تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در چه مرحله ای است؟/ هاشمی:هفته آینده تعیین تکلیف می کنیم

پس از آنکه پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی متن توافق هسته ای (برجام) در مجلس تصویب شد، امروز در راهروهای خانه ملت شنیده شد که شاید این کمیسیون شکل نگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، در جلسه علنی دیروز پیشنهاد 24 نماینده برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی متن توافق، پس از ارائه گزارش روند مذاکرات هسته ای ایران و غرب توسط وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی، با 136 رای موافق به تصویب نمایندگان رسید. اما امروز برخی نمایندگان صحبت های محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست ساعات پایانی مجلس را برعهده داشت، را به منزله عدم تشکيل اين کميسيون دانستند. او با اشاره به بررسی متن توافق هسته ای در مجلس گفته بود «در مورد موضوع هسته‌ای مجلس و کمیسیون امنیت موضوع توافق نامه را بررسی کرده و نظر می‌دهند». او هيچ اشاره اي به کميسيون ويژه نکرده و سخنانش سبب شد که برخي نمايندگان در راهروهای مجلس بگويند که احتمال منتفی شدن تشکیل کمیسیون ویژه وجود دارد چرا که عده ای از نمایندگان با تشکیل آن موافق نیستند.

از جمله آنکه غلامعلي جعفرزاده نماينده رشت به خبرآنلاين گفت: ايراداتي حقوقي به تشکيل کميسيون ويژه بررسي برجام در مجلس از سوي برخي نمايندگان وارد شده است. اما اگر تشکيل اين کميسيون خلاف قانون اساسي است، الزام دولت به ارائه لايحه اي درباره اين توافق هم خلاف قانون اساسي است.

کمیسیون ویژه بررسی «برجام» هفته آینده تعیین تکلیف می شود

این در حالی است که سید مهدی هاشمی، نماینده تهران و رئیس کمیسیون عمران مجلس با رد این موضوع به خبرآنلاین گفت: متن برجام قطعا پیش از طرح در صحن علنی مجلس، در کمیسیون ویژه بررسی نهایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: هنوز کمیسیون ویژه تشکیل نشده است اما هفته آینده تکلیف این کمیسیون مشخص شده و کار بررسی متن «برجام» به طور تخصصی در بهارستان آغاز و دنبال خواهد شد و اعضای این کمیسیون جمع بندی نهایی خود را برای تصمیم جمعی نمایندگان و رای گیری، به صحن ارائه خواهند کرد.

وی تاکید کرد: کمیسیون ویژه برای بررسی متن توافق هسته ای در مجلس تشکیل خواهد شد. روز گذشته برای تشکیل در صحن علنی رای گیری شد و پیشنهاد تشکیل آن تبدیل به مصوبه مجلس شده است. البته تشکیل این کمیسیون نافی وظایف ذاتی کمیسیون امنیت ملی و هیئت رئیسه نخواهد بود. حتی ممکن است که کمیسیون های تخصصی دیگر همچون کمیسیون صنایع و عمران در بخش های مربوط به خودشان در بررسی توافق ورود کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: ما می خواهیم بررسی های خود را از این توافق داشته باشیم که ببینیم به عنوان مثال درباره لغو تحریم ها در حوزه حمل و نقل و خرید هواپیما چه اتفاقی رخ داده و این توافق چه تاثیرات مثبت یا منفی در این زمینه در پی خواهد داشت.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =