واحد مرکزی خبر نوشت:

آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم دیوید اسپو و دب رایچمان از واشنگتن نوشت:‌

نمایندگان جمهوری خواه کنگره امریکا روز چهارشنبه توافق هسته ای دولت باراک اوباما،‌ رئیس جمهور این کشور‌، با ایران را به چالش کشیدند. این در حالی است که کاخ سفید گروهی از اعضای کابینه را برای لابی گری با نمایندگان کنگره اعزام کرده بود تا حمایت آنها را از این توافق هسته ای جلب کند.

بعد از آن که جان کری و شمار دیگری از اعضای کابینه اوباما گزارش هایی درباره توافق هسته ای ارائه دادند، شماری از نمایندگان دموکرات نیز نگرانی هایی را در این باره مطرح کردند. البته، هنوز معلوم نیست که میزان مخالفت با توافق هسته ای ایران در درون حزب دموکرات امریکا چه اندازه است.

بنا بر اخبار و گزارش هایی که از نشست وزیر امور خارجه امریکا با نمایندگان کنگره به بیرون درز پیدا کرده است،‌ کری به اعضای کنگره گفته است صرف نظر از این که کنگره چه تصمیمی در خصوص توافق هسته ای ایران بگیرد، تحریم های اقتصادی و نظامی موجود علیه ایران از هم فرو خواهد پاشید. گفته می شود این اظهار نظر جان کری برخی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره را بر آشفته کرده است.

سناتور جمهوری خواه باب کورکر،‌ که ریاست کمیته روابط خارجی سنای امریکا را بر عهده دارد،‌ گفت دولت اوباما روز دوشنبه، یعنی هنگامی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران رای داد، حق وتوی ما در (شورای امنیت)‌ سازمان ملل متحد را منتفی کرد.

قرار است کورکر روز پنجشنبه نشست کمیته روابط خارجی سنا را برای استماع گزارش وزیران امور خارجه،‌ انرژی و خزانه داری امریکا را تشکیل دهد و احتمالا این موضوع در کانون توجه شرکت کنندگان در این نشست قرار خواهد گرفت. البته،‌ نمایندگان جمهوری خواه حتی پیش از آن که اعضای کابینه اوباما در این نشست ها شرکت کنند، مراتب تردید و شک خود را نسبت به توافق هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران ابراز کرده بودند.

سناتور میچ کانل، رهبر اکثریت سنا،‌ با انتقاد از سخنان اوباما گفت هیچ کس نمی تواند باور کند که امریکا تنها دو گزینه توافق یا جنگ با ایران را فرا روی خود داشته است.

سناتور جمهوری خواه جان کورنین John Cornyn نیز ضمن انتقاد از این مطلب که توافق هسته ای تهران را به برداشتن زیرساخت هسته ای اش ملزم نکرده است گفت:‌‌ «می توان تحریم های شدیدی را بر ایران تحمیل کرد تا این کشور را برای رسیدن به توافقی بهتر به پای میز مذاکره آورد.»

از سوی دیگر، ران درمر Ron Dermer، سفیر اسرائیل در امریکا،‌ با برخی از اعضای جمهوری خواه مجلس نمایندگان دیدار و گفتگوی خصوصی داشت. دیو برات Dave Brat،‌ عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان امریکا،‌ گفت سفیر اسرائیل خواستار آن بود که به جای پرداختن به جزئیاتی مانند تعداد سانتریفیوژهای ایران،‌ باید به این مسئله توجه داشت که چه کسی در آن سوی میز مذاکره قرار دارد.
ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد.

تحولات روز چهارشنبه آغاز تلاش های دولت اوباما برای جلوگیری از وتوی توافق هسته ای توسط جمهوری خواهان بود.
توافق هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران برای اجرایی شدن نیازمند مصوبه کنگره امریکا نیست،‌ اما جمهوری خواهان تلاش می کنند اوباما را از برداشتن تحریم هایی که پیشتر کنگره علیه ایران وضع کرده است بازدارند.
نانسی پلوسی،‌ رهبر دموکرات های مجلس نمایندگان امریکا،‌ حمایت خود را از توافق هسته ای با ایران ابراز کرده است. با این حال، سایر دموکرات ها انتقاداتی نسبت به این توافق مطرح کرده اند.
دان لپینسکی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا، گفت: «من بسیار مایل بودم که جان کری اندکی بیشتر به اعضای کنگره احترام می گذاشت.»

از سوی دیگر، مایک پومپئو Mike Pompeo،‌ عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان امریکا،‌ به مسائلی مانند مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت کری می گوید امریکا به آژانس «اعتماد» می کند. وی افزود:‌ «به نظر من کاملا غیرقابل قبول است که اعضای کنگره به توافقی رای دهند که با ابعاد کامل آن آشنایی ندارند.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 0
    آب در هاون می کوبند. خودشان ضایع می شوند آخر کار.