جهانگیری: متاسفانه برخی دستاورد بزرگ هسته‌ای را دست کم می گیرند/جلسه شورای امنیت بی سابقه بود

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه توافق هسته‌ای فرصت جدیدی برای اقتصاد، تولید و سرمایه گذاری کشور ایجاد کرده است تاکید کرد که نباید از این توافق را ساده و دست کم گرفت.

اسحاق جهانگیری در هجدهمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی که در اردبیل برگزار شد گفت: از افتخارات مهمی که در دولت تدبیر و امید به وجود آمد این بود که استقبال عید فرخنده فطر، توفیق بزرگ مذاکرات هسته‌ای و شادمانی ملت ایران بود که این امر نوید اشتغال، تولید ، سرمایه گذاری، رشد دانش و تکنولوژی کشور را با خود به همراه داشت. گزاف نیست اگر بگوییم در این ایام چشم جهانیان به وین دوخته شده بود که چه اتفاقی خواهد افتاد. مردم جهان انتظارمی کشیدند پیروزی منطق بر زور و تکریم بر تهدید را مشاهده کنند و در آخر جهانیان هم به احترام ملت بزرگ و متمدن ایران ایستادند و احترام گذاشتند.

اهم سخنان وي به نقل از ايسنا از اين قرار است:

* توافق هسته‌ای که در روزهای آخر ماه مبارک رمضان با تلاش قهرمانان متدین و اعضای شجاع تیم مذاکره کننده ایران در عرصه دیپلماسی به بار نشست، منزلت ایران را ارتقا داد و سرمایه اجتماعی و امید و اعتماد مردم به دولتمردان و نظام را افزایش داد؛ نظامی که قادر است پیچیده ترین مسائل را با سرپنجه تدبیر حل کند.

*توافق هسته‌ای فرصت جدیدی بر ای اقتصاد، تولید و سرمایه گذاری دولت ایجاد کرد. هدایت های مقام معظم رهبری،‌تدبیر ریاست محترم جمهوری و از همه مهمتر عنایات خاص الهی و دعای مردم ایران بود که یکباره دیگر مثل دوران دفاع مقدس پیروزی ایران را به رخ جهانیان کشیدند.

* ایران نشان داد که نه در جنگ، بلکه بر جنگ پیروز شد . خیلی ها تصور می کردند ایران را به نقطه ای رسانده اند که گریزی جز جنگ وجود ندارد ولی ملت ایران نشان داد که می تواند بن بست شکنی کند.

*دانش گفت‌وگو ، فن مذاکره و هنر دیپلماسی ایران به جهانیان نشان داده شد. این اولین باری است که یک کشور به اصطلاح در حال توسعه در مقابل شش قدرت بزرگ دنیا از غرب و شرق ، اتحادیه اروپا و سازمان ملل پای میز مذاکره می نشیند و به اهدافی که از قبل ترسیم کرده دسترسی پیدا می‌کند.

*ملت ایران به دستاورد بزرگی رسیده است و ما نباید آن را ساده و کم بگیریم ولی متاسفانه گاهی اوقات این اتفاق توسط عده ای می افتد.قرار نیست توافق صد در صد باب میل یک طرف باشد بلکه معنای توافق این است که دو طرف گفت‌وگو کنند تا به یک نقطه مشترک برسند و موضوع مهم این است که ما در این توافق به دستاوردهای بزرگ رسیده ایم.

*در مقابل دنیایی که تصور می کرد گسترده کردن دایره تحریم ها و محدود کردن مردم ، ایران را وادار به عقب نشینی می‌کنند، ایستادگی کردیم و همان گروه به این نتیجه رسیدند که این راه تفاهم با ایران نیست بلکه باید تحریم ها را بردارند. ایران توانست تفاهم بر تخاصم ، مصالحه و مفاهمه را بر منازعه به عنوان یک راه و روش پیش روی جهانیان قرار دهد.

*دولت افتخار دارد در نیمه راه خود به مهمترین وعده‌ای که رئیس جمهور محترم در انتخابات داد عمل کرد. مهمترین ویژگی رئیس جمهور این بود که مردم او را به عنوان شیخ دیپلماسی می شناختند و ایشان در نیمه راه موفق شد به مهمترین وعده خود یعنی حل مسأله هسته‌ای و برداشتن تحریم ها جامع عمل بپوشاند.

*جلسه دیروز شورای امنیت در تاریخ این نهاد بی سابقه بوده است.شورای امنیت که شش قطعنامه برای فشار بر ملت ایران صادر کرد و در برخی از آن‌ها اجازه هر اقدامی از جمله جنگ علیه ایران داده بود ، قطعنامه ای صادر کرد و طبق آن قطعنامه های قبلی خود را ملغی کرد.در تاریخ سابقه ندارد کشوری ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد باشد و سر سلامت به بیرون ببرد. این اولین باری است که شورای امنیت قطعنامه های قبلی خود را ملغی می‌کند و این دستاورد بزرگی است.

*آن کسی که امروز ناراحت است و خود را به آب و آتش می زند تا کاری کند نتانیاهو و رژیم صهیونیستی است که می خواهد جلوی موفقیت ایران را بگیرد.

*اگر تحریم ها سخت تر هم می شد ما برای کشور برنامه داشتیم. اما اکنون فرصتی وجود دارد که تحریم ها لغو شود و لذا ما از صاحب نظران می خواهیم نظرات خود را در جهت رونق اقتصاد ارائه کنند و دولت حتما از نظرات آن‌ها استفاده می‌کند.

*از سیاست های غیرکارشناسی ، شتابزده و متکی به فرد خسارات زیادی دیده ایم. البته به بهانه کارشناسی نباید خیلی تاخیر ایجاد شود اما من به شما اطمینان می دهم که ان شاء الله بخش مسکن به سرعت از رکود خارج شود.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =