابل توجیه نخواستیم بسازیم واگر نه در سال 2010به بعد ما قادر به ساخت بمب های اتمی بودیم هم تکنولوژی آن را داشتیم و داریمهم مواد مورد نیاز وتجهیزات آنرا
    • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
      5 0
      جناب باید بدانید که جناب عبدالقدیر خان پاکستانی را پدر اتمی ایران می نامند یعنی برنامه اتمی و هسته ای ایران و چندین کشور شرقی و اسیایی معمارش عبدالقدیر خان است. تکنولوژی غنی سازی اورانیوم از روشی که عبدالقیر خان ابداع کرده ساده تر و متفاوت از نوع غربی اش است
  • بی نام SE ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    10 4
    پرتوکول الحاقی رو گفت داوطلبانه تا 10 سال اجرا میکنه
  • علیرضا RO ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    37 6
    دشمن دانا به از نادان دوست خدا رو شکر تونستیم از حق شهدای هسته ایمون دفاع کنیم.
  • علی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    99 6
    خدایی به صحبتای جان کری دقت کنید، چقد منصفانه و واقع بینانه و بدون فحش و ناسزا دادن به حکومت ما...حالا مقایسه کنید با گزینش های کاملا مغرضانه و هدفمند صدا و سیمای "وحشتناک آمریکا ستیز" حکومت ما از سران آمریکابعدش بدون احساسی شدن کمی بیندیشیم...فقط کمی...خواهش میکنم...
  • یحیی IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    5 1
    تمام ابر قدرتها در طول انقلاب ازطریق جنگ و غیره به حقوق مردم کشور ایران تجاوز کردند .باخدا با ش و پادشاهی کن
  • آریا IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    1 12
    دقت کردید روسیه هر موقع تهدید میشه داد میزنه و میگه ما سلاح هسته ای رو نزدیک مرز آمریکا خواباندیم ؟ و دیگر هیچ کشوری با آن کاری نداره . مثل قضیه اشغال آبخازیا گرجستان و جریره کریمه اکراین حالا شرق اکراین