اعتماد نوشت:

زینب کاظم‌خواه: سال گذشته بود كه رييس سازمان امور مالياتي كشور بالاخره پذيرفت پاي نامه‌اي را كه بر اساس آن كتابفروشان مشمول معافيت مالياتي مي‌شوند امضا كند. البته قانون معافيت مالي ناشران در سال ١٣٨٠ تصويب شده بود اما مسوولان امور مالياتي كشور مي‌گفتند كه آيين‌نامه اجرايي اشكالاتي داشت كه با پيگيري‌هاي اين سازمان و وزارت ارشاد و همچنين اصناف نشر مشكلات برطرف و بعد از ١٣ سال بالاخره گره‌ كور اين ماجرا باز شد.

ماليات در نشر در سال‌هاي گذشته يكي از معضلات عمده ناشران و كتابفروشان بوده است. كشتي بسياري از ناشران- كتابفروشان به خاطر چرخه كند صنعت نشر به گل نشسته بود و نمي‌توانستند از پس هزينه‌هاي نشر كتاب بربيايند. در اين ميان ماليات نيز مشكلي بر مشكلات عديده آنها افزوده بود، به همين خاطر در سال‌هاي گذشته، برخي كتابفروشان و ناشران به خاطر فشار مالي مجبور شدند عطاي كار فرهنگي را به لقايش ببخشند.

سال گذشته قبل از برداشتن سنگ‌ ماليات از جلوي پاي ناشران، تعدادي از آنها دست به دامان رييس‌جمهور شدند و در نامه‌شان به ماده واحده‌اي كه در سال ٨٠ به تصويب مجلس رسيده بود اشاره كردند كه در آن ذكر شده بود كليه فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري، مطبوعاتي و انتشاراتي، در صورت دارا بودن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از پرداخت ماليات معاف هستند و تاكيد كردند برخلاف نظر برخي مسوولان بلندپايه دولت، اين موضوع يك امتياز به ناشران و كتابفروشان نبوده بلكه پاسخي درخور به تلاش توام با ايثار اين صنوف فرهنگي بوده است. آنها در اين نامه از رييس‌جمهور خواسته بودند كه به وزارت امور اقتصاد و دارايي در اجراي بدون تفسير و حاشيه اين ماده واحده دستور عاجل دهد. با وجود ابلاغ بحث معافيت قانوني اين صنف و طي دستور رييس‌جمهور و وزير ارشاد، كليه اختيارات مربوط به امور مالياتي به اتحاديه ناشران واگذار شد اما با وجود تشكيل كارگروهي براي پيگيري معافيت ناشران از ماليات، ماجرا بسيار دير عملياتي شد. با چند سال تاخير بعد از تصويب قانون سال ٨٠ در نهايت كتابفروشان به رسته فعاليت‌هاي فرهنگي انتقال يافتند و اين عده از معافيت مالي معاف اعلام شدند. بر اساس اين قانون بخش فروش كتاب يك كتابفروشي از پرداخت ماليات معاف است و فروش ساير اقلام اعم از نوشت‌افزار و لوازم‌التحرير مانند سابق مشمول ماليات خواهد بود. بعد از اجرايي شدن قانون اواخر سال ٩٣ فهرست كتابفروشان تهران براي برخورداري از معافيت مالياتي به سازمان امور مالياتي ارسال شد.
سيد عباس صالحي، معاون فرهنگي ارشاد در نامه خود به علي عسگري رييس سازمان مالياتي كشور خواستار همكاري و انجام اقدامات لازم اين سازمان براي برخورداري كتابفروشان مذكور از معافيت مالياتي شد.

در اين ليست ٦٠٠ كتابفروش و ناشر براي معافيت مالياتي اسامي‌شان ذكر شده بود و
بر اساس توافقي كه پيش‌تر صورت گرفته بود كتابفروشان از ابتداي سال ٩٣ مي‌بايست مشمول معافيت مالياتي باشند. در تازه‌ترين خبري كه منتشر شده، اسامي ٥١١ كتابفروش و ١٧٦ ناشر - كتابفروش عضو اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران اعلام شده‌‌ كه از پرداخت ماليات معاف هستند. بر اساس دستورالعمل يادشده، زمان اجراي اين معافيت از ابتداي سال ۹۳ است اما به گفته رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، با وجود اينكه مطابق دستورالعمل يادشده، كتابفروشان براي برخورداري از معافيت مالياتي نيازي به داشتن دفتر ندارند و اساسا تكليفي بر آنها در اين خصوص تحميل نشده است، گزارش‌هايي از سوي برخي اعضاي كتابفروش اين اتحاديه مبني بر مطالبه ماليات خوداظهاري ۴۰ درصدي از سوي مميزان مالياتي از آنها، واصل شده است. با اينكه چند ماه از امضاي دستورالعمل معافيت مالياتي كتابفروشان مي‌گذرد، اين دستورالعمل هنوز از سوي سازمان امور مالياتي به حوزه‌هاي مالياتي تابعه آن ابلاغ نشده است.

رييس اتحاديه ناشران از سازمان امور مالياتي خواسته است تا اين دستورالعمل را به حوزه‌هاي مالياتي ابلاغ كند و اظهار اميدواري كرده است كه اجراي اين دستورالعمل با مشكل و مانع رو به رو نشود و اين گونه نباشد كه كتابفروشان روي كاغذ معاف باشند اما از آنها ماليات اخذ شود. محمدعلي جعفريه، مدير نشر ثالث درباره اين موضوع به «اعتماد» مي‌گويد كه معافيت مالي كتابفروشان مي‌تواند براي آنها انگيزه ايجاد كند. اين ناشر همچنين به اين موضوع اشاره دارد كه چندين سال است كتابفروشان درگير اين ماجرا بودند چرا كه آنها به خاطر قانون از ماليات معاف بودند اما مميزان مالياتي به اين قانون توجهي نداشتند. به گفته او بر اساس قانون جديد سازمان مالياتي كه از سال ٩٣ اجرايي شده، وزارت ارشاد اختيارش را به اتحاديه تفويض كرده است؛ نكته‌اي كه كتابفروشان پيش از اين روي آن مشكل داشتند.

او اميدوار است كه مميزان مالياتي به پروانه كسب كه كتابفروشان از اتحاديه دارند بسنده كرده و ديگر ان‌قلت نياورند. يعني هر كتابفروشي كه از اتحاديه پروانه كسب داشته باشد از ماليات معاف باشد. با وجود اعلام معافيت مالي كتابفروشان اما در اين ميان همچنان عده‌اي فكر مي‌كنند كه اتفاق خاصي نخواهد افتاد و به اوضاع نشر و كتاب در كشور خيلي خوشبين نيستند. محمد يراقچي، مدير نشر و كتابفروشي پنجره به «اعتماد» مي‌گويد: «كلا وضع كتاب و نشر خيلي خراب است. در مورد معافيت مالي هم سال‌هاست كه بحثش مطرح است؛ در هفت يا هشت سال اخير مدام گفته شده كه ناشران و كتابفروشان از ماليات معاف هستند ولي در عمل ما ماليات داده‌ايم.»

او تاكيد دارد كه ناشران و كتابفروشان همچنان در مورد ماليات سردرگم‌اند و با هزار
اما و اگر در بحث مالياتي روبه‌رو هستند.

اين ناشر تاكيد مي‌كند: «وضع نشر خيلي اوضاع خوبي ندارد. اگر معافيت مالي داشته باشيم مشكلاتي داريم و فكر نكنيد كه اگر ماليات ندهيم مشكلات ما حل خواهد شد. صنعت كتاب رو به تعطيلي است.»

به هر حال باز شدن گره كور معافيت مالي كتابفروشان و ناشران اتفاق خوبي است و شايد با اين معافيت شاهد ظهور كتابفروشي‌هاي بيشتري در شهر باشيم و ديگر اين خبر را نخوانيم كه فلان كتابفروشي به دليل مشكلات مالي به بانك واگذار يا تبديل به رستوران شد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =