چرا امیر تتلو پرطرفدار است؟/از زیرزمین تا روی ناو نیروی دریایی

امیر تتلو این روزها اسمی آشنا برای نسل جوان است، همان چهره‌ای که چند سال قبل ترانه‌های زیرزمینی می‌خواند و امروز روی عرشه ناو نیروی دریایی درباره حق انرژی هسته‌ای فریاد می‌زند.

آریا صالحی: امیرحسین مقصودلو با نام هنری امیر تتلو متولد ۳۰ شهریور ۱۳۶۶ از خوانندگان رپ فارسی است این اطلاعاتی است که در یک جستجوی اینترنتی در مورد او به دست می‌آید. اطلاعات تکمیلی دیگر این است که او از خانواده‌ای آذری و اصالتاً اهل روستای مقصودلو از توابع شهرستان هریس، استان آذربایجان شرقی است و از سال ۱۳۸۲ کار خود را در عرصه موسیقی آغاز کرد.

تتلو جزو افرادی بود که به صورت زیرزمینی در ایران ترانه می‌خواند و دقیقا در مقطعی کار خوانندگی را آغاز کرد که با باز شدن نسبی فضا، برخی جوانان به سمت آزمایش خود در زمینه خوانندگی می‌رفتند و در مورد تعدادی کارشان می‌گرفت و تک آهنگ‌هایشان در جمع جوانان به محبوبیت دست می‌یافت. در آن مقطع مد خوانندگی زیرزمینی در ایران و اقبال این ترانه در میان مخاطبان حتی گاه بیش از ترانه‌هایی بود که خواننده‌های ایرانی ساکن لس‌آنجلس می‌خواندند.

همین استقبال‌ها بود که موجب می‌شد روز به روز به تعداد خوانندگانی که به این ترتیب کار می‌کردند افزوده شود و تتلو در همین فضا کار خود را آغاز کرد.

رفتن از ایران
وقتی نام خواننده‌ای به عنوان کسی که ترانه‌های زیرزمینی می‌خواند زیادی شنیده شود، طبیعتا شرایط ماندن در ایران چندان فراهم نیست و شاید همین موجب شد تتلو در نیمه‌های دهه 80 ایران را به مقصد دوبی ترک کند. البته بخش عمده دلیل این سفر رسیدن به شهرت بیشتر بود، امکانی که در خارج از ایران می‌تواند برای یک خواننده جوان فراهم باشد و در داخل کشور مهیا نیست.

او البته هر از گاهی بعد از ترک ایران به کشور بازمی‌گشت و حتی با همکاران قدیمی‌اش در داخل کشور آهنگی ضبط می‌کرد و برمی‌گشت تا اینکه یکبار این رفت و برگشت‌ها کار دست او داد.

دستگیری تتلو
12 آذر سال 1392 بود که سرهنگ مسعود زاهدیان در گفت‌وگو با «ایسنا»، خبر دستگیری تتلو را اعلام کرد. او درباره برخورد پلیس با خواننده‌های زیرزمینی که اقدام به ساخت آثار خود و پخش آن در شبکه‌های خارجی می‌کنند، گفت: «پلیس با این دسته از افراد برخورد می‌کند و اخیراً نیز با خواننده‌ای به نام «تتلو» برخورد کرده است و او هم‌اکنون پس از دستگیری در اختیار مقام‌قضایی است.» تتلو دو روز بعد از این تاریخ آزاد شد و در همین مدت تغییراتی در او رخ داد که او از خواننده‌ای زیرزمینی به جایی رساند که روی ناو نیروی دریایی ترانه می‌خواند.

طرفداران اینستاگرامی
بعد از ماجرای دستگیری، اینستاگرام مناسب‌ترین فضا برای حفظ ارتباط تتلو با طرفدارانش بود، طرفدارانی که با پست‌های جنجالی این خواننده روز به روز به تعداد آنان افزوده می‌شد و این روزها به یک و نیم میلیون دنبال‌کننده نزدیک شده است.

پست‌های متعدد و جنجالی او اجازه نداد از دور خارج شود. او توانست با حرف‌هایی که گاه بسیار دور از انتظار به نظر می‌رسد و حتی گاه یکی دیگری را نقض می‌کرد، طرفدارانش را پای صفحه خود نگه دارد.

چرخش از موسیقی به فوتبال
تتلو یکی از جدی‌ترین دلبستگی‌هایش را از یک سال اخیر فوتبال عنوان کرده و حتی گفته در حالی که بیش از 27 سال سن دارد، می‌خواهد فوتبالیست شود. او سال قبل سر تمرین پرسپولیس رفت و این حضور او سروصدای زیادی به پا کرد. وقتی او سر تمرین پرسپولیس حاضر شد که حمید درخشان سرمربی پرسپولیس بود. او با بازیکنان عکس گرفت و این عکس‌ها را منتشر کرد. در ادامه این دیدار بود که پست‌های تتلو نشان داد رابطه‌اش با پیام صادقیان خوب شده است. صادقیان در اینستاگرام نوشت که تتلو می‌تواند یکی از بهترین فوتبالیست‌های ایران شود. تتلو چند وقت یکبار عکس از تمرین فوتبال می‌گذارد و یا فیلمی از روپایی زدن‌هایش منتشر می‌کند و می‌گوید می‌خواهد فوتبالیست شود.

البته رفاقت او با پیام صادقیان به دست‌انداز خورد و آن زمانی بود که تتلو در اینستاگرام نوشت چندین بار به صادقیان توصیه کرده زیادی سیگار و قلیان نکشد.

به نظر مي‌رسد شیث رضایی بازیکن راه آهن و مهرداد اولادی بازیکن سابق استقلال و پرسپولیس دوستان این روزهای تتلو هستند. همچنین او با فرهاد کاظمی سرمربی راه‌آهن رفیق است و کاظمی گویا به این خواننده قول داده او را وارد دنیای فوتبال کند. هرچند تازه‌ترین کار کاظمی پاس دادن تتلو به تیم هنرمندان است.

ماجرای ناو ارتش
کلیپ جدید امیر تتلو چند بار تماشا نیاز داشت تا این باور به وجود آید که او واقعا روی یک ناو ارتش ایران کلیپی تهیه کرده و درباره انرژی هسته‌ای خوانده است. او که روزی خواننده‌ای زیرزمینی در ایران محسوب می‌شد، حالا توانسته به این امکانان دست یابد و از انرژی هسته‌ای و خلیج مسلح فارس بخواند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    برای اینکه ما اینقد بدبخت و مفلوک شدیم که این "راک استار" و پرطرفدارمونه. تو جوامع درست حسابی پینک فلوید و بون جووی پرطرفدارن که یه معنی، هدف و ارزشی دارن.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
      44 20
      وقتی بزرگان راک ایران مثل مرحوم فرهاد مهراد و کوروش یغمایی ممنوع الکار هستند نتیجش میشه این ایشون میرن روی ناوشکن و میزنن زیر آواز نوجوان های این دوره حوصله یه شب مهتاب و گل یخ و بوی گندم رو ندارن.
    • بی نام A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
      56 33
      به خدا اگه بدوني راك چيه ؟؟؟ من همين الان از طبقه ٥ خودم پرت ميكنم پايين . راك استار ؟؟ امير تتلو ؟؟؟ پينك فلويد ؟؟؟ بونجوي ؟؟؟ عزيزم مگه مجبوري ؟؟؟ حالا جالب تر از تو اين همه لايكري كه به تو مثبت دادن . به خدا وضع جامعمون گريه دار شده . يه نفر هيچي نميدونه مياد اظهار نظر ميكنه بعد يه جمعيتي هم لايكش ميكنن ، عزيزم هيچكدوم از اين سه نفري كه نام بردي سبكشون راك نيست ، بعدم تو سبك امير تتلو نيستن اون دو نفر ديگه ، بعدم كي گفته بونجوي و پينك فلويد محبوبترينن ؟؟؟ و كي گفته كه پينك فلويد و بونجوي آهنگ چيپ و مبتذل ندارن يا كم دارن ؟؟؟ بعدهم پينك فلويد و بونجوي هيچكدوم شاعر نيستن ولي امير هم شاعر و هم آهنگساز و هم خوانندس .
    • پوریا IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      27 11
      راک؟خوبی؟پینک فلوید گوش دادی تا حالا؟
    • پوریا IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      15 6
      بی نام سه شنبه 30 تیر 1394 23:43:03 فرهاد راک آرتیست بوده؟
  • هادی A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    بابا چقدر از این آقا مطلب میذارین...شخصیت پر از تناقض ایشون چه جذابیتی داره آخه؟شجریان و محمد اصفهانی خواننده ان ایشونم خواننده ست؟من موندم چطور خواننده های تاپ ایران نزدیک یک سال و نیم طول میکشه تا یه آلبوم 8تراکه بیرون بدن اونوقت این آقا هفته ای یه ترانه ای بیرون میده
  • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    به همون دلیل که این کودکان به پاستیل و چیپس و پفک علاقه دارن
  • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    80 62
    چیزی که واضحه اینه که طرفدار زیاد داره کاراشم بعضیاش بد نیست من از طرفداراش نیستم ولی اینکه این همه آدم تو هر فضایی که بشه انتقاد میکنن رو نمیفهمم، همین که کلی جوون هرروز اهنگاشو گوش میدن ینی موفقه، حالا ببین چن نفر همینجا کامنت میذارن چرا ازین خبر گذاشتین ، این دیگه کیه، حتی کسایی که طرفدارشن .... ما ایرانیا کلا فقط انتقاد بلدیم و با همه چی مخالفیم به امید این که چاپ شه
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    69 38
    کی گفته این پرطرفداره؟؟ خبرانلاین این اقا رپر نیست سبکش رپ نبست آر اند بی هست
  • bahador A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    90 40
    پرطرفدار؟
  • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    95 18
    ميگفتند خودش گفته شاگرد سبزي فروش بوده اگه سال ٩٢ گرفتنش چطور ازاد شده پس الان زير زميني نيست خواننده صداوسيماست همه سركارن
    • عاطی IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
      17 4
      ایول خوشم اومد.کلی خندیدم. خواننده صدا و سیمااااااااا
  • علیرضا امراللهی A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    فاجعس...............
  • دانشجو IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    10 10
    این حق مسلم ما است / خلیج مسلح فارس من واقعا از این آهنگش خوشم اومده و خیلی حس میهن پرستی رو بر می انگیزه...
  • مسیح RU ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    16 14
    به همون دلیل که جاستین بیبر و مایلی سایرس پرطرفدارن
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    15 16
    خدا رحم کنه کیا دارن عزیز میشن که نه ظاهر دارن وداشتن ونه باطن.
  • احسان A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    29 12
    چرا بعضی از دوستان نمیخوان بفهمن که نسل جدید زیاد سنتی گوش نمیدن.تا یه خبر از تتلو میاد یه عده میان میگن شجریان چی بود این چیهچه بخوایم چه نخوایم سبک این اقا پرطرفداره و خیلی ها گوش میدن.دلیل نمیشه چون ما خوشمون نمیاد بکوبیمش.البته من خودم از بعضی اهنگاش خوشم میاد.
    • پوریا IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      22 20
      تتلو اصلا در حدی نیست و در حدی نخواهد بود که با شجریان مقایسه بشه.
    • احسان A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      7 5
      کسی نگفت که شجریان رو با تتلو مقایسه کنید من گفتم چرا بعضی ها این مقایسه رو انجام میدنبعدش هم مگه میشه کسی که سنتی میخونه رو با کسی که ار اند بی میخونه مقایسه کرد.مثل مقایسه میز با نیمکتههر کدوم یه ویژگی هایی داره
  • بی نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    9 4
    به همون علت كه مرتضي پاشايي و سيروان و ... پرطرفداران به همون عللي كه آقاي اباذري گفته بود؛ فقر فرهنگي
  • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    7 4
    تیترتون خیلی خنده دار بودااا
  • امیر A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    13 2
    بدون چشمداشت و درامدی این همه ساله داره کار میکنه و اهنگ میده بیرون و زحمت میکشه.واسه اینه که مردم دوستش دارن.برعکس بعضی خواننده ها که اگه بیلیط کنسرتشون 100 کمتر باشه نمیخونن.میتونست بره خارج و اقامت بگیره و پول دراره.خبر انلاین اگه انصاف داری چاپ کن
    • ........... A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
      2 0
      هستم اینووووووووووو
  • شبنم A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    23 5
    اقا اگه طرفدارش نیستین خب چرا خبرها رو دنبال میکنید،ترانه هاش هم که عالیه و مجانی گذاشته ،ناراحتین خب مجبور نیستین گوش کنید،والا
    • پوریا IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      16 14
      منظورت از عالی چیه؟جیگیلی جیگیلی شد ترانه؟
    • پوریا IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      7 10
      تعریف شما از ترانه عالی چیه؟
  • ali IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    13 24
    متاسفانه اینگونه است و جای تاسف دارد من اصلا کاری با شخصیت وی ندارم اما به لحاظ صدا به عنوان کسی که مطالعاتی در این زمینه داشته و دارم معتقدم ایشان به هیچ وجه شایستگی ندارند. از اساتید موسیقی سنتی که بگذریم متاسفانه در موسیقی پاپ ما نیز خوانندگانی که صدایشان از لحاظ فنی در سطح بالایی قرار دارد مهجور ماندند و آن وقت خوانندگانی مثل ایشان محبوب شده اند که واقعا جای تاسف دارد. خوانندگانی مثل محمد اصفهانی، حامی، مانی رهنما، نیما مسیحا، محمد حشمتی و ... صداهای عالی و تکنیکی موسیقی پاپ ما هستند که هر یک سالها روی صدایشان کار کرده اند و بعد به صورت رسمی در این زمینه فعالیت کرده اند اما اینکه خوانندگانی مثل ایشان در بین نسل جوان چندین برابر بیشتر طرفدار دارند فقط جای تاسف دارد و بس.
  • سعید IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    2 14
    متولد 62 هستن ایشون
    • علی IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      13 4
      خودش عکس از کارت ملیش گذاشت 66 بود.
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    25 4
    چرا امیر تتلو پرطرفدار است؟.....برای اینکه؟ شما میخواهید باشد
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    10 2
    پوریا جان شما سنت قد نمیده یه گروهی بود به اسم گربه های سیاه فرهاد مهراد اولین آلبوم راک به زبان انگلیسی رو در ایران با این گروه منتشر کرد انقدر خواننده های چیپ راک تو ایران اومدن مردم سلیقشون نم کشیده در ضمن پینک فلوید اگر راک نمی خوند پس چی می خوند؟ امان از دست این نوجون ها که حوصله گوش کردن به موسیقی خوب رو ندارن به قول فامیل دور من دیگه حرفی ندارم
    • پوریا IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      3 1
      در مورد فرهاد تحقیق کردم و کاملا فرمایش شما رو تصدیق میکنم من معذرت میخوام.اما جایی نگفتم که پینک فلوید سبکش راک نیست.ضمنا اصل مشکل در این مورد بود که دوستان فرمودن تتلو راک استار هستش.قابل عرض میدونم که بگم سالهاست از دوران نوجوانی من گذشته پدربزرگ عزیز.
  • محمد A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    7 0
    عاقا چکار این دارین . بزارین تو حال خودش باشه.
  • بی نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    8 1
    اونایی که میگن امیر تتلو پرطرفدار نیس سه میلیون طرفدارو آدم حساب نمیکنین؟ مشکل مردم کشور ما اینه که دوس دارن تو زندگی همه دخالت کنن....تا یکیو میبینن که تو چش اکثر مردم محبوبه با کلی تلاشو فوشو بدو بیرا دوس دارن طرفو ا چش بندازناونایی که میگن ایشون شایستگی ندارندداشته که به اینجا رسیده داشته که سه میلیون طرفدار دارهتو کی هستی که به خودت اجازه میدی راجب یکی از رو ظاهر قضاوت کنی؟ امیر مردتر از خیلیاس که ادعای مردونگی میکننما از یه سری سن بالا که میان اینجا بدوبیرا میگن انتظار نداریم سبک ایشونو پسند کنن همینطور که ما سبک سنتی رو دوس نداریم....ولی احترام میذاریماز ماست که برماست