نمایندگان مجلس امروز تصمیم گرفتند بررسی توافق هسته ای در وین ره به کمیسیونی ویژه واگذار کنند. اما چه کسانی عضو این کمیسیون خواهند شد؟

به گزارش خبرآنلاين، پس از تصويب تشکيل اين کميسيون ويژه در جلسه علني صبح امروز، علي لاريجاني رئيس مجلس گفت که «اعضاي 15 نفره اين کميسيون در جلسات بعد انتخاب خواهند شد». اين در حالي است که در پايان اين جلسه برخي اعضاي هيات رئيسه در گفت و گوهاي خود اعلام کردند که تعداد اعضاي اين کميسيون را هيات رئيسه انتخاب مي کند. از جمله عبدالرضا مصری که به ايرنا گفت در جلسه هیات رییسه امروز در مورد این که چه تعداد نماینده و از چه کمیسیون هایی می توانند در کمیسیون ویژه بررسی برجام هسته ای عضو شوند تصمیم گیری می شود. به گفته وي کمیسیون هایی می توانند در این کمیسیون ویژه نماینده داشته باشند که وظایف و کارایی شان با این کمیسیون ویژه مطابقت داشته باشد. البته هر کمیسیون می تواند به صورت مجزا برجام هسته ای را بررسی می کند ولی آنچه در صحن مجلس بررسی می شود گزارش کمیسیون ویژه است.

اگرچه مصري از کميسيون هايي که ارتباط مستقيم با اين موضوع دارند، نامي نبرده است اما به نظر مي رسد سه کميسيون «سياست خارجي و امنيت ملي»، «اقتصادي»، «حقوقي و قضايي» و «انرژي» بيشترين ارتباط را با توافق هسته اي وين دارند.

ارائه دهندگان پيشنهاد تشکيل اين کميسيون هم عمدتا از اعضاي همين کميسيون ها هستند که به نظر مي رسد بالقوه از نامزدهاي احتمالي تشکيل اين کميسيون باشند. اين نمايندگان عبارت بودند از: احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، غلامعلی حداد عادل، محمد رضا تابش، محمد علی پورمختار، مسعود پزشکیان، ضرغام صادقی، محمد دهقان، جعفر قادری، سید مهدی هاشمی، محمد حسین فرهنگی، آشتیانی، مرتضی آقاتهرانی، غلامعلي رجایی، محمد رضا مرندی، موسوی و نادر قاضی پور.

آنگونه که از رايزني هاي نمايندگان در راهروهاي مجلس بر مي آمد، نمايندگان منتقد مذاکرات هسته اي و به عبارتي دلواپس نيز تمايل دارند به عضويت اين کميسيون درآيند که در صورت پذيرش عضويت آنها بايد روزهاي پرچالشي را در اين کميسيون انتظار کشيد. اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز حق خود مي دانند که به عضويت اين کميسيون درآيند.

هرچند به گفته احمد توکلي، مجلس در مورد توافق نامه ها از جمله برجام هسته ای تنها می تواند بله و خیر بگوید. این بدان دلیل است که در کلیات توافق نامه ها فردی چانه زنی های لازم را داشته، توافق را تنظیم و طرف مقابل را راضی کرده است، از این رو نمی شود کاری غیر از آن کرد ، البته در این راستا حق تحفظی وجود خواهد داشت.

گفتني است مرکز پژوهش های مجلس نيز قرار است جدولی از داده ها و ستانده های این برجام تهیه کند و آن را مورد بررسی قرار دهد .

2727

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =