رکود در بازار مسکن تا کی ادامه دارد؟ / تا 10 سال آینده به چه تعداد واحد مسکونی نیاز داریم؟

طی چند سال اخیر بازار مسکن و بخصوص شهر تهران، شاهد رکود در ساخت و ساز و خرید و فروش در این بازار بود.

با نگاهی به وضعیت چند سال اخیر بازار مسکن و بخصوص شهر تهران ، شاهد رکود در ساخت و ساز و خرید و فروش در این بازار هستیم.

آما آنچه حائز اهمیت است آن است آیا این رکود با توافق هسته ای و رفع تحریم ها خواهد شکست یا نه؟

با توجه به نوسان های اخیر در بازارهای طلا و ارز می توان پیش بینی کرد این توافق حداقل در کوتاه مدت تاثیر بخصوصی در این بازار نخواهد داشت.

بررسی آمار مطالعاتی سال گذشته پژوهشگران دانشگاه صنعتی علم و صنعت نشان می دهد در آینده ای نه چندان دور یعنی تا سال 1405 نیاز به 28 میلیون مسکن برای متقاضیان داریم.

بر اساس این پژوهش که در پاسخ به فراخوان وزارت راه وشهرسازی مبنی بر نظرخواهی از کارشناسان برای اصلاحات احتمالی طرح جامع مسکن انجام شده بود ، تا سال 1405 حدود 18 میلیون تقاضای مسکن از سوی زوج های جوان که هم اکنون در سن ازدواج هستند و یا از سن ازدواج آنها گذشته است و طی 10 سال آینده نیاز به مسکن دارند ثبت خواهد شد.

این گزارش می افزاید واحدهای مسکونی ناپایدار تا پایان سال 1405 به 3 میلیون و 800 هزار واحد خواهد رسید و تقاضای مالکین این واحد ها به کل تقضای برای ساخت مسکن اضافه می شود.

از طرف دیگر حدود 2 میلیون واحد فرسوده و نیمه  مقاوم داریم که هرچه سریعتر باید بازسازی شوند.

بخش دیگری از این تقاضای 28 میلیونی اختصاص دارد به واحدهای نیمه تمام و فرسوده که طی 10 سال آینده قطعا باید تغییر کرده و یا بازسازی شوند. این بخش در حدود 2 میلیون تقاضا به ثبت خواهد رساند.

آخرین بخش از این 28 میلیون مسکن مورد نیاز هم مربوط به کمبود فعلی بازار مسکن برای بهبود عرضه و تقاضا بوده و در کل در 13 سال منتهی به سال 1405 28 میلیون واحد مسکونی مورد نیاز خواهد بود.

وجود این نیاز برای واحد مسکونی و و تولید و عرضه مسکن می تواند خبر خوشی برای سرمایه گذاری در این بخش بوده و برنامه ریزی های سرمایه داران را به سمت و سوی تولید مسکن و در نهایت سرمایه گذاری بر روی مسکن خواهد برد.

در این میان لازم است دولت و شبکه بانکی با تسهیل در مراحل ارائه تسهیلات مسکن و همچنین قرار دادن امکانات لازم اعم از زمین و ... در اختیار انبوه سازان مقدمه ورود سرمایه گذاران به این بخش را فراهم کند.

تجربه ی مسکن مهر در دولت گذشته نشان می دهد در صورت مشارکت دولت با سازندگان بخش خصوصی می توان سهم صنعتی سازی در تولید مسکن انبوه را افزایش داده و برنامه ریزی و تعامل با سرمایه گذاران در بخش مسکن را افزایش داد.

 

 22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    5 0
    رکود در بازار مسکن تا کی ادامه دارد؟ تا زمانی که پول مردم به خرید مسکن برسد. به همین سادگی...
  • یک اصفهانی بی خانه مان A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    9 0
    با توجه به نرخ رشد جمعیت نیازی به مسکن نداریم فعلا. جمعیت ایران رو به کاهش است و آمار مرگ و میر و عدم ازدواج و رشد طلاق را که در نظر بگیریم جمعیت ایران دارای نرخ رشد ضعیف است و همین تعداد مسکن ساخته شده کافی است. این دلالها و بساز بفروشها مسبب بد بختی مردم شدند. همین گرانی مسکن باعث میل جوانان به ازدواج شد. عده ای هم از بیخانمانی دق کردند و رحمت خدا رفتند و همین موضوع باعث بالا رفتن رشد طلاق شد. خدا جاحق نشسته
  • سلمان IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    11 3
    تا زماني كه قيمت مسكن با سطح درآمد و قدرت خريد خانوارها همخوني پيدا كنه.
  • میزانی A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 6
    الان بهترین زمان بریا سرمایه گذاری در تولید مسکن هست.
  • محمد US ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    3 0
    نگران نباشید. دهه هفتادی ها و دهه هشتادی ها اکثرا تک فرزند یا دو فرزندیند و باباهاشونم اینقدر سرمایه دارند که براشون خونه بسازند.
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    2 0
    مشکل بازار مسکن سودهای کلان برای سازنده و دلال بود که منجر به این وضعیت شد و شاید با توجه به مشکلات داشتن آپارتمان به عنوان کالای سرمایه ایی مثل درگیری با مستاجر و افت قیمت با بالا رفتن سن ساختمان قطعا تا چند سال دیگه آپارتمان به عنوان کالای مصرفی و نه سرمایه ایی مورد توجه خواهد بود
  • بی نام US ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    7 0
    همین الان مادر بزرگم تو یه خونه 3 طبقه تک و تنها داره زندگی می کنه. دور تا دورمون پر شده از خونه های خالی که کسی پول نداره بخره. دایی های من یا برای بچه هاشون خونه ساخته اند، یا می خوان زمین بخرند و خونه بسازند چون خونه ساختن ارزونتر از خریدن پاشون در میاد. ما دهه شصتی ها مشکل مسکن داریم و اینقدر خونه ارزون قیمت هست که نگو و نپرس. فقط مشکل اینه که یا بیکاریم و حقوق نداریم، یا اکثرا حقوق بخور و نمیر داریم. بزرگترامون با اختلاس و باندبازی و سوءاستفاده از جمعیت زیادمون، جیبشونو پر کرده اند، نه خودشون از سرمایه شون استفاده می کنند، نه اجازه می دند ما لااقل یه نونی از سرمایه شون در بیاریم. خیلی از سرمایه ها بلا استفاده است.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    7 0
    هیچرونقی نخواهد داشت چون قیمتها به شدت کم میشود و دلالی ها از بین میره و دیگه سو استفاده از شرایط حبابی نمیشه کرد
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    4 0
    تا قيمتهاي كاذب شكسته نشه كسي نبايد خونه بخره
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    11 4
    آقا من نمیدونم چرا موافقان افزایش قیمت مسکن بیشتر از کاهشن؟؟؟ماشالا هرکی از خونشون قهر کرده شده سازنده نباید هم انتظاری بیشتر از این داشت.برادر من تو که قدرت ساخت و ساز نداشتی برا چی اومدی تو این کار که حالا ضرراتو از جیب مردم طلب میکنی؟؟؟
  • امیراسد DE ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    3 1
    خوب است که تا سالها راکد بماند تا اقتصاد مقاومتی پا بگیرد و رشد کند. تا بازار مخربی به نام مسکن در شهرهای بزرگ بخصوص پایتخت وجود دارد اقتصاد صادرات محور که لازمه اقتصاد مقاومتی است پا نمی گیرد.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    1 3
    حداکثرتا2.5سال دیگر
  • خبر A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    3 0
    بسم الله حالا تا سال 1405 تقاضا 28 میلیون باشه یا بیشتر ربطی به رونق بازار نداره. همین الان خیلیا خونه ندارن شما رفتین تا سال 1405 رو برآورد کردین داداش. همه مردم هم متقاضی یه ماشین سانتافه هستم. ولی پول ندارن. تا مردم قدرت خرید نداشته باشن بازاری وجود نخواهد داشت.
  • امیر A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    0 0
    بعضی کارشناسان در حوزه های مختلف عادت دارن موضوع تخصص خودشون رو پیچیده جلوه بدن طوریکه هیچکس سر در نیاره. در مورد مسکن هم همینطوره، درصورتیکه موضوع خیلی هم ساده است. چند عامل در رکود این بازار دست به دست هم داده اند اما مهمترین و اولینش رشد بی رویه قیمت در اوایل دهه نود و افزایش اختلاف قیمت ها با جیب مردمه. ضمن اینکه حداقل 70 از این افزایش قیمت غیر واقعی و نتیجه دلال بازیه. تا زمانیکه این مسئله حل نشه، هیچ ترفندی باعث خروج دائم مسکن از رکود نخواهد شد.