واحدمرکزی خبر نوشت:

منابع دستگاه های اطلاعاتی آمریکایی می گویند ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تکفیری صهیونیستی داعش در حال برنامه ریزی برای واگذاری قدرت به زیر دستان است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این تقسیم قدرت احتمالا می تواند ثبات «خلافت» را در صورت کشته شدن یک یا تعدادی از سران عالی رتبه این گروه تقویت کند. کارشناسان معتقدند داعش از کشته شدن روسای دیگر گروه های تروریستی درس گرفته و در این گروه تلاش برای یافتن جانشین برای «خلیفه کنونی» در این سازمان دیده می شود.
بر اساس اعلام این گروه تکفیری ،‌ ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده تکفیری صهیونیستی داعش امروز (چهارشنبه) قدرت خود را با شورای حافظ منافع جامعه اسلامی تقسیم کرد. این «دولت» از مقامات ارشد ،‌ مسئولان عملیات ، مسئولان مالیات،‌ استخراج منابع معدنی ،‌ مسئولان امور مذهبی و دیگر مسئولان تشکیل شده است.
به گفته منابع آمریکایی و کرد، روسای نظامی «خلیفه» از خودمختاری برخوردار هستند : آنها دستورات کلی و وظائف راهبردی را دریافت می کنند ،‌ اما خود آنها روش های اجرای دستورات را برمی گزینند. چنین شیوه ای موجب می شود روسای نظامی بدون اینکه آسیبی به راهبرد جامع وارد و یا ساختار فرماندهی برای سربازان عادی فاش شود، جایگزین شوند.
یک دیپلمات غربی در این مورد می گوید فکر تقسیم قدرت احتمالا پس از بررسی فعالیت های دیگر گروه های تروریستی به ویژه القاعده در شبه جزیره عربستان به وجود آمده است. سران القاعده در شبه جزیره عربستان در حملات هوایی آمریکا کشته شدند. این منبع افزود داعش از این موضوع درس گرفت و با اعطای برخی خودمختاری ها به فرماندهان رده میانی ، ساختاری برای ادامه فعالیت پس از حذف فرماندهان عالی رتبه پیدا شد.
این منبع همچنین اعلام کرد «خلیفه» به دقت اطلاعات منتشرشده توسط ادوارد اسنودن را نیز بررسی می کند. در نهایت سران این سازمان تصمیم گرفتند از پیک و راه های ارتباطی رمز گذاری شده استفاده کنند.
علی رغم اطلاعات گسترده ای که نیروهای ویژه آمریکایی هنگام حمله به ابو سیاف «وزیر نفت داعش» در ماه مه گذشته کسب کردند، منابع اطلاعاتی غربی هنوز دقیقا نمی دانند قدرت شخصی البغدادی تا چه اندازه است. برخی معتقدند که در واقع اهرم کنترل در اختیار متحدان وی از جمله چندین افسر از حزب بعث (حزب صدام حسین) است و البغدادی «در حقیقت ظاهری مذهبی» است تا به داعش «مشروعیت اسلامی» بدهد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 0
    ظاهرا شما هم تعطيلات هستين و هيچ نظري رو منتشر نميكني